2022-04-20, 13:07
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JaquesChirac
Jag antar att det går att använda evolutionsteorin och den centrala dogma om att Gud skapat Multiuniversum och allt som finns där, inklusive de naturlagar och kemiska evolution som gav upphov till urcellen för 3.7 miljarder år sedan på denna knappnål i detta universum och parallella dimensioner. Vilka är argumenten för och emot att man en dag kommer kunna kombinera modern biologi 🧬 och centrala dogmer inom religion. Vilken religion som helst, från de mest kända till de minst kända. Tycker admin att denna frågeställning passar bättre under filosofi så flytta det dit. Kom med sakliga argument och motargument, och inte tarvliga personargument eller trams/off topic.

Evolutionen är ingen teori utan ett naturfenomen som vi kan observera och undersöka genom experiment. Arter ändras genom mutationer och ibland uppstår nya arter (och andra dör ut).

Teorier är något som förklarar eller försöker förklara sådant som vi se i naturen. Den främsta teori som finns om evolutionen är Darwins teori om det naturliga urvalet.

Som en jämförelse kan vi titta på tyngdkraften. Den är ett annat naturfenomen som vi kan observera och undersöka genom experiment. Sedan formulerade Newton och senare Einstein olika teorier för hur tyngdkraften fungerar.

Men tyngdkraften, precis som evolutionen, finns där oavsett vilka teorier vi har om den.

Vad gäller religion och vetenskap så går det att kombinera de två om man vill. Man kan tolka skapelseberättelsen allegoriskt. Man kan också postulera att en transcendent Gud ingriper i sin skapelse på olika sätt, eller lämnar den åt sitt öde, som kanske är förutbestämt.
Senast redigerad av Regulus 2022-04-20 kl. 13:13.
Citera
2022-04-20, 18:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
Evolutionen är ingen teori utan ett naturfenomen som vi kan observera och undersöka genom experiment. Arter ändras genom mutationer och ibland uppstår nya arter (och andra dör ut).

Teorier är något som förklarar eller försöker förklara sådant som vi se i naturen. Den främsta teori som finns om evolutionen är Darwins teori om det naturliga urvalet.

Som en jämförelse kan vi titta på tyngdkraften. Den är ett annat naturfenomen som vi kan observera och undersöka genom experiment. Sedan formulerade Newton och senare Einstein olika teorier för hur tyngdkraften fungerar.

Men tyngdkraften, precis som evolutionen, finns där oavsett vilka teorier vi har om den.

Vad gäller religion och vetenskap så går det att kombinera de två om man vill. Man kan tolka skapelseberättelsen allegoriskt. Man kan också postulera att en transcendent Gud ingriper i sin skapelse på olika sätt, eller lämnar den åt sitt öde, som kanske är förutbestämt.

Den heter evolutionsteorin av den anledningen att det finns klara dokumenterade belägg och konkreta bevis. Du kanske missförstod mig när jag skrev teori men det heter just teori. I början var det en hypotes som fick mer och mer belägg och accepterades som en evidensbaserad teori, en fungerande modell.

Sedan har det tyvärr smugit sig in oerhört intelligenta troll i denna debatt som genom cirkel ⭕️ resonemang försöker säga att Bibelns Skapelselära är sann av den anledningen att det är sant?! Well dahhh
Citera
2022-04-20, 18:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Odovacer
Var god länka till källa för citatet ovan!

Menar du att iden om att makromolekyler som RNA och proteiner och liv baserat på dessa uppstått spontant ur en blandning av lågmolekylära föreningar vid en specifik tidpunkt är repressentativ för en anselig andel forskare inom ämnet? Min minnesbild är snarare att man specifikt är tydlig med att det måste ha funnits mindre självreproducerande ämnen och organismer innan dagens biomolekyler och de liv de baserar sig på uppkom. Kan du länka en källa där det framgår att den åskådningen har betydande stöd i vetenskapliga kretsar!

Well dahhh

Hört talas om biologi när Du gick i gymnasiet eller sov Du på lektionerna? Biologi A och Biologi B, sedan på högskolan får Du läsa The Cell. Där kan Du i början av boken studera teoribildning om kemisk evolution som bland annat baserad på Millers forskning. Där finns ett helt bibliotek med referenser som Du kan kolla upp.
Citera
2022-04-20, 18:29
Medlem
För mig och många andra är det enkelt: evolution stämmer och Skapelse hit och dit är rent dravel. Det enda jag inte kan förstå är att så pass mycket av människans evolution skedde på nolltid. Om jag kunde få några referenser till vetenskapliga tidskrifter på detta så skulle jag vara glad att kunna läsa på. Finns det en bok i kemi om kemisk evolution? Jag vill inte att någon slår Bibeln i huvudet på mig så den som tänkt göra det kommer helt enkelt behandlas som vore hen luft.

