Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-04-20, 16:40
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av GoranPong
En halv miljard men vi kommer ju tvingas att lägga runt 80 miljarder på försvaret årligen om vi är med i NATO.
Kostar försvaret ingenting om vi inte går med i Nato? Ska vi bli en helt vapenfri zon?
Citera
2022-04-20, 16:42
Medlem
Charlemanges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av llundberg57
Detta forum, Flashback. Det är dom du skriver till.

Nej det gör du inte.

Jag gör ju det och ämnet är att du inte vet vad du pratar om.

Du har ingenting värt att sno.

Det är det enda som du KANSKE har rätt i. Men ingen VET, du gissar bara precis som alla andra.

Ni har verkligen gått bananas för min skull.
Jag känner mig hedrad.
Trevligt med sådana som ni finns många här som håller på som ni.
Men vilka var vi ni sa att vi hade synpunkter på lilla mig.
Alltså jag vet ha ha ha att för att tala / skriva i tredje person singularis så måste man
skall till och med tillhöra de blåblodiga av den regerande ätten. I detta fallet Bernadotte.
Skall vi diskutera huruvida ni gör det med eller om lilla jag har fel i det med kanske?
Nej skulle inte tro det.
Kan ni möjlige nu lägga ned att trakasseri mig för att jag har teser som jag driver här i syfte att
hålla en viss nivå på det hela.
Om ni ej håller med eller ogillar mina teser är det enkelt bara att lyfta era egna.
Att beslå mig med lögner och att påstå att jag inte har rätt är så som ett barn gör.
Kom med något som motsäger att Sverige har världens bästa konventionella ubåtar eller att vi har världens bästa flygplan för tillfället samt att detta i kombination med luftvärnssystemet Patriot gör att Ryssland ej kan ta Gotland. Behöver knappast tillägga att Finland bistår oss samt snart om inte redan NATO. Väntan på anslutningen dit är ju enbart ett spel i gallerierna.
Så jag lägger er till handlingarna ni är hädanefter "persona non grata".
Citera
2022-04-20, 16:45
Medlem
Rodimusprimes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ReiseReise
De ryska styrkorna runt Kaliningrad och St Petersburg skulle helt klart ha kapacitet till att överrumpla den svaga garnisonen på Gotland (och svenska soldater har ett väldigt ifrågasättande pliktkänsla).
EU är bra på att prata men inte att ta till kraft. Finns viljan att göra en offensiv mot en hårt militariserad ö på Östersjön?
Jaså, vad grundar du det på? Vi har bra sjörobotar, vet precis när deras flyg och fartyg lyfter/går till sjöss och har förmågan att skjuta ner/sänka båda invasionsvektorerna. Gotland är inte Donbass. Gotland strategiskt oerhört viktig för Östersjön. Dessutom kan vi stänga Öresund för Rysk frakt utan större problem vilket hade inneburit 40% av deras shipping är väck. Vet inte varför många verkar tro att Ryssland har Sovjets militära förmåga och att Sverige är gay army som lägger sig ber direkt. All erfarenhet från militärövningar även med NATO länder talar emot den bilden helt och hållet.
Citera
2022-04-20, 16:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kiboko
1) samtliga grannländer som inte är med i Nato och som inte har en marionettregering, eller i Kinas fall är starkare än vad de är
2) Utanför Nato hamnar vi efter Ukraina, Georgien och Moldavien. Inne i Nato lär vi vara långt ner på listan, efter hela Baltikum och Polen mfl.

Tack,kul att se hur folk tänker 👍🏻😊
I ren krigsstrategi låter det vettigt,dock ingen större kunskap inom det området
Citera
2022-04-20, 16:46
Medlem
RealTides avatar
Det är väl klart nu, sossarna tycks ha bestämt sig så nu är väl 80% av riksdagen för ett medlemskap.
Citera
2022-04-20, 16:51
Medlem
hippilis avatar
Citat:
Vi har inte råd att gå med i NATO och det är helt onödigt att provocera Ryssland ännu mer. Man ska inte kasta bensin på elden.
Håller med i det du skriver
Citera
2022-04-20, 16:52
Medlem
GoranPongs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Beta-Bum
Beslutet att höja försvarsbudgeten till 2% av bnp är redan taget. Oavsett om vi går med i NATO eller ej.
https://www.regeringen.se/artiklar/2022/03/forsvarsanslaget-ska-oka-till-tva-procent-av-bnp/
Förra året var försvarets budget på 66 miljarder men nu vill regeringen lägga 108 miljarder kronor. Det är vansinnigt med tanke på att pengarna behövs på annat håll. Istället kommer det nedskärningar i sjukvården bland annat.
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/kraftig-upprustning-av-forsvaret-budget-ska-oka-med-40-miljarder
Citera
2022-04-20, 16:53
Medlem
Beta-Bums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ModelX
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/3Aw5q/usa-vill-ha-nytt-militart-hogkvarter-i-norge

