2022-04-19, 17:11
Medlem
brolinlevers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bajssprutan
Jo, nog blir man lite orolig när allt går som tåget. Men det är väl bara att kapitulera för tanken att vi är ett gäng smarta, välhängda, snygga och snart stenrika flashbackare. Sånt händer.

Kinalockdownen oroar, likaså raset i japanska yen och allt det andra härjet. Fed och kriget känns inprisat.
Nåja, que sera sera. Jag har guld, cash och upp som satan i år så även om alla rugpullars moder skulle inträffa är det lugnt.

Foliehattarna vinner över fittmössorna igen.

Gött med Nevada king brolin, jag håller!

Bra det, Nevada tuggar på hyggligt utan några eg nyheter, mer än lite utspädning. De kommer nog borra som fan för de har tagit in mycket cash

Tyvärr ser jag första röda dagen i Nordamerkanska portföljen på ett tag, mycket irriterande. Det får inte bli en vana, för det sabbar humöret.

Bättre på nordiska där jag har offshore, LNG och oljeservice tillsammans med BE, Elkem och lite annat

Jag tänkte köpa fysiskt guld, kanske borde man ta tag i det, politiker är mongos som inte kommer ge sig förrän allt är kaputt, då kan det vara bra att ha lite fysiskt guld också
Citera
2022-04-19, 17:29
Medlem
bajssprutans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brolinlever
Bra det, Nevada tuggar på hyggligt utan några eg nyheter, mer än lite utspädning. De kommer nog borra som fan för de har tagit in mycket cash

Tyvärr ser jag första röda dagen i Nordamerkanska portföljen på ett tag, mycket irriterande. Det får inte bli en vana, för det sabbar humöret.

Bättre på nordiska där jag har offshore, LNG och oljeservice tillsammans med BE, Elkem och lite annat

Jag tänkte köpa fysiskt guld, kanske borde man ta tag i det, politiker är mongos som inte kommer ge sig förrän allt är kaputt, då kan det vara bra att ha lite fysiskt guld också
Jag känner att man köper teamet som jobbar där när man köper en miningjunior. Det är nåt Rick Rule har sagt.
Och NK verkar ju ha samlat ett gäng all stars. Jag behöver mer exponerning i guld- och silverjuniorer.
Har ett par mid tier producers ($KNT, $FSM) och top tier i form av Barrick och Pan american.

Jag tycker det känns skönt med en röd dag för att svalka av lite. Sett på månadsgrafer är det bara brus.
Mina gödselaxier har gått totalt bananas sen årsskiftet. K+S +126% IPI +98% och nu är det i tidningen om bristen på gödningsmedel. Blowofftoppen känns rätt nära.

Min vän "the drunk beast from the east" som låg toktungt i pottaska lär ha fördubblat sin förmögenhet sedan årsskiftet och tog en del vinst härom dan. Ingen blir fattig av att ta vinst.

Fysiskt guld (och silver) är både en bra försäkring om allt går tits up. Och om ryssen kommer kan jag stoppa guldmynten i röven och fly till Danmark och köpa mig ett hus av ölbackar.

Guldmynt är dessutom "legal tender" med det värde som står på det så du kan legalt ta massor över gränser.
Exempelvis är ett 1oz maple 50CAD. Anledningen till att jag ska ha dem i röven är för att de ska ges till Danskar. Fuckem.

Och sen ska jag inte fly heller. Jag har en snapphanesläkting långt bak som blev avrättad och inmurad i en slottsmur.
Det vore höjden av ynkedom att bara dra.
Citera
2022-04-19, 18:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bajssprutan
Jag känner att man köper teamet som jobbar där när man köper en miningjunior. Det är nåt Rick Rule har sagt.
Och NK verkar ju ha samlat ett gäng all stars. Jag behöver mer exponerning i guld- och silverjuniorer.
Har ett par mid tier producers ($KNT, $FSM) och top tier i form av Barrick och Pan american.

Jag tycker det känns skönt med en röd dag för att svalka av lite. Sett på månadsgrafer är det bara brus.
Mina gödselaxier har gått totalt bananas sen årsskiftet. K+S +126% IPI +98% och nu är det i tidningen om bristen på gödningsmedel. Blowofftoppen känns rätt nära.

Min vän "the drunk beast from the east" som låg toktungt i pottaska lär ha fördubblat sin förmögenhet sedan årsskiftet och tog en del vinst härom dan. Ingen blir fattig av att ta vinst.

Fysiskt guld (och silver) är både en bra försäkring om allt går tits up. Och om ryssen kommer kan jag stoppa guldmynten i röven och fly till Danmark och köpa mig ett hus av ölbackar.

