2022-04-18, 19:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av maximus999
Komplett FUP med våldtäkts anmälningarna från M1, fanns redan på Flashback: https://docdro.id/p1511ZK

Ang. Borderline diagnos, fanns redan ett läkarutlåtande i journalen om stark misstanke/drag av Borderline för både M1/M2, bara ej helt utrett.

Du tar inte upp varför 48 av GM kollegor förhör inget backar ju upp vad GM hävdar.

Om det är som du säger att han är oskyldig. Varför uppenbart ljuger han om att han berättat till kollegor i detalj om vad som han var anklagad över? Och på det viset det skulle spirit sig på avdelningen och det skulle bli en konspiration mot han. Alla utom någon av all personal visste i detalj vad som hänt. Alla andra läste det i tidningen i detalj och visste bara att han var avstängd för något sexuellt mot patient. Domstolen går ju just på det att 48 vittnen räcker för att tro på BO berättelser . Och att GM inte talar sanning. Inte ens när hans egen kollega från gymet inte går på hans linje om att han skulle fått detaljer berättat för sig.
Senast redigerad av colombo123 2022-04-18 kl. 19:46.
Citera
2022-04-19, 00:13
Medlem
Citat:
Komplett FUP med våldtäkts anmälningarna från M1, fanns redan på Flashback: https://docdro.id/p1511ZK

Ang. Borderline diagnos, fanns redan ett läkarutlåtande i journalen om stark misstanke/drag av Borderline för både M1/M2, bara ej helt utrett.

Alltså ingen fastställd diagnos. Det finns nog en anledning till varför utredningar måste göras innan diagnoser fastställs, misstankar räcker inte.

Bara en renodlad fullblodsidiot väljer att stänga in sig med en patient när han fått direktiv om att alltid ha med sig annan personal när han ska utföra något med en patient. Framförallt om nu J*hn påstår att patienten han stänger in sig med har borderline. Är han helt dum i huvudet?
Citera
2022-04-19, 07:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kLFFiVfTFba9Huz
Alltså ingen fastställd diagnos. Det finns nog en anledning till varför utredningar måste göras innan diagnoser fastställs, misstankar räcker inte.

Bara en renodlad fullblodsidiot väljer att stänga in sig med en patient när han fått direktiv om att alltid ha med sig annan personal när han ska utföra något med en patient. Framförallt om nu J*hn påstår att patienten han stänger in sig med har borderline. Är han helt dum i huvudet?

Lägg där till att han stänge rin sig med samma patient som anmält han tidigare.

Och som tingsrätten/hovrätten kom fram till. "Helt obegripligt, att han gör om samma sak igen när han blivit anklagad tidigare" Jag tror helt enkelt att GM var insnöad i falsk säkerhet och tro att INGEN skulle tro på patienterna om han blev anklagad för ATT 1. Han såg bra ut, kan få fitta när som helst (var typ det kollegor sa) 2. Ingen tror på personlighets störda patienter 3. Det finns inga ögonvittnen.
Citera
2022-04-20, 13:22
Medlem
Citat:
https://www.expressen.se/nyheter/oskyldigt-anklagade/

https://www.advokaten.se/Tidningsnummer/2006/Nr-8-2006-Argang-72/Oskyldigt-domda-ar-en-del-av-systemet/

Läs ovanstående artiklar.

Angående 5 våldtäktsanm. av M1, se bilaga i komplett FUP, ej den i Flashback, utan den man hämtar ut på Gävle Tingsrätt (Anm. gjorda 2016, 2017 och 2021), vill inte lägga ut dom här. Målsägande har dessutom flera narkotikadomar och en misstanke om övergrepp i rättssak/olaga hot, så trovärdigheten inte så hög kanske...
GM hade relativt hög trovärdighet enl. Hovrätten, missade endast ett Covid-test (stressigt och låg smitta då), missade anteckna en anmälan om våldtäckt som dessutom redan var anmäld av annan personal, det enda som försämrade trovärdigheten för GM enl. Hovrätten, men han dömdes ändå. Nu är det GM som är ett brottsoffer och falskt anklagad, borde ha skadestånd för falsk angivelse av dessa två.
Den rekommendation att vara 2 vid behandling/undersökning, har redan tagits bort på avd., då patienterna kände sig utpekade som "farliga", enl. kollega vid avdelningen, Region Gävleborg utmärker sig igen. Vad har det att GM kunde vara borta ibland med anklagelserna att göra?
Du colombo123 som jobbat på just den avd., bara tur att inte du sitter i fängelse istället med världens ångest och oskyldigt dömd, dom utsåg nog ett lämpligt offer, vem som helst kan idag bli anklagat utan några som helst bevis.

Bifogar utdrag ur Borderlineproblematik från Sahlgrenska.”De jobbiga patienterna” Sjuksköterska-patientrelationer vid borderline personlighetsstörning, Sahlgrenska Akademien, Göteborgs universitet.

