2022-04-20, 21:09
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av YBB641
Ukraina verkar ju ha svart bälte i just artilleri så det passar ju bra. Har de fler 15.5 pjäser än de amerikanska?

Inte vad jag vet, tungt och grovt artilleri har ju stått högst upp på Ukrainas önskelista, dessutom i den standard som används i väst, tror att Ukrainas pjäser är gammalt östmaterial.
Citera
2022-04-20, 21:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lapetitepois
Utan hot från NATO (US) absolut. Nu är inte allt solsken och regnbågar, tyvärr.

Handeln i detta fall innefattar även vapen och dess industri. Ryssland agerade enligt deras logik och försvar (återigen inte min önskan)... för oss "vanliga" människor) ter det sig ologiskt och dumt att riskera ett ekonomiskt förfall (som folket lider av)- i gungning just nu.

Ja, antingen är Putin sinnessjuk eller så har han med folks blod på sin händer räknat ut detta.

Bästa försvaret mot nato hade förstås varit fungerande handel och bättre ekonomi. Han märker det nu.
Citera
2022-04-20, 21:10
Medlem
Sqrbankens avatar
Har läst rapporter om åtminstone två mord på utpekade kollaboratörer (i ett fall sett scener från) under dagen. Kherson. Försöka sig på en byråkratisk karriär inom ockupationsmaktens nyinstallerade administration - en ockupationsmakt som dessutom utreds för de mest grövsta av av krigsbrott - är modigt. Tror detta bara är början.
Citera
2022-04-20, 21:11
Moderator
-Info-s avatar
Medan Ryssland samarbetar med syrier i syfte att döda och lemlästa så många människor som möjligt:

Citat:
Russia deploys up to 20,000 Syrian, Lybian mercenaries in Ukraine's Donbas region

https://nationalpost.com/news/world/russia-deploys-up-to-20000-syrian-lybian-mercenaries-in-ukraines-donbas-region-european-official-say s

gör Ukraina helt tvärtom och samarbetar med syrier i syfte att rädda liv:

Citat:
Syriska Vita hjälmarna spelar in första hjälpen-filmer för att hjälpa ukrainare

Tillsammans med andra frivilliga i Vita hjälmarna deltar han i utbildningsfilmerna som är riktade till räddningsarbetare och volontärer i Ukraina.
– Klippen innehåller flera tips och trix. Efter åratal av inbördeskrig har vi lärt oss mycket om hur räddningsinsatser ska utformas för att vara så effektiva som möjligt.

https://www.dn.se/varlden/syriska-vita-hjalmarna-spelar-in-forsta-hjalpen-filmer-for-att-hjalpa-ukrainare/

Detta tror jag visar skillnaden mellan Ryssland och Ukraina. Ryssland vill döda, skada och förstöra. Ukraina vill försvara, skydda och rädda.
Citera
2022-04-20, 21:12
Medlem
Sextiopluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av megabajs
Det är lättast för alla om Putin får det som han vill. Blir lugnast så. Dela upp Ukraina längs med floden bara så blir det bra.

Vem blir det bra för? Är det segerparaden och Putins hybris du tänker på?
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av varaive
Att Ukraina hade typ 200 stridsvagnar innan kriget är naturligtvis inget hinder för att det ryska propagandamaskineriet ska claima att dom eliminerat 2000+ stridsvagnar för Ukraina.....

Dom hade betydligt fler än 200 stridsvagnar, och sen har nato sen 3e aprill skickat stridsvagnar till ukraina.
Citera
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Artilleriet och bra lägesuppfattning med hjälp av drönare och NATO:s signalspaning kryddat med motivation och krigslist, ryssarna lär få det hett om öronen precis som runt Kyiv.

Jag skulle inte förvånas om ukrainarna även ger ryssarna ytterligare en överraskning likt sänkningen av Moskva.

Tungt artilleri är ju vad Ukrainarna har saknat så nog fan kommer Ryssland att få några rejäla överraskningar, nu tror jag inte att de kan upprepa bravaden med Moskva men nog kan de komma nära den med lite tur och skicklighet, Ukraina har ju anpassat sig till det moderna sättet att föra krig, drönare och annat, ligger långt före Ryssland där tror jag.
Citera
2022-04-20, 21:14
Medlem
kaktjuvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jeff.Beck
Om du hade läst tidningar istället för ryska telegram-kanaler hade du sett att det står om det varje dag. Det är dock ingen isolerad situation heller och situationen är förmodligen lika illa i alla ryskockuperade områden.

Vilka "tidningar" bör jag läsa?
Sist jag öppnade en tidning så stod det motdemonstranter istället för kravallupplopp. Så långt ifrån sanningen man kan komma dvs.
Citera
2022-04-20, 21:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sextioplus
Problemet är nog att Ryssland har få allierade över huvud taget. Iran, Assad-Syrien och Mali kanske?

Skulle Belarus, Georgien och Azerbajdzjan våga sig på att motsätta det? Betänk att Kina, indien och en del av Sydamerika inte officiellt fördömt Ryssland agerande.

Ren och skär spekulation från min sida, angående en buffertzon.
Citera
2022-04-20, 21:16
Medlem
9 miljarder i förra veckan och 9 miljarder denna. Från Biden till Zelensky.
Snart sätter sig Putin i tv direkt till Biden: ett steg mer och jag trycker av!
"OK, jag dör, mitt folk dör - men även du dör och ditt folk dör".
Citera
2022-04-20, 21:18
Medlem
goseigens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lapetitepois
Referera du till dig själv?

Civila offer var fokus. Som både UA o ryssar dödar. Vad är det som är oklart? Precis min poäng, civila dör i krig och det inte av endast en sida.

...

Har du många exempel på hur ukrainare är i Ryssland och mördar civila där?
Citera
2022-04-20, 21:18
Medlem
von Hindenburgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stallbackshjonet
9 miljarder i förra veckan och 9 miljarder denna. Från Biden till Zelensky.
Snart sätter sig Putin i tv direkt till Biden: ett steg mer och jag trycker av!
"OK, jag dör, mitt folk dör - men även du dör och ditt folk dör".

Lägg av. Det är inte vad som kommer hända.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in