2022-04-21, 06:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GamlaDraggen
Menar du att det är någon spärr som går vid just artbildning? Hur och varför?

Väldigt många små variationer över väldigt långa tidsspann, blir rimligtvis väldigt stora förändringar. Varför inte artbildning?

Det står i bibeln att Gud skapade varje art för sig, inte att han skapade en cell som sedan utvecklades till arter.

Dessa arter kan variera sig och anpassa sig väldigt mycket, det kan vi observera, t.ex. kan hunddjur bli vargar, dingos, Grand Danois och chihuahua, men dom förblir hunddjur och kan bara få avkomma med andra hunddjur.

Jag kan inte visa varför det är på det här sättet, men på liknande sätt som man programmerat olika operativsystem som Mac OS och Windows 10, så har Gud skapat/programmerat olika arter. Mac OS och Windows 10 går inte att para ihop, det är två helt olika operativsystem/arter. Hur DNA och celler fungerar är otroligt mycket mer komplicerat än operativsystem till datorer, och att försöka förstå hur DNA och celler fungerar är otroligt mycket svårare.

Vi kan inte observera att en art blir till en annan, bevisbördan ligger på dom som påstår att en art kan bli en annan, kan du visa att det inte finns en "spärr", och att en art kan bli en annan art?
Citera
2022-04-21, 09:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Det står i bibeln att Gud skapade varje art för sig, inte att han skapade en cell som sedan utvecklades till arter.

Dessa arter kan variera sig och anpassa sig väldigt mycket, det kan vi observera, t.ex. kan hunddjur bli vargar, dingos, Grand Danois och chihuahua, men dom förblir hunddjur och kan bara få avkomma med andra hunddjur.

Jag kan inte visa varför det är på det här sättet, men på liknande sätt som man programmerat olika operativsystem som Mac OS och Windows 10, så har Gud skapat/programmerat olika arter. Mac OS och Windows 10 går inte att para ihop, det är två helt olika operativsystem/arter. Hur DNA och celler fungerar är otroligt mycket mer komplicerat än operativsystem till datorer, och att försöka förstå hur DNA och celler fungerar är otroligt mycket svårare.

Vi kan inte observera att en art blir till en annan, bevisbördan ligger på dom som påstår att en art kan bli en annan, kan du visa att det inte finns en "spärr", och att en art kan bli en annan art?
"Gud" gjorde varken eller hördudu. Det är Jesus som i sitt kött tillverkar grunden till all existens och världen är därför bara vad den är fram tills tiden är fullbordad. Men att han skulle vara Gud står du emot med näbbar och klor. Sådana "skriftlärda" som du gör det svårt för folk att tro och själva är ni väck från Kristus. Ni behöver bli emotsagda skarpt.
Citera
2022-04-21, 11:48
Medlem
Kung_Ingentings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JaquesChirac
För mig och många andra är det enkelt: evolution stämmer och Skapelse hit och dit är rent dravel. Det enda jag inte kan förstå är att så pass mycket av människans evolution skedde på nolltid. Om jag kunde få några referenser till vetenskapliga tidskrifter på detta så skulle jag vara glad att kunna läsa på. Finns det en bok i kemi om kemisk evolution? Jag vill inte att någon slår Bibeln i huvudet på mig så den som tänkt göra det kommer helt enkelt behandlas som vore hen luft.

Tack
Vad är det som säger att det hände på nolltid? Jag frågade dig förut men du svarade inte på det. Är det procentuell andel av DNA som förändras väldigt snabbt eller hur är det du räknar? Att bara jämföra tiden mellan en art och en annan säger ju ingenting om vi inte också vet hur nära besläktade dom två arterna är.

Citat:

Varför är det svårt att förstå att väldigt många små förändringar blir en väldigt stor förändring? Det har du väl själv sett massvis med gånger? Till exempel med operativsystem till datorer om vi tar din egen analogi. Har du sett Windows 1.0? Efter det så har det skett massvis med små förändringar och nu i Windows 10 är det ett helt annat operativsystem, ser helt annorlunda ut och "inget" som funkade med det ena funkar med det andra. Varför skulle inte djur fungera likadant? En förhistorisk "antilop" kan få längre och längre hals med varje enskild generation, varför skulle halsen inte kunna bli så lång en dag att det blir en giraff?

