Citat:
Ursprungligen postat av
Novakolia
Jag vet inte vart ifrån du får allt detta? Eller jo jag vet nog. Är det inte svart så är det vitt och tvärtom. Något mellanläge existerar inte.
Jag litar inte på någon sida. Båda kör med stenhård propaganda. Sanningen är som bekant krigets första offer. Så fort jag ifrågasätter något ur västmedia är man anställd av Putin.
Det är så infantilt att man baxnar. Så resonerar inte vuxna människor utan barn.
Men dåså, då är det ju mer vettigt. Man kunde nästan i din text tolka det som att du endast hade information som hade härkomst från ryska medier, tyckte mig inte se några spår av nyans eller mellanting direkt. Men med denna nya information får jag då helt sonika lita på du tar info överallt.
Angående propagandan så har du rätt när der kommer till den Ukrainska och Ryska militära informationsflödet. Där tjänar parterna av naturliga skäl att inte ge ut information som kan skada ens egna soldater, samt även ge ut medveten falsk information för att förvilla sin fiende.
Media i väst har ju inget direkt intresse i att förmedla en felaktigt bild (vilket dock finns en risk att göra när man referar till sidornas militära informationsflöde). I informstions "kriget" ingår ju även de ledande (Zelensky och Putin). Problemet som jag ser med ryskmedia är att dessa jobbar direkt (och är helt eller delvis styrda) under staten , vilket innebär att informationen löper större risk att vara propaganda åt Putin för att ge en bättre bild. Detta kan ju även härledas till 2014 och innan dess. Jag vill dock vara tydlig här att allt som skrivs inte behöver vara osanning, men risken ser jag som högre vilket gör det svårt att värdera informationen från ryska medier.
Citat:
Ursprungligen postat av
Nibiru2011
Nu är ju inte jag ryss eller ens för kriget, så du har säklart fel! Däremot inser jag att detta krig inte hade behövt inträffa om förhandlingar skötts bättre av Z.i
Vet du... Jag inser även att detta krig inte behövt inträffa ifall Ryssland inte startat en invasion. Visst Ukraina skulle förstås kunnat gå med på att avsäga sitt självbestämmande, men det är en väldigt svår sak att ge upp. Och till stor del en sak som gör en till en egen suverän stat, avsäg dig den och du har gett upp ditt land.