2022-04-19, 18:50
  #409
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MisterMagooo
Vilken makt har USA i EU menar du?

Du menar att USA inte har någon makt i Europa? 🤔
Citera
2022-04-19, 18:53
  #410
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RealTide
Ni klarar inte av en vettig debatt .

Europa måste fortsatt alliera sig med USA
,kanske i ännu högre grad än idag
Putlers uppförande konfirmerar det.

Tilltalar du mig i plural?
Du klarar inte en vettig debatt pga bristande kognitiv förmåga tror jag.

Sverige och Europa ska inte gå runt i någon annans ledband. Det får vara slut på det nu. Varken Ryssland el USA. Däremot är båda egentligen naturliga allierade till oss. Om inte USA blir för wokeiserat. Det är problemet med USA. Dåligt inflytande. Ryssland... Ja när såg du tex en rysk film sist?
Citera
2022-04-19, 18:58
  #411
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rrpiper
Visst och åsikter som John Mearsheimers hjälper inte med det. Om man inte lägger skulden där den hör hemma för detta krig så lyssnar ingen på resten.

Nej det ligger väl nått i det. Ryssland har ju startat kriget och är därför direkt ansvariga.
Men det är lätt att sväljas av narrativen. Från väst tex. Man tror att en vettig debatt skulle vara ett stöd till Putin. Vilket kanske stämmer för svagbegåvade.
Så man blundar för saker. Vilket skapar kognitiv dissonans.
Citera
2022-04-19, 19:28
  #412
Medlem
rrpipers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Julskinkato
Nej det ligger väl nått i det. Ryssland har ju startat kriget och är därför direkt ansvariga.
Men det är lätt att sväljas av narrativen. Från väst tex. Man tror att en vettig debatt skulle vara ett stöd till Putin. Vilket kanske stämmer för svagbegåvade.
Så man blundar för saker. Vilket skapar kognitiv dissonans.

Ja men som någon tidigare påpekat verkar folk inte förstå att krig är krig och väst är i hög grad involverat. Det betyder att alla incitament ligger i att rätta sig i leden. Inget samhälle har råd att nyansera och komplicera till saker om det samtidigt har ett krig att vinna.
Citera
2022-04-19, 19:40
  #413
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rrpiper
Ja men som någon tidigare påpekat verkar folk inte förstå att krig är krig och väst är i hög grad involverat. Det betyder att alla incitament ligger i att rätta sig i leden. Inget samhälle har råd att nyansera och komplicera till saker om det samtidigt har ett krig att vinna.

Fast narrativet där 100% av skulden läggs på Putinregimen började ju åtminstone innan Sverige frivilligt (?) involverade sig självt.
Citera
2022-04-19, 20:09
  #414
Medlem
RealTides avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Julskinkato
Tilltalar du mig i plural?
Du klarar inte en vettig debatt pga bristande kognitiv förmåga tror jag.

Sverige och Europa ska inte gå runt i någon annans ledband. Det får vara slut på det nu. Varken Ryssland el USA. Däremot är båda egentligen naturliga allierade till oss. Om inte USA blir för wokeiserat. Det är problemet med USA. Dåligt inflytande. Ryssland... Ja när såg du tex en rysk film sist?

Ryssland naturlig allierade till oss?
Som sagt , det finns ett NI som du tillhör som inte kan debattera detta ämne.

Ryssland har aldrig varit, kommer aldrig att bli en allierad till oss.
I ljuset vad som händer nu är det vrickat att ens tänka tanken.
Citera
2022-04-19, 20:16
  #415
Medlem
rrpipers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av john19
Fast narrativet där 100% av skulden läggs på Putinregimen började ju åtminstone innan Sverige frivilligt (?) involverade sig självt.

Det narrativet är i stort korrekt. Alla andra argument, såsom John Mearsheimers, bygger på att Ukraina inte har någon suveränitet.
Citera
2022-04-19, 20:21
  #416
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RealTide
Ryssland naturlig allierade till oss?
Som sagt , det finns ett NI som du tillhör som inte kan debattera detta ämne.

Ryssland har aldrig varit, kommer aldrig att bli en allierad till oss.
I ljuset vad som händer nu är det vrickat att ens tänka tanken.

Det är en sanning med viss modifikation, enligt Harrisons historia:
"Samtidigt var det uppenbart för Bernadotte att allianser kunde vara farliga och/eller kontraproduktiva, som i fallet med det väpnade neutralitetsförbund som Sverige, Danmark, Preussen och Ryssland hade sökt upprätthålla under åren kring 1800, och som inte fungerat som avsett; britterna hade blivit så provocerade att de gått till angrepp mot danska flottan utan krigsförklaring."

Källa: Svenska Dagbladet 2022-04-17
Citera
2022-04-19, 20:24
  #417
Medlem
RealTides avatar
Citat:
Ursprungligen postat av john19
Det är en sanning med viss modifikation, enligt Harrisons historia:
"Samtidigt var det uppenbart för Bernadotte att allianser kunde vara farliga och/eller kontraproduktiva, som i fallet med det väpnade neutralitetsförbund som Sverige, Danmark, Preussen och Ryssland hade sökt upprätthålla under åren kring 1800, och som inte fungerat som avsett; britterna hade blivit så provocerade att de gått till angrepp mot danska flottan utan krigsförklaring."