Guldmynt är dessutom "legal tender" med det värde som står på det så du kan legalt ta massor över gränser.
Exempelvis är ett 1oz maple 50CAD. Anledningen till att jag ska ha dem i röven är för att de ska ges till Danskar. Fuckem.

Och sen ska jag inte fly heller. Jag har en snapphanesläkting långt bak som blev avrättad och inmurad i en slottsmur.
Det vore höjden av ynkedom att bara dra.

Vet du om han är kvar i muren? Man kanske skulle öppna upp och gräva ur hans röv, ifall han tänkte likadant.
Citera
2022-04-19, 19:21
Medlem
bajssprutans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 997
Vet du om han är kvar i muren? Man kanske skulle öppna upp och gräva ur hans röv, ifall han tänkte likadant.
Enligt ytlig research skiter man sannolikt ut rubbet när man blir dekapiterad och skallen uppspikad på en vägg, men bra tänkt.

Eventuella rikedomar denne proto-bajsis hade i arslet är säkert inte nog för att täcka böterna för att ge sig på en K-märkt mur med Hiltis finaste slagborr och huggmejsel. Förbannat kul givetvis, men ödesdigert.
Man får inte ens gå med metalldetektor på egen tomt.

On topic har nu även Glencore köpt in sig i HZM pga nickeldramat. Spännande.
Citera
2022-04-19, 19:56
Medlem
MrLevaLivets avatar
Citat:

Även rött här idag. Olja och gasen ned. Jag fick vara plus på mina Nasdaqbjörnar i några timmar iaf, nu är jag back igen, damn it!
Plockade vinst från Elkem idag och slängde in några lusentappar på Nevada King. Har inte ett enda liknande innehav, bara större bolag.

Dagens ras torde vara tillfälligt, jag hittar inte en enda nyhet som talar för långsiktigt ras. Vi har strul i Libyen, rysk supply ned, OPEC+ ligger under target etc... Ja förutom Kinas lockdowns då, men jag läste t ex att Teslas fabrik skall ta små steg att dra igång igen, så att hela jävla Kina skall stänga ned i månader köper jag bara inte.
Citera
2022-04-19, 20:33
Medlem
Naturgasturkens avatar
Ryssland exporterar mer olja nu än innan invationen! 360000 fat mer per dag.
https://mobile.twitter.com/Josh_Young_1/status/1516479054786199552

Länder i Asien får köpa rabatterad olja medan vi i EU får betala en premium och får inflation på köpet.

Samtidigt otroligt bullish för oljepriset! Nuvarande pris är alltså trots full rysk export. Vad händer då när den ryska produktion börjar sjunka ordentligt framöver (då kapital, kunskap och oljeservice har lämnat)?
Citera
2022-04-19, 21:02
Medlem
brolinlevers avatar
äntligen lite revansch för Alphamin, upp 15% sist jag kollade. Förhoppningsvis inte något uppköp på väg då Alpha likt HZM som Bajsis nämnde är de innehav jag känner mig tryggast med
Citera
2022-04-19, 21:08
Medlem
Smutzs avatar
Citat:

Hoppsan fucking Kerstin, verkar som tenn blir månadens metall och alphamin har de bra grejerna.

https://www.bloomberg.com/news/articles/2022-04-19/alphamin-said-to-kick-off-sale-of-one-of-world-s-top-tin-miners

Fortfarande rött?
Citera
2022-04-19, 21:12
Medlem
Citat:
äntligen lite revansch för Alphamin, upp 15% sist jag kollade. Förhoppningsvis inte något uppköp på väg då Alpha likt HZM som Bajsis nämnde är de innehav jag känner mig tryggast med
Alphamin tryggar so far. bra rek där tog rygg på 1,20 så sitter nöjd...
Citera
2022-04-19, 21:17
Medlem
Tjofloejts avatar
Får buga, bocka och tacka er ödmjukast för tipset om Alphamin.

Satt lite halvtankad igårkväll och slog igenom min värdering och bestämde mig att gå in ytterligare, får även tacka post-it som gjorde mig påmind idag om vad jag pysslade med igår.

Mvh
Citera
2022-04-19, 21:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Crackpipan
Alphamin tryggar so far. bra rek där tog rygg på 1,20 så sitter nöjd...
Fel, köpte in mig på 1, 14 ligger lång ett tag.. 1, 20 är en utopi)
Citera
2022-04-19, 21:28
Medlem
Köpte in mig på 1,14 och tackar också för tipset här. Men är det någon som vet varför den sticker så mycket idag.

Edit:
Läste artikeln och såg varför de drar iväg.
Senast redigerad av Bonumm 2022-04-19 kl. 21:32.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in