2022-04-19, 13:38
Medlem
Beckisbarnets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skoputs
Som sagt, Patrik är registrerad på Lexbase, har du någon aning om för vad?
Jag vet inte men om du är nyfiken så kan väl brottsmål och domar hämtas ut?
Citera
2022-04-19, 13:38
Medlem
skoputss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Beckisbarnet
Ja det ungdomliga fnissandet som återkommer i klippen tyder på att de tycker det är roligt med allvarliga saker.

Vi kanske borde ha fnissande poliser också, det kanske skulle lätta upp...

Jag skulle snarare säga empatilösa. Det här är vuxna människor som njuter av att vara pöbelns frontfigurer.
Citera
2022-04-19, 13:42
Medlem
Beckisbarnets avatar
Citat:
Jag skulle snarare säga empatilösa. Det här är vuxna människor som njuter av att vara pöbelns frontfigurer.

Jag tycker det är märkligt att man kan vara så självsäkert fnissande, speciellt de ggr det är oklart vad för slags person man möter.

Men i senaste fallet med babben "min-barn" så verkade dom osäkra, verkar vara desperat press att leverera liksom.

Totalt oseriöst...

Men kul, det medger jag..
Citera
2022-04-19, 13:42
Medlem
Citat:
Puss och kram? Sliskigt.
Ser nu att webbshopen skänker överskottet troligen till sig själv. Finns inte specificerat till vilka projekt. Har Patrik och Sara flera ”diverse organisationer” att överföra medel till?

https://2forty2.se/
Baprun får säkerligen en duktig slant...
Citera
2022-04-19, 13:47
Medlem
fido1986s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ålen
What?! De tar moms för sina varor i shopen men är alltså inte registrerade för moms? Rent tekniskt kanske de inte kan lägga ut sin skit i shopen utan att en del av priset visar sig som moms i kassan när någon handlar. Haha, vad lustigt i så fall. Undra om det i sig är ett brott? Är det inte moms på skiten ska det ju inte stå så heller.

Ja, det är ett brott att ta ut moms-pengar och inte ge dem till staten. Momsen är ju faktiskt inte företagets pengar. Det är statens pengar som företaget hanterar. Lite aja baja att stjäla pengar från staten.

Bokföringsbrott. Men det märkliga är att jag inte hittar någon styrelse till föreningen... Det måste den också ha... Utdelningsadressen är en privatperson som jag inte ser någon orsak att hänga ut.

Ingen aning hur skatteverket, eller deras jurister ser på en sådan sak. Att Sara hanterat pengar är säkert besvärande.

Så länge det finns pengar och kvitton på utgifter går saker säkert att lösa ännu. Men så småningom kommer det ju börja hända saker eftersom de beviserligen bedriver både försäljning och insamling.
Citera
2022-04-19, 13:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fido1986
Det betyder att det satt en bock för vilka verksamheter de sysslar med. Det där med fordon tror jag handlar om att de avsett att köpa en begagnad bil eller dylika att åka runt i.

Låter på verksamhetsbeskrivningen att själva Dumpen opererar under det bolaget. I så fall ska Swish-pengarna redovisas där.

Det fetade betyder att föreningen ska köpa och sälja aktier utanför börsen. Kanske Patriks bolag "Sjöberg 242 AB"? Ingen aning annars vad de avser med den saken...

Fast det där var väl Sjöbergs bolag han länkade info om?
Citera
2022-04-19, 13:56
Medlem
fido1986s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 8978wxu642
Fast det där var väl Sjöbergs bolag han länkade info om?

Nä, det var en Idieell förening med snarlikt namn. Huvudmän/styrelse sakna, utdelningsadressen är en som inte är Patrik eller Sara.

Står en styrelse på deras hemsida. Men den är inte registrerad på bolagsverket vilket är "aja baja".

En soppa är vad det är... Lagligt? Nej, just nu bedriver dem verksamheten olagligt men jag tror att det går att rädda. Förutsättningen är att de kan redovisa de pengar de fått in eller skjuta till saknade pengar privat.

