Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-04-20, 17:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Beta-Bum

Så du menar att vi inte skall vara vänner med USA? och hur får du till att man offrar livet när man är vän med USA?
Det låter extremt tillkrystat. Föredrar du att vi är vän med Ryssland?

vän med USA = bo kvar i Sverige.
vän med Ryssland = bo i Sibirien.

.... jag tar mina chanser med USA för tillfället.... Sibirien känns tyvärr inte som en större förbättring än att bo i Sverige.
Citera
2022-04-20, 17:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rodimusprime
Hur skulle det angreppet gå till menar du med vilka styrkor? Till skillnad från Ukraina har Sverige både luftvärn, flygvapen, flotta och dessutom ett EU medlemskap. Om du tror att det bara är för Ryssland att landa lite VDV på Visby flygfält förklara det fait accompli och sen kommer NATO, EU och Sverige backa pga Ryssland nu har intagit Gotland är det nog du som är naiv.

Visst är det lustigt att när man kräver lite mer specifik förklaring över hur ryssarna skulle ta Gotland och hur enkelt det skulle vara så får man inga riktiga svar?

Jag tror många ger uttryck för en slags allmän föreställning som funnits länge "när ryssen anfaller är det över på en kvart" typ, fast i själva verket vet de noll och ingenting.
Citera
2022-04-20, 17:48
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av stanlad
vän med USA = bo kvar i Sverige.
vän med Ryssland = bo i Sibirien.

.... jag tar mina chanser med USA för tillfället.... Sibirien känns tyvärr inte som en större förbättring än att bo i Sverige.
Har du bevis för detta påstående? Eller ljuger du bara?
Citera
2022-04-20, 17:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Benderowsonn
Kära svenska kompisar! Gör dig redo att möta nya rysk Sarmat-raketen.
https://sv.wikipedia.org/wiki/RS-28_Sarmat

https://youtu.be/AaTn-hA7yFA

Putin sa att en interkontinental ballistisk missil skulle kunna ge eftertanke åt dem som försöker hota Ryssland. Men du ska inte vara rädd för det. För vänskap med USA bör du offra dina liv utan att tveka!

Slava Ukraini!

Ytterligare ett argument för oss att gå med i Nato. Hellre död än röd😉
Citera
2022-04-20, 17:58
Medlem
Citat:
Har du bevis för detta påstående? Eller ljuger du bara?

Bevis är svårt mer som historia från sovjetunionen och hur folk omförflyttningen gjordes under den perioden. med tanke på att Ryssland själva säger att dom är sovjetunionens arvtagare så är det inget som skulle förvåna.

+ rapporter om hur folk som bodde i Krimhalvön så har vissa blivit flyttade och nu med rapporter om hur Ryssland förflyttar folk från Ukraina till ett område i Rysslands västra mark.

i alla fall svårt med hårda bevis angående den frågan. men personligen tror jag det är sant. flytta iväg icke ryssar från bra hus och skicka iväg dom till andra sämre områden för att senare fylla på med ryssar eller ryska vänner i dom nya moderna husen.
Citera
2022-04-20, 17:58
Medlem
Don.Cs avatar
Citat:
Kära svenska kompisar! Gör dig redo att möta nya rysk Sarmat-raketen.
https://sv.wikipedia.org/wiki/RS-28_Sarmat

https://youtu.be/AaTn-hA7yFA

Putin sa att en interkontinental ballistisk missil skulle kunna ge eftertanke åt dem som försöker hota Ryssland. Men du ska inte vara rädd för det. För vänskap med USA bör du offra dina liv utan att tveka!

Slava Ukraini!

Gäsp. Ingen blir rädd. Putin gapar för den korkade inhemska befolkningen, exilryssar och serber.