Tack
Citera
2022-04-20, 19:40
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Calovius
Man kan också tolka dina inlägg allegoriskt. Skulle du i det fallet tycka att det vore rätt gjort mot dig?

Jag använder ofta liknelser. Jämförelsen av evolutionen och tyngdkraften var ett exempel på det.
Citera
2022-04-20, 19:43
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JaquesChirac
Den heter evolutionsteorin av den anledningen att det finns klara dokumenterade belägg och konkreta bevis. Du kanske missförstod mig när jag skrev teori men det heter just teori. I början var det en hypotes som fick mer och mer belägg och accepterades som en evidensbaserad teori, en fungerande modell.

Sedan har det tyvärr smugit sig in oerhört intelligenta troll i denna debatt som genom cirkel ⭕️ resonemang försöker säga att Bibelns Skapelselära är sann av den anledningen att det är sant?! Well dahhh

Mitt problem med ordet "evolutionsteorin" är att folk som brukar använda det ofta menar att evolutionen är en teori som någon (Darwin) hittat på. Darwin hittade inte på evolutionen. Han lade fram en teori (det naturliga urvalet) som förklarade den.
Citera
2022-04-20, 19:50
Medlem
Citat:
Jag använder ofta liknelser. Jämförelsen av evolutionen och tyngdkraften var ett exempel på det.

Evolution (med meningen att djur utvecklas) är en sak, evolutionsteorin (med meningen att djur utvecklas till nya arter) är en annan sak.

Jag tror nog att vi alla håller med om att djur utvecklas och anpassar sig? Likvärdigt att vi alla håller med om att tyngdkraften existerar?

Evolutionsteorin är inte lika självklar som tyngdkraften, när ska ni börja erkänna detta?
Citera
2022-04-20, 19:55
Medlem
Citat:
Mitt problem med ordet "evolutionsteorin" är att folk som brukar använda det ofta menar att evolutionen är en teori som någon (Darwin) hittat på. Darwin hittade inte på evolutionen. Han lade fram en teori (det naturliga urvalet) som förklarade den.

Du har helt rätt. Bäst jag är tydlig:

Man ser något fenomen, eller händelse, och formulerar en hypotes som man sedan testar. Stämmer inte hypotesen med mätvärdena går man tillbaka till skrivbordet och formulerar en ny hypotes som man testar igen. Till slut kommer man fram till en hypotes som överensstämmer med data och man har då fått en teori, i detta fall evolutionsteorin. Skapelseläran däremot är ren skönlitteratur och har inga data som eventuellt skulle stödja den, men däremot finns en hel del pseudovetenskap och religiöst struntprat. De troende små liven gaddar ihop sig med en oseriös forskare, låt Oss kalla honom Mats Molén och han ger ut en bok som heter ”Vårt ursprung?” och hävdar, bland annat, i den att ljusets hastighet avtar med stöd av snillrikt utvalda mätningar från 1700-talet och framåt. Mot all evidensbaserad vetenskap. Dårarnas dåre är han ansedd av seriösa forskare, men lyfts fram som geni av kreationisterna. Vad kommer härnäst?
Citera
2022-04-20, 20:16
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
Om du läser vad jag reagerade på i ditt inlägg genom mitt inlägg och försöker svara igen, kunde det vara något? Liknelser har jag inte talat om, utan allegorisk tolkning, liksom du själv gjorde ("Man kan tolka skapelseberättelsen allegoriskt").
Citera
2022-04-21, 00:03
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Calovius
Om du läser vad jag reagerade på i ditt inlägg genom mitt inlägg och försöker svara igen, kunde det vara något? Liknelser har jag inte talat om, utan allegorisk tolkning, liksom du själv gjorde ("Man kan tolka skapelseberättelsen allegoriskt").

Typiska exempel på allegorier är fabler och de liknelser som förekommer i Bibeln.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Allegori

Jesus uttryckte sig ofta allegoriskt:

https://sv.wikipedia.org/wiki/Jesu_liknelser
Citera
2022-04-21, 00:17
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Evolution (med meningen att djur utvecklas) är en sak, evolutionsteorin (med meningen att djur utvecklas till nya arter) är en annan sak.

Jag tror nog att vi alla håller med om att djur utvecklas och anpassar sig? Likvärdigt att vi alla håller med om att tyngdkraften existerar?

Evolutionsteorin är inte lika självklar som tyngdkraften, när ska ni börja erkänna detta?

Evolution och artbildning diskuterade vi ju för ett par år sedan. Jag hänvisar till det jag skrev i den tråden:

(FB) Evolutionsteorin - Baserat på antydningar?

Nya arter kan bildas mycket snabbt genom kromosomtranslokationer, som jag påpekade där.
Citera
2022-04-21, 05:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Menar du att det är någon spärr som går vid just artbildning? Hur och varför?

Väldigt många små variationer över väldigt långa tidsspann, blir rimligtvis väldigt stora förändringar. Varför inte artbildning?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in