2022-04-19, 10:57
Medlem
fido1986s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ålen
Om det nu är som Sjöberg säger att allt går oavkortat till att driva själva ruljansen borde de väl se sig som en ideell förening. Ideella föreningar är inte bokföringsskyldiga om tillgångarna understiger 1,5 miljoner. Detta är ju helt sjukt egentligen. Så vill ni typ börja sälja knark eller dylikt eller tvätta pengar starta en ideell förening.

Jag är kanske inget stort fan av Dumpen. Men jag tror i vart fall inte de stoppar undan pengar någonstans. Pengarna de får in förbrukar de säkert.

Självklart ska pengarna redovisas. Nu kan jag inte reglerna för idieell verksamhet men du kan lungt räkna med att varje krona behöver redovisas på något sätt. Jag skulle bli mycket förvånad annars...
Citera
2022-04-19, 10:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fido1986
Patrik har ett bolag som heter Sjöberg 242 AB. Det är ett Aktiebolag. Det har mindre mängd skulder och det har skett utmätningsförsök mot företaget av kronofogden. Egentligen ett skitbelopp. Har nog med hans ordningssinne att göra, inte pengarna i sig. Om det är den firman som pengarna redovisas i, eller ska redovisas i så syns det i vart fall inte ännu i några offentliga handlingar som jag hittat.

Den firman saknar dessutom F-skatt. Innebär ju att avsändaren dvs de som skänker pengarna ska betala in sociala avgifter. Men jobbar de gratis så behövs det inte. Kan inte hitta att de tagit ut lön.

Jag kan inte hitta några spår av en idieell förening heller. Tror inte det finns någon sådan registrerad. Men säker kan jag ju så klart inte vara.

Det finns väl en del t-shirts att köpa? Sett flera bilder på folk med olika 242 och dumpen relaterade tröjor. När man köper dessa, undrar vad det står på kvittot.
Citera
2022-04-19, 11:02
Medlem
Beckisbarnets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JanSteganos
I ordet vulkanutbrott kan man läsa in mycket. Kända vulkanutbrott.. Lava som ska sprutas ut.. Utslocknad vulkan.. Är det den koppärrigige Vulkanen dom tänker plocka.. osv Är det årtal som ska förstås. Vad menar han. Luddigt. Känns som dumpen vill psyka. Vad som menas med vulkanutbrott återstår att se.
Ja det återstår att se. Vad jag menar är att det är betydligt mer spännande om det är avslöjanden om kända gubbar i frimurarlogen eller andra prominenta manliga sällskap som visar sig ha hemliga peddonäverk och typ käka blodpudding på barnblod eller ha hemliga nätverk i dunkelt syfte än att konfrontera ostkuken i tradaren på någon jävla rastplats. Jag vill ha spänning och drama. Tycker du inte detsamma?
Senast redigerad av Beckisbarnet 2022-04-19 kl. 11:06.
Citera
2022-04-19, 11:06
Medlem
Ålens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fido1986
Jag är kanske inget stort fan av Dumpen. Men jag tror i vart fall inte de stoppar undan pengar någonstans. Pengarna de får in förbrukar de säkert.

Självklart ska pengarna redovisas. Nu kan jag inte reglerna för idieell verksamhet men du kan lungt räkna med att varje krona behöver redovisas på något sätt. Jag skulle bli mycket förvånad annars...

De säljer en massa skit såg jag nu. Det går ju helt klart under näringsverksamhet och då krävs väl inte bara bokföring utan även kassaregister?

Jag är heller inget större fan men även om jag varit det hade jag inte donerat en spänn om de inte kan förklara vad för slags verksamhet de bedriver. Pengar som ska gå till kärnverksamheten skulle lika gärna kunna gå oavkortat till tjack om de inte för bok.
Citera
2022-04-19, 11:10
Medlem
Ålens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 8978wxu642
Det finns väl en del t-shirts att köpa? Sett flera bilder på folk med olika 242 och dumpen relaterade tröjor. När man köper dessa, undrar vad det står på kvittot.

Det står väl typ ”Tack för ditt stöd och välkommen åter. Puss och Kram Dumpen.”

Testa och gör en beställning. Det är ju bara att ångra köpet.
Citera
2022-04-19, 11:11
Medlem
Citat:
Det står väl typ ”Tack för ditt stöd och välkommen åter. Puss och Kram Dumpen.”

Testa och gör en beställning. Det är ju bara att ångra köpet.

Fast jag hittade nu, https://2forty2.se/content/4-om-oss

Tröjförsäljningen verkar hanteras av en förening.
Citera
2022-04-19, 11:15
Medlem
Ålens avatar
Citat:

Lade lite skit i korgen och det är moms på priset, så de är momsregistrerade uppenbarligen. Men är Dumpen och 242 samma?
Citera
2022-04-19, 11:15
Medlem
Ålens avatar
Citat:
Fast jag hittade nu, https://2forty2.se/content/4-om-oss

Tröjförsäljningen verkar hanteras av en förening.

Ja, se där.
Citera
2022-04-19, 11:18
Medlem
Citat:
Lade lite skit i korgen och det är moms på priset, så de är momsregistrerade uppenbarligen. Men är Dumpen och 242 samma?

Jag tror inte att dumpen är så mycket alls faktiskt rent juridiskt och ekonomiskt. Det är swishdonationer som går till Saras privata swish. Alla "fiskare" jobbar garanterat gratis.
Citera
2022-04-19, 11:25
Medlem
Ålens avatar
Citat:
Jag tror inte att dumpen är så mycket alls faktiskt rent juridiskt och ekonomiskt. Det är swishdonationer som går till Saras privata swish. Alla "fiskare" jobbar garanterat gratis.

Nej, det lär inte trilla in miljoner, men juridiskt tycker jag det borde vara knepigt, för kan de driva utan att redovisa är det ju öppet för alla möjliga att bedriva ”swish-bolag” utan att redovisa. Vare sig ekonomiskt eller juridisk lever Dumpen i en bubbla. Nu kanske de redovisar dock, vad vet jag.
Senast redigerad av Ålen 2022-04-19 kl. 11:27.
Citera
2022-04-19, 12:01
Moderator
intermittentexplosivitets avatar
Nu ska dom kränga föreläsningar:

https://dumpen.se/2022/04/19/dumpen-on-tour/
Citera
2022-04-19, 12:14
Medlem
Beckisbarnets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av intermittentexplosivitet
Nu ska dom kränga föreläsningar:

https://dumpen.se/2022/04/19/dumpen-on-tour/

Då kanske man borde kunna förklara hur man tänker då man konfronterar tex "min-barn-araben" när man kommunicerar med och hänger ut en snubbe som inte ens tycks fatta språket och kanske inte ens begrep att det handlade om en underårig. Har lite svårt hur oseriositeten kan hänga ihop med föreläsningar på skolor, företag och för familjer. Nu kan ju uthängningstaktiken i sig diskuteras, men då skillnaden är så signifikant beträffande mellan olika personer vilka man menar förtjänar att hängas ut till allmän beskådan till nackdel både för barn & anhöriga, så tycker jag det är ganska tveksamt.
Senast redigerad av Beckisbarnet 2022-04-19 kl. 12:17.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in