Sen så lär de ju få ordning på bokföringen och registreringar innan Skatteverket börjar agera. Grejen med skatteverket är att de har en viss startsträcka men när de väl agerar så är det rätt kraftfullt.

Jag har för mig att Patrik förekommer på Lexbase just pga bokföringsbrott. Dvs han har inte skött redovisningen. Det handlar säkert inte om att han varit tjuv eller så. Utan beror säkert på slarv. Tittar man på bolagen så verkar det vara så. Pengarna verkar ha runnit igenom honom.
Citera
2022-04-19, 13:57
Medlem
skoputss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ovetade
Baprun får säkerligen en duktig slant...
Vem är Baprun?
Citera
2022-04-19, 14:04
Medlem
skoputss avatar
Citat:
Det betyder att det satt en bock för vilka verksamheter de sysslar med. Det där med fordon tror jag handlar om att de avsett att köpa en begagnad bil eller dylika att åka runt i.

Låter på verksamhetsbeskrivningen att själva Dumpen opererar under det bolaget. I så fall ska Swish-pengarna redovisas där.

Det fetade betyder att föreningen ska köpa och sälja aktier utanför börsen. Kanske Patriks bolag "Sjöberg 242 AB"? Ingen aning annars vad de avser med den saken...

Köpa en begagnad bil? Det står ju fordon. Normalt ingår väl firmabilar i verksamheten som en speciell utgiftspost? Här anges köp och försäljning av fordon separat som en del av verksamheten.
Citera
2022-04-19, 14:20
Medlem
fido1986s avatar
Citat:
Köpa en begagnad bil? Det står ju fordon. Normalt ingår väl firmabilar i verksamheten som en speciell utgiftspost? Här anges köp och försäljning av fordon separat som en del av verksamheten.

Jag håller med dig men tror inte att de avser att bli bilhandlare... Därför jag tror att de avser bilen de kör runt i. Förstod det som att det var en ganska stor grej för dem i början.

Det är inte så enkelt att registrera bolag, förstå allt du fyller i. Det är nog enkelt att verksamhetsområden flyger med av bara farten. Är rätt enkelt att lägga till när man bläddrar och väljer.

Edit.
Inget av det jag sett gör att jag tror att det är någon kunnig som sköter det hela. Jag tror det är "glada amatörer".
Citera
2022-04-19, 14:25
Medlem
Det här med att erbjuda sina ”föreläsningar” till företagsevent under ”lättsamma” och ”ej barnvänliga” former måste jag säga låter oerhört osmakligt. Som att göra underhållning av män som önskar förgripa sig på barn och även i förlängningen de barn som blir utsatta av detta. Tjäna pengar på deras lidande samtidigt som anställda på företaget ska få sig ett gott skratt. Usch och skäms!
Citera
2022-04-19, 14:38
Medlem
Citat:
Nä, det var en Idieell förening med snarlikt namn. Huvudmän/styrelse sakna, utdelningsadressen är en som inte är Patrik eller Sara.

Står en styrelse på deras hemsida. Men den är inte registrerad på bolagsverket vilket är "aja baja".

En soppa är vad det är... Lagligt? Nej, just nu bedriver dem verksamheten olagligt men jag tror att det går att rädda. Förutsättningen är att de kan redovisa de pengar de fått in eller skjuta till saknade pengar privat.

Sen så lär de ju få ordning på bokföringen och registreringar innan Skatteverket börjar agera. Grejen med skatteverket är att de har en viss startsträcka men när de väl agerar så är det rätt kraftfullt.

Jag har för mig att Patrik förekommer på Lexbase just pga bokföringsbrott. Dvs han har inte skött redovisningen. Det handlar säkert inte om att han varit tjuv eller så. Utan beror säkert på slarv. Tittar man på bolagen så verkar det vara så. Pengarna verkar ha runnit igenom honom.

Nej det var ingen förening. Han skrev ju 242 AB.
Här är bolaget som har värdepapper under verksamhetsbeskrivningen:
https://www.allabolag.se/5568110125/sjoberg-242-ab

Här är föreningen:
https://www.allabolag.se/8025353551/verksamhet
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här