Citat:
Ursprungligen postat av
Beckisbarnet
Vilka oegentligheter skulle finnas då menar du?
Ang. Bokföring av Swish.
Vet inte om Sara och Patrik är några bokhållar-typer direkt. Patrik är det inte. Hans företag utmärks inte av god bokföring av vad jag kunde se.
Däremot så kan du helt säkert rulla en sådan sak framför dig ganska länge innan det händer något. Det är vad jag tror sker just nu. Men det är vad jag tror. Inget jag vet.
Sara som tar emot pengarna kan ju vara en målvakt åt ett annat bolag som en tredje person driver. Någon som har koll på bokföring. Då kanske allt är i sin ordning utan att det syns ut mot oss.
Bokföring brukar även gå att lösa i efterhand. Skatteverket är i regel väldigt medgörliga med att bakdatera och lösa registreringar som saknas. Under förutsättning att du avser att göra rätt för dig. Saknas pengar/kvitton så blir livet säkert väldigt mycket krångligare.
Då blir det brottsligt. Bokföringsrott är ju ett av fåtal brott du kan begå genom att inte göra något alls. Dvs redovisar du inte begår du ett brott och kan bli dömd till fängelse för saken. Du får passa dig som företagare för att bli utbränd.