- Pappa! Pappa! Pappa! Titta vad jag kan! Titta på mig!
- mmmm
- Titta pappa! Titta vad JAG kan göra! Pappa! Pappa! Titta!
Citera
2022-04-20, 18:02
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av stanlad
Bevis är svårt mer som historia från sovjetunionen och hur folk omförflyttningen gjordes under den perioden. med tanke på att Ryssland själva säger att dom är sovjetunionens arvtagare så är det inget som skulle förvåna.

+ rapporter om hur folk som bodde i Krimhalvön så har vissa blivit flyttade och nu med rapporter om hur Ryssland förflyttar folk från Ukraina till ett område i Rysslands västra mark.

i alla fall svårt med hårda bevis angående den frågan. men personligen tror jag det är sant. flytta iväg icke ryssar från bra hus och skicka iväg dom till andra sämre områden för att senare fylla på med ryssar eller ryska vänner i dom nya moderna husen.

Den falska västerländska pressen kan inte accepteras som bevis.
Och jag älskar också historiska pokustrick.
Titta:
Norge säger:
vän med Sverige = ockupation, koncentrationsläger och nazister
vän med Ryssland = seger, befrielse och självständighet
Citera
2022-04-20, 18:18
Medlem
Klassiskt av Ryssland att komma med så vaga varningar/hot som möjligt.

Vore det inte enklare att säga till Sverige och Finland direkt att : "om ni ansöker medlemskap hos NATO så bombar och/eller inleder en militär operation( det som övriga världen kallar krig) mot er"

Nej då är ryssarna så vaga som möjligt för att OM se Sverige och/eller Finland ansöker om medlemskap och ryssarna gör ingenting mer än lite fler luft och sjökränkningar än vanligt, utvisar nån diplomat osv, då kan de påstå att det var det de menade med " militära och politiska konsekvenser"
Citera
2022-04-20, 18:29
Medlem
Rodimusprimes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fyllskalle
Visst är det lustigt att när man kräver lite mer specifik förklaring över hur ryssarna skulle ta Gotland och hur enkelt det skulle vara så får man inga riktiga svar?

Jag tror många ger uttryck för en slags allmän föreställning som funnits länge "när ryssen anfaller är det över på en kvart" typ, fast i själva verket vet de noll och ingenting.
Detaljer är kryptonit. Det jag inte fattar är vad de får ut av deras skrämseltrams. Det mest specifika svaret jag fått var "Du kommer få se". Tror knappast alla är betalda troll snarare folk som spelat för mycket Arma 3.
Citera
2022-04-20, 18:34
Medlem
kibokos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GoranPong
Förra året var försvarets budget på 66 miljarder men nu vill regeringen lägga 108 miljarder kronor. Det är vansinnigt med tanke på att pengarna behövs på annat håll. Istället kommer det nedskärningar i sjukvården bland annat.
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/kraftig-upprustning-av-forsvaret-budget-ska-oka-med-40-miljarder
"Ett land har alltid en armé. Sin egen eller någon annans"

I längden billigare att själv slanta än att vänta på att ryssen skickar sin.
Citera
2022-04-20, 18:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Beta-Bum
Det är länderna själva som bestämmer om de vill ha dessa baser eller inte. USA kan inte tvinga sig in utan att få grönt ljus först.
Ocj jag skulle må bättre av att ha en eller flera sådana baser här. So mdet är nu har man ingenting. Absolut ingenting. Det är rena rama skogsbärsplocken för en som vill invadera.

Du tror inte det finns villkor för att få ge med i Nato och få skydd av USA kärnvapen?
Sakta men säkert så kommer Sverige såklart få baser, kärnvapen placerat.
Vi blir en buffert zon åt Nato, frontlinjen läggs i Sverige. Det är här dom första raketerna kommer att landa.
Citera
2022-04-20, 18:41
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Leland1979
Ytterligare ett argument för oss att gå med i Nato. Hellre död än röd😉
Jag tror inte att alla svenskar håller med om din önskan att dö för USA. Dessutom var Sverige hittills inte med i Nato och var samtidigt inte röd.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in