Citat:
Ursprungligen postat av
Bluemellonme
Men lilla vän, det var du som ljög. Man vägrar öppna en korridor för civila. Spelar ingen roll vem som begär det.
Nu är ju sanningen att ni inte vill öppna den korridor för de civila under fabriken för då försvinner ert narrativ att Azov håller civila som gisslan.
Istället drar ni till med att man ger Azov möjligheten att omgruppera. Inte ett rätt har ni gjort än så länge och inte lär det bli bättre.
Jag har sett uppgifter om att 120 civila har evakuerats från stålverket. Men lyckas inte hitta det nu.
Det borde inte vara omöjligt att skicka dit FN-observatörer för att garantera att de civila och eventuella soldater som kapitulerar inte blir arkebuserade. Eller några av alla de journalister som är i Ukraina och fotograferar av döda - många står i flock och fotar av samma lik. De kunde bege sig till stålverket och rapportera i stället.
Jag fattade misstankar om att barn används som mänskliga sköldar av att en regeringstalesman för Ukraina tweetade ut en video med barn, i ordalag som inte kändes sådär alldeles pålitliga.
Krigets första offer är sanningen - på bägge sidor. Men det går inte i nuläget att dra bestämda slutsatser. Huvudsaken är att den humanitära korridoren upprättas.
Men det Azov vill ha är givetvis ett amerikanskt ingripande i kriget. "Lösa situationen snabbt" - det betyder bomba ryssarna.
Citat:
– Jag hoppas verkligen att president Biden kommer att höra oss och hjälpa oss ur den här situationen. Vi tror att det är en av få personer som verkligen kan påverka och lösa situationen snabbt.
Befälhavaren Serhiy Volyna.
https://www.svt.se/nyheter/utrikes/befalhavaren-efter-ryska-forslaget-om-eldupphor