2022-01-06, 03:41
Medlem
Stratakastas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mandinga
Efter att ha gått på många minor så har man äntligen hittat en leverantör som hämtar in från de stora fabrikerna. Super Clones som det kallas, vissa med klonade verk rakt av andra med 2824/2836/7750.

En sak jag fått lära mig, INGET är swiss made. Så säger någon ”säljare” det till er blir ni blåsta.

Däremot är det som görs riktigt bra, vissa Rolex modeller går att få med 904L stål, precis som original. Fascinerande än. Kostar lite, men får du något som är 1:1, klonat verk så ja då gör det faktiskt inget i mitt tycke.

Det var en djungel fram tills man lärde sig.

Citat:
Ursprungligen postat av Juandersson
Intresserad. Namn eller länk?

Också intresserad, vill åt de 1:1 kopiorna!
Skicka pm
Citera
2022-01-08, 14:41
Medlem
Här är lite info från min egna erfarenhet. Har både kopior och äkta vara. Kopior av olika kvalitet så att säga.

Vanligaste urverket i bra kopior är Swiss Eta 2836. Ett helt ok urverk som finns något modifierade i tex äkta omega och breitlings mfl. swatchägda märken) Det är tillverkat i Schewiz och kostar ca 2000kr för slutkund (bara urverket)

Asian Eta 2836 klon (billigare, rasslar lite mer med rotorn, och har kortare gångtid och precision men i grunden likadan, dock tillverkad i kina)

Sen finns det sk kloner. Exempel är klon på cal.3135 från Rolex. Enligt tillverkaren en exakt kopia av Rolex egna urverk. Här är skillnaden gångtiden och precisionen. Samt att man märker direkt när man justerar tid och datum att det går för lätt. Skakar man armen så hör man rotorn mycket mer än på originalet. Den senaste äkta seadwellern 126660 deepsea låter mer som original än tex submarinern och gamla seadwellern. Den har urverket 3235 med 72 timmars gångtid. Ett mycket komplext urverk som jag inte tror det finns kloner på.

Min åsikt är att Swiss Eta 2836 är ett bättre och förmodligen mer pålitligt urverk i längden än en klonad variant, tex. 3135. Skillnaden här är om du ställer tiden så går visarna "åt fel håll" om du vrider tex medsols jämfört med en äkta och klonad variant. Troligtvis ger ett klonat urverk något mer tyngd (några gram) än tex ETA2836.

Urtavlorna på kopior från modeller från slutet 80 och fram till ca 2010 då keramiska ringarna kom, är sämre än nya modellerna. Speciellt de som är laseretsade för att få rätt med typsnitt och annat. Men man ser med någorlunda god syn att det inte ser rätt ut i ljusvinklar och annat. Likaså om det finns en datumring så är den för blank och har ibland fel typsnitt. Annat är att den etsade Rolexkronan i glaset syns för bra, och vridringen klickar inte på riktigt sätt. Syns det från håll? Nej. Titta nära? Kanske beroende på modell och om du har koll på modellen sedan tidigare. En klonad variant är endast vattentålig till 30 meter.
Det sägs att det är 904Lstål, men det är det inte. Det ser du snart på både repor och lyster.

Ska man köpa kopior då? kanske... men det är en dålig affär. Den som köper en äkta sportrolex i stål "får betalt" genom att äga den pga. värdeutvecklingen. Någon krona per dag. Något att ha i åtanke. Man kan rent krasst låna säg 100 000 och betala en lax i månaden. När lånet är nere på 50 000 så är klockan värd 120 000-140 000.
Citera
2022-01-30, 20:43
Medlem
Var hittar man exakta kopior nånstans?
Citera
2022-01-31, 15:26
Medlem
Om du menar "klonade verk" osv. så finns det en del kinasiter som säljer dessa. Ca 3-5000kr beroende på modell. Det finns också de som säljs för mycket mer på tex. swisstime. typ 15000kr. Rykten säger dock att om du väl får en klocka från dem, många verkar ha blivit lurade, så kommer den också från kina och är en likadan som de för 3-5000kr. Dvs. den är inte tillverkad i Schweiz som de påstår.

Min erfarenhet av dessa är att det är inte 904L stål och du känner direkt om att den inte är äkta. Ser dock mycket bra ut. Ytterst tveksam till att de är vattentäta och dykningsbara.
Sen skulle jag säga att det är ett dyrt köp då du inte kommer kunna serva klockan när det behövs. Så livslängden på den kan bli kort.
Citera
2022-02-01, 02:34
Medlem
trottwells avatar
Hemorrojder

Det spelar ingen roll hur bra kopiorna påstås vara, kopiorna, tillverkarna, säljarna och personerna som köper och bär kopiorna är klockvärldens hemorrojder.
Citera
2022-02-28, 22:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stratakasta
Också intresserad, vill åt de 1:1 kopiorna!
Skicka pm

Skicka mig ett DM så kan jag peka er i rätt riktning
Citera
2022-03-01, 08:02
Medlem
Stratakastas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Safrules
Skicka mig ett DM så kan jag peka er i rätt riktning

Går ej då du är nyreggad och har för få inlägg
Citera
2022-03-01, 10:54
Medlem
Citat:
Går ej då du är nyreggad och har för få inlägg

Ahh sorry. Är inte jätteaktiv här.
Jag har köpt en del av en kille som finns på instagram. Hade tidigare ett stort konto men heter idag swissclonewatcheu på instagram.
Köpte en submariner med klonat urverk som blev betraktad som äkta hos En rolex AD. Så i min mening är det bra kvalitet.
Citera
2022-03-01, 12:42
Medlem
Stratakastas avatar
Citat:
Ahh sorry. Är inte jätteaktiv här.
Jag har köpt en del av en kille som finns på instagram. Hade tidigare ett stort konto men heter idag swissclonewatcheu på instagram.
Köpte en submariner med klonat urverk som blev betraktad som äkta hos En rolex AD. Så i min mening är det bra kvalitet.

Vart är han ifrån? Allt kommer från samma fabriker i Kina antar jag
Citera
2022-03-01, 19:55
Medlem
Citat:
Vart är han ifrån? Allt kommer från samma fabriker i Kina antar jag

Finns lite olika fabriker. Men han kör några olika beroende på om man vill pröjsa 4000 eller 6500. Givetvis viss skillnad på kvalitet då. Men jag köpte mellansteget förr från noob som kostade mig 5500
Citera
2022-03-01, 20:13
Medlem
Stratakastas avatar
Citat:
Finns lite olika fabriker. Men han kör några olika beroende på om man vill pröjsa 4000 eller 6500. Givetvis viss skillnad på kvalitet då. Men jag köpte mellansteget förr från noob som kostade mig 5500

Exakt, lagt en beställning på en, får se kvalitén.
Citera
2022-04-19, 09:41
Medlem
Citat:
Exakt, lagt en beställning på en, får se kvalitén.

PMa

Citat:
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in