Källa: Svenska Dagbladet 2022-04-17

De lösa ”allianser” eller förbund som fanns på den tiden är knappast en relevant jämförelse.
Citera
2022-04-19, 20:24
  #418
Medlem
Ördögs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av john19
Det är en sanning med viss modifikation, enligt Harrisons historia:
"Samtidigt var det uppenbart för Bernadotte att allianser kunde vara farliga och/eller kontraproduktiva, som i fallet med det väpnade neutralitetsförbund som Sverige, Danmark, Preussen och Ryssland hade sökt upprätthålla under åren kring 1800, och som inte fungerat som avsett; britterna hade blivit så provocerade att de gått till angrepp mot danska flottan utan krigsförklaring."

Källa: Svenska Dagbladet 2022-04-17

Under Napoleonkrigen uppstod och sprack kortvariga allianser hela tiden. Några år senare ingick Ryssland allians med Frankrike i stället, kastade sig över Sverige, och tog hand om en tredjedel av riket.

Nej, Ryssland är ingen "naturlig allierad" till Sverige, utom för vissa politiska vettvillingar. Oavsett styrelseskick är Ryssland ett land med våldsamt expansionsbegär, och när Ryssland ingår "allianser" med andra länder är syftet alltid att hävda sina egna intressen.

Och det bästa sättet att förebygga detta expansionsbegär är att skapa en stark allians som Ryssland aldrig har kapacitet att utmana. En sådan allians som NATO.

Men jag vill inte heller kalla Ryssland "arvfiende". Det är ett land som det går att leva i fred med, och bedriva olika slag av utbyte med - inom handel, turism, kultur och så vidare. Det har vi i mitt tycke rätt bra erfarenheter av i Finland.

Å andra sidan får man absolut inte vara blåögd. Vi får i Väst inte på något som helst vis göra oss beroende av Ryssland, och vi bör betänka att ord som "fred", "vänskap", "samarbete" och så vidare har en alldeles annan mening i en rysk kontext än hos oss.
__________________
Senast redigerad av Ördög 2022-04-19 kl. 20:34.
Citera
2022-04-19, 20:29
  #419
Medlem
Förvisso, Sverige och Ryssland har varit ärkefiender. Det verkar som att många är glada över att det ser ut att fortsätta så.
Citera
2022-04-19, 20:31
  #420
Medlem
Neolitikums avatar
Eftersom jag läst mycket om ämnet så är jag försiktigt neutral.

Ryssarna använder en välprövad taktik mot ukrainska befolkningen.
Citat:
The intentional impediment of relief supplies to civilians, depriving them of food crucial to their survival, is present in Russia's war against Ukraine in 2022. The comparison to the Holodomor's weaponized starvation has been made with regards to humanitarian aid convoys being blocked from accessing Mariupol.
https://en.wikipedia.org/wiki/Holodomor#In_modern_politics

Det var enkelt för väst av självklar orsak att få med sig Ukraina mot Ryssland.

Citat:
Since 1998, Ukraine has officially observed a Holodomor Memorial Day on the fourth Saturday of November. /../
In an October 2013 opinion poll, 33.7% of Ukrainians fully agreed and 30.4% rather agreed with the statement "The Holodomor was the result of actions committed by the Soviet authorities, along with Soviet dictator Joseph Stalin, and was the result of human actions".

För 160 år sedan krigade en ohelig allians för att ta över Krim. Men i media så talas det inte om historia före 2014. Den är inte speciellt intressant för nutida agendan i väst.

Citat:
Krimkriget var en väpnad konflikt som utkämpades från 28 mars 1853 till februari 1856 mellan Kejsardömet Ryssland på ena sidan och en allians av Storbritannien, Frankrike, det sardinska kungadömet och Osmanska riket på den andra. De mest kända skeendena utspelades på Krimhalvön i Svarta havet.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Krimkriget

Ukrainska folket välkomnade tyskarna och har aldrig varit ryssvänliga sedan kommunisterna tog över riket.

Citat:
In late 1943, the Reich Ministry for the Occupied Eastern Territories and Wehrmacht headquarters issued a joint proclamation promising the Cossacks independence once their homelands were “liberated” from the Red Army. The Germans followed this up by establishing the Cossack Central Administration, under the leadership of the former Don Cossack ataman, Pyotr Krasnov.
https://en.wikipedia.org/wiki/Cossacks#Anticommunist_Cossacks_in_exile_and_World _War_II,_1920%E2%80%931945

Det ukrainska folket hatar självklart Ryssland som fått dem att lida historiskt, men det var fult av väst att uppvigla dem och tro att de är uppbackade av väst, vilket ledde till detta grymma krig vi ser idag.

För ett par månader sedan var ukrainare endast horor och svartjobbare inom lantbruket för oss i väst.
Nu så är de plötsligt ett ärorikt folk som hyllas, medan vi samtidigt låter dem slaktas då det gynnar den globala maktbalansen i rätt riktning med tex fler Natoländer som skyddar "dollarsystemet".
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in