Och vi har sett arter som har blivit andra arter. Vårt vanliga får till exempel kan inte längre få fertil avkomma med vilda får så där har en ny art skapats.
Det har också gjorts experiment med bananflugor där man fick fram en ny variant av bananfluga som inte kunde få fertila avkommor med originalet, alltså en ny art har tillkommit, efter bara 8 generationer genom att separera till två grupper och ge dom olika sorters mat.
Dom experimenten med bananflugor är väldigt lätta att göra så jo, det är väldigt lätt att observera att en art blir en annan.
Citera
2022-04-21, 17:15
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kung_Ingenting
Vad är det som säger att det hände på nolltid? Jag frågade dig förut men du svarade inte på det. Är det procentuell andel av DNA som förändras väldigt snabbt eller hur är det du räknar? Att bara jämföra tiden mellan en art och en annan säger ju ingenting om vi inte också vet hur nära besläktade dom två arterna är.

Varför är det svårt att förstå att väldigt många små förändringar blir en väldigt stor förändring? Det har du väl själv sett massvis med gånger? Till exempel med operativsystem till datorer om vi tar din egen analogi. Har du sett Windows 1.0? Efter det så har det skett massvis med små förändringar och nu i Windows 10 är det ett helt annat operativsystem, ser helt annorlunda ut och "inget" som funkade med det ena funkar med det andra. Varför skulle inte djur fungera likadant? En förhistorisk "antilop" kan få längre och längre hals med varje enskild generation, varför skulle halsen inte kunna bli så lång en dag att det blir en giraff?

Och vi har sett arter som har blivit andra arter. Vårt vanliga får till exempel kan inte längre få fertil avkomma med vilda får så där har en ny art skapats.
Det har också gjorts experiment med bananflugor där man fick fram en ny variant av bananfluga som inte kunde få fertila avkommor med originalet, alltså en ny art har tillkommit, efter bara 8 generationer genom att separera till två grupper och ge dom olika sorters mat.
Dom experimenten med bananflugor är väldigt lätta att göra så jo, det är väldigt lätt att observera att en art blir en annan.

Jag har redan hänvisat ttsp till "bananflugeexperimentet" och dessutom förklarat att arten "hundar" håller på att brytas upp till delarter i och med att en Grand Danois inte på naturlig väg kan få överlevande avkomma med en chihuahua. För att få avkomma från en Grand Danois och en chihuahua så krävs för det första inseminering och för det andra måste avkomman födas upp för hand, i de fall då avkomman överlever över huvud taget.
Citera
2022-04-21, 19:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kung_Ingenting

Du har förklarat Dig med två exempel som fått mig på andra tankar. Har det uppstått korsningsbarriärer hos får, och hos bananflugor, ja då talar fakta för sig. Du hade rätt hela tiden.
Citera
2022-04-23, 09:33
Medlem
Citat:

Du har alltså inga belägg och ingen förklaring till denna magiska spärr.

Dessutom vill jag påstå att bevisbördan i första hand ligger på dig här, eftersom du ifrågasätter vedertagen vetenskap som det råder total konsensus om bland biologerna.
Egentligen är det rent av logikförnekelse att inte medge något så självklart som att många små förändringar ackumulerat, blir stora förändringar.

Sen finns det ju visst exempel på observerad artbildning, vilket redan nämnts.
Citera
2022-04-23, 11:43
Medlem
Citat:
Du har alltså inga belägg och ingen förklaring till denna magiska spärr.

Det är inte något magiskt, var inte nedlåtande!

Det är lika "magiskt" som att program i en PC inte fungerar i en Mac. Mac och PC är skapta på olika sätt, inkompatibla med varandra, på samma sätt som en katt och hund är inkompatibla eftersom även dom är programmerade på olika sätt.

Citat:
Dessutom vill jag påstå att bevisbördan i första hand ligger på dig här, eftersom du ifrågasätter vedertagen vetenskap

Jag ifrågasätter inte vetenskap, jag ifrågasätter slutsatserna(teorin) bakom fakta.

Citat:
som det råder total konsensus om bland biologerna.

