2022-04-20, 00:13
Medlem
DynamoBeiruts avatar
Värmepistol alternativ hårfön
Citera
2022-04-20, 00:47
Medlem
AdMortems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DynamoBeirut
Värmepistol alternativ hårfön
Ja exakt. Var tvungen att läsa igenom tråden och fattade inte varför ingen skrev det. Jag kom till o med på det själv utan att någonsin läst det (jag själv har tipsat om det online flertalet ggr).

Molekyler rör på sig snabbare vid värme. Du ska använda hårfön. Får du inte upp en glasburk exempelvis så funkar värme på locket också.
Citera
2022-04-20, 00:52
Medlem
PrivatPiratPrimats avatar
Smörj in etiketten med smör och låt stå ett tag.
Riktigt smör.
Citera
2022-04-20, 03:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av evilhoney
5-56 funkar bra när man fått bort etiketten och bara har limmet kvar, spraya på och låt verka en stund och sen är det bara att diska bort.

Citat:
Ursprungligen postat av Kallas
Wd-40. Oslagbart!

Inget ont om evilhoneys förslag men efter att ha testat båda i olika sammanhang, där lim efter dekaler etc ska tas bort från div material, är min erfarenhet att av dessa preparat, som man skulle kunna tro är likvärdiga, är wd40 förvånansvärt mycket bättre.
Citera
2022-04-20, 06:47
Medlem
Callebiltes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Storinkvisitorn
Vad kan man använda för att lösa upp limmet på glasburkar som innehållit konserver och som är försedda med etikett? Om man lägger burkarna i vatten så släpper etiketten snabbt, men klistret sitter kvar som berget. Om man gnuggar hårt medan klistret är blött så smetar man bar ut klistret och det blir klibbigt.

Att koka glasburkarna hjälper inte och diskmedel fungerar inte heller. Vad kan man använda? Alkohol, bensin, lacknafta, ...? Jag har inga av dessa ämnen tillhanda så jag kan inte testa själv.
Apelsinolja
Citera
2022-04-20, 07:24
Avslutad
Har bara provat att hälla på varmt vatten och diskmedel som får verka ett tag, och sedan skrubba med diskborste. Funkade väl hyfsat.
Citera
2022-04-21, 15:13
Medlem
DynamoBeiruts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AdMortem
Ja exakt. Var tvungen att läsa igenom tråden och fattade inte varför ingen skrev det. Jag kom till o med på det själv utan att någonsin läst det (jag själv har tipsat om det online flertalet ggr).

Molekyler rör på sig snabbare vid värme. Du ska använda hårfön. Får du inte upp en glasburk exempelvis så funkar värme på locket också.

Det var det första som dök upp i huvudet när jag såg tråden hehe.

Ja exakt! Värm på och sen är det bara att torka bort, funkar varje gång.
Citera
2022-04-24, 20:28
Medlem
Panzeradlers avatar
Kokosolja och bikarbonat https://www.google.com/amp/s/www.ekotipset.se/blogg/2019/10/25/ta-bort-limmet-frn-glasburkar-enkelt-med-bikarbonat-och-kokosolja%3fformat=amp
Citera
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in