2022-04-20, 08:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hanesbrur
Kan du visa ett enda land i världen, där dom dömer ut samma straff för försöksbrott, som för fullbordade brott?

Svara på frågan istället.

Men, visst, de flesta länder har hårdare straff män Sverige. Inte mig emot.
Citera
2022-04-20, 08:30
Medlem
Citat:
Varför inte ha livstids fängelse för alla brott från snatteri och uppåt? Det är ju ändå olagligt. Varför ska man vara ute på gatan om man begår brott?

Hårdau straff generellt, ja.

Exakt vad berättigar att dessa ska komma lindrigt undan?
Citera
2022-04-20, 08:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jenlov
Svara på frågan istället.

Men, visst, de flesta länder har hårdare straff män Sverige. Inte mig emot.

Okej svaret på din fråga blir: jag tycker att fullbordade brott ska resultera i hårdare straff än försöksbrott.
Citera
2022-04-20, 08:31
Medlem
Citat:
Hårdau straff generellt, ja.

Exakt vad berättigar att dessa ska komma lindrigt undan?

Okej men svara du på min fråga nu då.
Varför inte ha livstids fängelse för alla brott? Varför ska kriminella få vara ute i det fria?
Citera
2022-04-20, 08:34
Medlem
Citat:
Okej svaret på din fråga blir: jag tycker att fullbordade brott ska resultera i hårdare straff än försöksbrott.

Allt är dokumenterat, anledningen till att detta inte nv fullbordades var att polisen tog dem någon minut innan de skulle slå till. Inte rimligt att det ska göra straffen mindre.

Jag känner mig tryggare med dessa bakom galler.
Citera
2022-04-20, 08:35
Medlem
Citat:
Okej men svara du på min fråga nu då.
Varför inte ha livstids fängelse för alla brott? Varför ska kriminella få vara ute i det fria?

Allt har en gräns. Men en butik ska kunna porta de som. snattat där.
Citera
2022-04-20, 08:36
Medlem
Citat:
Allt är dokumenterat, anledningen till att detta inte nv fullbordades var att polisen tog dem någon minut innan de skulle slå till. Inte rimligt att det ska göra straffen mindre.

Jag känner mig tryggare med dessa bakom galler.

Det argumentet går att använda till alla försöksbrott, tex:

”Enda anledningen att det inte fullbordades var att dom inte lyckades komma in genom dörren”

”Enda anledningen att han inte dog var för att dom siktade dåligt”

Osv
Citera
2022-04-20, 08:46
Medlem
Citat:
Det argumentet går att använda till alla försöksbrott, tex:

”Enda anledningen att det inte fullbordades var att dom inte lyckades komma in genom dörren”

”Enda anledningen att han inte dog var för att dom siktade dåligt”

Osv

Nej. För att i det här fallet var det bara polisen som förhindrade en potentiellt mycket farlig situation.
Citera
2022-04-20, 08:47
Medlem
Citat:
Nej. För att i det här fallet var det bara polisen som förhindrade en potentiellt mycket farlig situation.

Ja men problemet med ditt resonemang är att man aldrig kan veta hur det hade gått även om polisen inte stoppat dom. Det går inte med 100 procent säkerhet säga att rånet hade lyckats, och att ingenting annat hade kunnat avbryta det. Andra saker hade kunnat gå snett också.
Citera
2022-04-20, 08:50
Medlem
Citat:
Ja men problemet med ditt resonemang är att man aldrig kan veta hur det hade gått även om polisen inte stoppat dom. Det går inte med 100 procent säkerhet säga att rånet hade lyckats, och att ingenting annat hade kunnat avbryta det. Andra saker hade kunnat gå snett också.

Men ska det ge dem lindrigare straff, och komma ut snabbare och kanske råna dig eller någon närstående till dig nästa gång?
Citera
2022-04-20, 08:52
Medlem
Citat:
Men ska det ge dem lindrigare straff, och komma ut snabbare och kanske råna dig eller någon närstående till dig nästa gång?

Som jag skrev tidigare.
Jag tycker att ett fullbordat brott ska ge högre straff än ett försöksbrott.

Vill du vända på det så ja, ett försöksbrott ska ge en något lindrigare påföljd än ett fullbordat brott.
Citera
2022-04-20, 08:54
Medlem
Citat:
Som jag skrev tidigare.
Jag tycker att ett fullbordat brott ska ge högre straff än ett försöksbrott.

Vill du vända på det så ja, ett försöksbrott ska ge en något lindrigare påföljd än ett fullbordat brott.

Detta ska ge så långa straff som lagrummet ger möjlighet till, inte en sekund kortare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in