Citat:
Ursprungligen postat av
CenturyVoltaire
Är denna frågeställning ens intressant? Påverkansoperationer utsätts vi för hela tiden och inte minst Rysslands grannländer är utsatta. Av Ryssland främst.
En sak undrar jag verkligen över gällande alla rysstroll och Putin-lovers i denna tråd som petar i små saker de försöker blåsa upp för att ta bort fokus från de riktigt stora och viktiga frågorna; Tror ni på allvar att det som Ryssland nu gjort mot Ukraina har gjort det ukrainska folket mer positivt eller negativt inställda till Ryssland? De tusentals civila ukrainare, många barn, som nu är döda och aldrig går att få tillbaka. Tror ni ukrainarna kan förlåta det? Kan de någonsin ha varma känslor för ryssar/ Ryssland? Om det skulle visa sig att USA i någon mån utövat påverkan på Ukraina, d v s gjort på samma vis som Ryssland (minus insättande i hemlighet av para-militär i östra Ukraina sedan 2014, det är det bara Ryssland som gjort) skulle det radera allt dödande och förstörelse som nu skett? Ni fattar väl innerst inne vad svaret på den frågan är?
Putin hade en enda chans med detta krig och det var en snabb klinisk attack + vinst utan några större dödstal (helst inga). Eftersom det inte fungerade gick allt riktigt åt helvete. Nu kommer det ta generationer innan ukrainarna kommer över denna våldtäkt på sitt land. De kommer hata ryssar länge och det är fullständigt kört för Ryssland att kunna ockupera detta gigantiska och numer gediget fientliga land. Och skulle Ryssland vinna (vilket inte kommer hända) så blir de fortsatt bojkottade av stora delar av världen samt deras medborgare är fortsatt persona non grata. Som jag sagt tidigare; Putins attack mot Ukraina måste vara en av världspolitikens 5 största misstag.
Detta.
Vad är bästa tänkbara scenario för Ryssland just nu?
Att ta en del av Ukraina och få till stånd en ny stilleståndslinje i östra Ukraina?
Samtidigt som de under väldigt många år kommer isoleras ekonomiskt och socialt och dessutom får de ansvaret för att bygga upp de erövrade och raserade delarna tillsammans med en "tacksam" lokalbefolkning.
Grattis till segern! (nu tror jag inte ens detta kommer ske)