Bara för att många har samma åsikt, så betyder det inte att det automatiskt är sant.

Citat:
Egentligen är det rent av logikförnekelse att inte medge något så självklart som att många små förändringar ackumulerat, blir stora förändringar.

Att små förändringar leder till nya arter är ett antagande, inget som är bevisat.

Citat:
Sen finns det ju visst exempel på observerad artbildning, vilket redan nämnts.

Det kan man ifrågasätta. Ofta säger man att det är olika arter, bara för att dom ser olika ut, eller fysiskt inte kan genomföra samlag (som t.ex. Chihuahua och Grand Danois som exempel), men om dom kunde ha samlag så skulle dom få avkomma, och då är dom av samma art.
Citera
2022-04-23, 12:04
Medlem
Patrik2108s avatar
Detta har varit upp förr.

https://www.gluefox.com/skap/skev/univalder.shtm

Skapelaeberättelsen verkar iaf träffa väldigt rätt vad gäller tidsaspekten. Gerald Schröder förklarar hur 6 dagar = 15.75 miljarder år.
Citera
2022-04-23, 14:18
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Patrik2108
Detta har varit upp förr.

https://www.gluefox.com/skap/skev/univalder.shtm

Skapelaeberättelsen verkar iaf träffa väldigt rätt vad gäller tidsaspekten. Gerald Schröder förklarar hur 6 dagar = 15.75 miljarder år.
Det går förstås inte. Men om han tror det kan han fortsätta på samma spår och "förklara" hur svart är vitt och vitt svart.
Citera
2022-04-23, 18:43
Medlem
Hartlams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jahman5
Jag vågar påstå att när Bibeln berör vetenskapliga ämnen är den helt korrekt.
Se exempel:
https://i.postimg.cc/vH6VPs9P/IMG-5726.jpg
Jag vågar påstå motsatsen. Bibeln i sig är inte sammanhängade bland sina böcker, för att inte prata om vetenskapen.

Just på grund av "vetenskapen" som finns i bibeln har vi idioter som går runt och säger att jorden är platt m.m.

Du bör även kolla upp referenserna du länkade till. Påstår det ena, medan bibeln säger något annat.

OnT: Ja, evolutionsteorien kan gå i hand med religion men inte exempelvis kristendomen. Vetenskap och religion kan gå hand i hand men både religion och vetenskap behöver ej vara sanna.
Citera
2022-04-23, 19:01
Medlem
Hartlams avatar
Citat:
Du har helt rätt. Bäst jag är tydlig:

Man ser något fenomen, eller händelse, och formulerar en hypotes som man sedan testar. Stämmer inte hypotesen med mätvärdena går man tillbaka till skrivbordet och formulerar en ny hypotes som man testar igen. Till slut kommer man fram till en hypotes som överensstämmer med data och man har då fått en teori, i detta fall evolutionsteorin.
Fast det har aldrig observerats att en art evolveras till en annan, än mindre har evolutionsteorin "upprepats" för att bli stärka teorin. Nu pratar jag givetvis inte om evolution i sig, utan att "allt liv på jorden har utvecklats från en gemensam urform"

Citat:
Skapelseläran däremot är ren skönlitteratur och har inga data som eventuellt skulle stödja den, men däremot finns en hel del pseudovetenskap och religiöst struntprat.
Det finns data, hur mycket vikt som läggs i det är en annan sak.

Om du menar att skapelseläran innefattar att vi är skapade av Gud så behöver det inte innebära att det endast är en "skönlitteratur". Det är givetvis svårt att bevisa men det finns en möjlighet. Man kan exempelvis argumentera att Gud skapade evolutionen, t.o.m. kontrollerade den. Det är inget vi direkt kan neka med hjälp av "datan" vi har idag.
Citera
2022-04-23, 19:12
Medlem
Patrik2108s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Calovius
Det går förstås inte. Men om han tror det kan han fortsätta på samma spår och "förklara" hur svart är vitt och vitt svart.
Du missade att han är kärnfysiker och att det han säger om tiden håller vetenskapligt? Att tiden inte är konstant är inget hokus pokus. 6 dagar vid tidens begynnelse (big bang) ses som 16 miljarder år nu. Det håller.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in