2022-04-20, 09:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Oksai79
För mig är det svårt att ha sympati med en enda Azovit. Reguljära ukrainska trupper har jag dock det för, jag tror många av dom inte ens vill strida mot ryssen och jag tror detsamma om många ryska soldater, dom vill bara hem.

Azoviten i det grekiska parlamentet berättade ju om sin farfar som krigade mot nazisterna. Tror många av dessa azoviter blandar ihop nationalism och nazism. Det gör ju också många svenskar också.

I slutändan så beror ju rasism på okunskap i grund och botten.
Citera
2022-04-20, 09:25
Medlem
Reimers avatar
Lite mer skrot från himlen, Ukraina utövar avancerat lerduveskytte.

Citat:
Ukrainian military shot down 2 Russian UAVs with Stinger and Starstreak MANPADS: Horizont Air S-100 and Orlan-10

https://liveuamap.com/en/2022/20-april-ukrainian-military-shot-down-2-russian-uavs-with
Citera
2022-04-20, 09:28
Medlem
Aftonbladet vänder nu och är för ett svenskt Natomedlemskap.

https://www.aftonbladet.se/ledare/a/Or9Xvb/putins-krig-visar-att-vi-behover-ga-med-i-nato
Citera
2022-04-20, 09:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LudwigVon

https://www.aftonbladet.se/ledare/a/Or9Xvb/putins-krig-visar-att-vi-behover-ga-med-i-nato

Vänder sossarna så vänder Aftonbladet också.
Citera
2022-04-20, 09:33
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HepCat-X
Mariupol var strategiskt helt chanslöst redan för 2-3 veckor sedan, och Azovbataljonen har bara förlängt lidandet.

Stålverket i Mariupol är en strategisk nyckelpunkt. SVT förklarar här:

Citat:
"Stålverket är en strategisk nyckelpunkt"

https://www.svt.se/nyheter/utrikes/slaget-om-stalverket-azovstal-darfor-fokuseras-striderna-hit
Citat:
Stålverket Azovstal i Mariupol har alltid varit viktigt för hamnstadens ekonomi, men kanske har det aldrig varit viktigare än i dag.

Det här får mig tänka på vad Churchill sa en gång:

"Aldrig har så många haft så få att tacka för så mycket."

I Ukraina tänker nog många så.
Citera
2022-04-20, 09:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LudwigVon

Grattis Putin - du lyckades med det ingen tidigare rysk ledare klarat av. Du lyckades få Aftonbladets ledarsida att förorda medlemskap i NATO.

Jag vet inte om detta var meningen men bra jobbat!
Citera
2022-04-20, 09:35
Medlem
Arnstads avatar
Fantasierna faller hårdare ju högre fallhöjd. Verklighetskollen. Hur ser ställningen ut för tillfället? 10-0 till Ryssland eller tvärt om?

Jag menar alltså i verkligheten. På slagfältet.
Citera
2022-04-20, 09:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nibiru2011
Du lever i förnekelse om du inte tror på att USA lade ned mycket krut och pengar på Majdan..

Är denna frågeställning ens intressant? Påverkansoperationer utsätts vi för hela tiden och inte minst Rysslands grannländer är utsatta. Av Ryssland främst.

En sak undrar jag verkligen över gällande alla rysstroll och Putin-lovers i denna tråd som petar i små saker de försöker blåsa upp för att ta bort fokus från de riktigt stora och viktiga frågorna; Tror ni på allvar att det som Ryssland nu gjort mot Ukraina har gjort det ukrainska folket mer positivt eller negativt inställda till Ryssland? De tusentals civila ukrainare, många barn, som nu är döda och aldrig går att få tillbaka. Tror ni ukrainarna kan förlåta det? Kan de någonsin ha varma känslor för ryssar/ Ryssland? Om det skulle visa sig att USA i någon mån utövat påverkan på Ukraina, d v s gjort på samma vis som Ryssland (minus insättande i hemlighet av para-militär i östra Ukraina sedan 2014, det är det bara Ryssland som gjort) skulle det radera allt dödande och förstörelse som nu skett? Ni fattar väl innerst inne vad svaret på den frågan är?

Putin hade en enda chans med detta krig och det var en snabb klinisk attack + vinst utan några större dödstal (helst inga). Eftersom det inte fungerade gick allt riktigt åt helvete. Nu kommer det ta generationer innan ukrainarna kommer över denna våldtäkt på sitt land. De kommer hata ryssar länge och det är fullständigt kört för Ryssland att kunna ockupera detta gigantiska och numer gediget fientliga land. Och skulle Ryssland vinna (vilket inte kommer hända) så blir de fortsatt bojkottade av stora delar av världen samt deras medborgare är fortsatt persona non grata. Som jag sagt tidigare; Putins attack mot Ukraina måste vara en av världspolitikens 5 största misstag.
Citera
2022-04-20, 09:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av itsen
Visst, men det säger något om mentaliteten i gamla öst och att de är väldigt skickliga på desinformation eller misinformation. Bättre än väst egentligen.
Kanske det, annars inbillar man sig att alla Romanska språk kanske har en annan mentalitet än de slaviskspråkiga länderna. Du vet, romarriket jämfört med de ryska stäpperna

Nu är ju Rumänien en riktig outlier men det är ju Ungern också. En Ungrare fattar absolut inte ett skit av vad en Ryss säger, lika lite som en Rumän.

En polack däremot kan kommunicera med en ryss. Det är som svenska och norska ungefär
Citera
2022-04-20, 09:39
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
Stålverket i Mariupol är en strategisk nyckelpunkt. SVT förklarar här:

Det här får mig tänka på vad Churchill sa en gång:

"Aldrig har så många haft så få att tacka för så mycket."

I Ukraina tänker nog många så.

SVT är ganska skakiga i sin rapportering och de känns verkligen yrvakna, så har det varit hela tiden. Ofta rewritar de bara vad andra (västliga medieföretag, brittiska tidningar eller Ukrainas och USA:s regeringar) redan har kastat fram. Inget att fästa sig vid.

I morse skrev de att Azovstal var "Ukrainas sista strid" - va?
Citera
2022-04-20, 09:43
Medlem
skogsmarans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arnstad
Fantasierna faller hårdare ju högre fallhöjd. Verklighetskollen. Hur ser ställningen ut för tillfället? 10-0 till Ryssland eller tvärt om?

Jag menar alltså i verkligheten. På slagfältet.

Alltså, initialt såg det ut som att Kiev och hela Ukraina riskerade att falla på bara ett par dagar. Nu får man väl ändå se det som en klar framgång att Ryssland helt verkar ha gett upp att inta Kiev och tillsätta en Kreml-marionett.

Skulle knappast kalla det för 10-0 till Ryssland, ALLA är ju förlorare här. Och det var Ryssland som startade förlorarspiralen.

Edit: I tillägg såg det ut som att Ryssland skulle börja med Ukraina och sedan fortsätta med andra områden. Nu ser det betydligt mer begränsat ut.
Citera
2022-04-20, 09:45
Medlem
handtralalas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av browneye
En alldeles förträfflig strategi om du frågar undertecknad.

Ja, jag tror också på den strategin gentemot trollen. Särskilt när vissa diskussioner med dessa mest verkar handla om vem som är mest dum i huvudet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in