Axplock.
När ska folk vakna?
USA använder mindre länder som bufferzoner mot Ryssland/Kina/Iran.
Om Sverige går med I Nato kan du ge dig faan på att jänkarna kommer vilja ha baser, personal och annat här. Vilket innebär att Sverige och de städer blir en måltavla vid en eventuell väpnadkonflikt.
Något som inte funnits innan eftersom vi har velat vara neutrala.
Det är länderna själva som bestämmer om de vill ha dessa baser eller inte. USA kan inte tvinga sig in utan att få grönt ljus först.
Ocj jag skulle må bättre av att ha en eller flera sådana baser här. So mdet är nu har man ingenting. Absolut ingenting. Det är rena rama skogsbärsplocken för en som vill invadera.
Senast redigerad av Beta-Bum 2022-04-20 kl. 16:56.
Citera
2022-04-20, 16:53
Medlem
COV-NL63s avatar
Citat:
En halv miljard men vi kommer ju tvingas att lägga runt 80 miljarder på försvaret årligen om vi är med i NATO.
Från en finsk utredning 2016:
Nato är i sig ingen dyr organisation relativt sett.
Organisationens årliga infrastrukturutgifter uppgår till omkring 5,2 miljarder euro. Ser man på Finlands bruttonationalprodukt (BNP) i förhållande till Natos sammanlagda totalproduktion bör landets andel uppgå till något över 1 procent, i praktiken mindre än 55 miljoner euro. Dessa kostnader kommer sannolikt att stiga inom en nära framtid med tanke på den nuvarande otillräckliga försvarsberedskapen i och gentemot Baltikum. Till detta bör man lägga till kostnaderna för personella resurser för finländare som arbetar inom Nato i fall av medlemskap. I dagens läge har Nato 1 100 anställda som internationell personal plus 6 700 militärer och tjänstemän inom kommandostrukturen. Räknat i samma proportion blir detta omkring 80 finländare.
https://um.fi/documents/35732/48132/konsekvenserna_av_ett_eventuellt_finskt_natomedlem skap
Så kostnaden att gå med är i storleksordning en halv miljard, men samtidigt minskar andra kostnader för att ha egna systemlösningar eftersom medlemmarna kan dela på kostnaden.

2% är ju sådant som ligger utanför medlemskapet, Sverige har haft ca 4 % på 50- och 60-talen. 2022 var den svenska försvarsbudgeten på 1,2% av BNP vilket motsvarar 76,6 miljarder kronor.

Som du borde veta: Försvarsanslaget ska öka till två procent av BNP
https://www.regeringen.se/artiklar/2022/03/forsvarsanslaget-ska-oka-till-tva-procent-av-bnp/

Det betyder att för mindre än 0.008 % av BNP får vi en försäkring för Sverige.
Citera
2022-04-20, 16:55
Medlem
Beta-Bums avatar
Citat:
Förra året var försvarets budget på 66 miljarder men nu vill regeringen lägga 108 miljarder kronor. Det är vansinnigt med tanke på att pengarna behövs på annat håll. Istället kommer det nedskärningar i sjukvården bland annat.
https://www.flashback.org/editpost.php?do=editpost&p=79952019
Varför just sjukvården? Sverige har många fler områden att justera från. "Behövs på annat håll" Som vadå? Socialbidrag?
Citera
2022-04-20, 16:55
Medlem
RealTides avatar
Citat:
Ursprungligen postat av King Devil
Totalt vansinne att ansöka om NATO medlemskap.

Putin är en psykiskt sjuk människa, som tror NATO ska påbörja en invasion av Ryssland

Anders Lindberg verkade vara en sansad och klok vänstersosse fram till idag.

Jaha du Einstein…
och putin behandlar icke-natomedlemmarna
Ukraina Georgien Moldavien , hur?
Citera
2022-04-20, 16:56
Medlem
Rodimusprimes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ModelX
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/3Aw5q/usa-vill-ha-nytt-militart-hogkvarter-i-norge

Axplock.
När ska folk vakna?
USA använder mindre länder som bufferzoner mot Ryssland/Kina/Iran.
Om Sverige går med I Nato kan du ge dig faan på att jänkarna kommer vilja ha baser, personal och annat här. Vilket innebär att Sverige och de städer blir en måltavla vid en eventuell väpnadkonflikt.
Något som inte funnits innan eftersom vi har velat vara neutrala.
Vi var visst måltavla även under kalla kriget. Ungefär 50 stridsspetsar var riktade mot Sverige. Så tro inte neutralitet räddar oss. Finns många länder som kan skriva under på att neutralitet snarare gör dig till en måltavla.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in