5.2 SJUKSKÖTERSKANS INSTÄLLNING TILL PATIENTERNA
5.2.1 Manipulativa
I en studie upplevde sjuksköterskorna en stark känsla av att vara manipulerade då de menade att patienterna med borderline personlighetsstörning var oärliga. Fyra av sex sjuksköterskor som deltog i studien beskrev att upplevelsen av att bli manipulerad av patienter med borderline personlighetsstörning väckte känslor som att de kände sig utnyttjade och nedvärderade som personer (16). Detta styrktes av resultatet i en annan studie där sjuksköterskorna associerade patienter med borderline personlighetsstörning med ett manipulativt beteende. Majoriteten av sjuksköterskorna upplevde att bli manipulerad medförde känslor av frustration och känslor av att de blev utnyttjade (20).
Sjuksköterskorna upplevde att patienter med borderline personlighetsstörning hade en dold agenda som låg bakom deras agerande vilket ledde till att sjuksköterskorna hela tiden försökte upptäcka varför patienterna gjorde något särskilt eller varför de ville ha något. Sjuksköterskorna försökte lista ut den egentliga orsaken bakom patienternas handlingar (16,20).
5.2.2 Destruktiva och hotfulla
Två av studierna kom fram till resultatet att sjuksköterskor upplevde patienter med borderline personlighetsstörning som destruktiva och hotfulla. Sjuksköterskorna beskrev att patienter med borderline personlighetsstörning ofta hotade med att skada sig själva, andra människor eller ägodelar om inte deras krav blir infriade (16,20). Detta styrktes i ytterligare en studie där det visade sig att sjuksköterskor höll mer social distans till patienter med borderline personlighetsstörning och ansåg dem vara generellt farligare än andra patienter med schizofreni eller depression. Känslan av att vilja hålla en social distans till patientgruppen var relaterade till sjuksköterskornas övertygelse i att dessa patienter var farliga (21).

Okej att du helt dissar tre domstolars bevisvärdering. Men du måste försöka ha nån koll på juridiken och lagarna. Man kan INTE få nåt skadestånd för falsk tillvitelse när man har en lagakraftvunnen dom på sig. Då är det bevisat att det var en äkta tillvitelse. Inte en falsk.

Jag förstår att du brinner för Js oskuld och att du verkligen vill han ska vara oskyldig och inte kan ta in han gjort det han dömts för. Men det blir löjligt med dina försök när domstolarna bedömt honom som utan minsta tvekan skyldig.
Citera
2022-04-20, 14:16
Medlem
Han vill helt enkelt att en man ska BARA kunna dömmas för våldtäkt om det finns ögon vittnen. Som i Kebabistan där man behöver fyra ögonvittnen för att döma en man för våldtäkt. (Känns som tråden är avklarad) Han är där han är sitter och rätten har dömt han. Jag tror att Sveriges rikes lagar är rättvis och har gjort rätt bedömning.
Citera
2022-04-20, 14:49
Medlem
MissDecibellas avatar
Denna tråden puffas upp med jämna mellanrum så bestämde mig för att kolla genom den nu.
Läst ca 35-40 sidor hittills.

Nu har jag inte facebook men blev givetvis nyfiken på hur äcklet ser ut eftersom hans utseende diskuteras flitigt, så jag bara googlade på namnet och fick upp denna artikeln ➡️ https://www.gd.se/2015-10-11/john-fran-gavle-tanker-bli-bast-inom-bodybuilding , är det samma kille?

Ort och namn stämmer ju. Men om jag fattat rätt har han numer skägg och rakat huvud?
Citera
2022-04-20, 15:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MissDecibella
Denna tråden puffas upp med jämna mellanrum så bestämde mig för att kolla genom den nu.
Läst ca 35-40 sidor hittills.

Nu har jag inte facebook men blev givetvis nyfiken på hur äcklet ser ut eftersom hans utseende diskuteras flitigt, så jag bara googlade på namnet och fick upp denna artikeln ➡️ https://www.gd.se/2015-10-11/john-fran-gavle-tanker-bli-bast-inom-bodybuilding , är det samma kille?

Ort och namn stämmer ju. Men om jag fattat rätt har han numer skägg och rakat huvud?

Jepp det är samma person. Artikeln är från 2015, på nyare bilder är han bra mycket biffigare. Han har skägg och rakat huvud nu.

Här är lite fler bilder:

https://www.google.com/search?q=john+%C3%B6sterberg+g%C3%A4vle&client=fir efox-b-d&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=2ahUKEwj5587m5KL3A hXVAxAIHdprBpsQ_AUoAXoECAEQAw&biw=1280&bih=871&dpr =1
Citera
2022-04-23, 15:35
Medlem
Enligt säkra källor skall rättsprocessen för våldtäkt göras om , då för många nu fälls med detta system med stödvittnen och de kraftigt sänkta beviskraven för just våldtäkt, som nu provats i några år. Fängelserna är nu överfulla med felaktigt dömda, de sover i besöksrum och delar cell.
Vissa advokater tar inte åt sig såna här fall längre, då det medför för mycket arbete och går nästan aldrig att vinna, trots motbevis. Allt detta är fakta, går att kontrollera med vilken brottsmåls advokat som helst.
Eller hör med den feministiska frilansjournalisten Helene Bergman, som är väl insatt i ämnet och som senaste året blev helt nedringd av anhöriga till oskyldigt dömda.
Eller läs den av Jan Guillou rekommenderade boken: "Om inte mindre än tio sådana fall berättar den för mig okända frilansjournalisten Thérèse Juel i en, jämfört med Billy Butts bok, både tunn och tung volym (”Fällda för sexövergrepp – om rättsfall i Sverige”). Jag läste den av en tillfällighet. Men den är i sin obönhörliga koncentration den mest uppskakande text jag läst om det svenska rättssamhället. Och jag har läst mycket i ämnet".
Drygt 2 000 blir för övrigt felaktigt frihetsberövade varje år i Sverige enl. advokat tidningen "Paragraf".

Håller med, lägg ner tråden, går ej diskutera mer, då vissa ej tror på fakta och är blåögda och litar helt på dagens rättssystem i dessa fall, som bevisligen dömer oskyldiga till långa straff för våldtäkt, utan några bevis alls, läs på ämnet istället. "Minimalisma", missförstånd, jag är väl insatt i juridiken.
Citera
2022-04-23, 19:08
Medlem
Citat:
Enligt säkra källor skall rättsprocessen för våldtäkt göras om , då för många nu fälls med detta system med stödvittnen och de kraftigt sänkta beviskraven för just våldtäkt, som nu provats i några år. Fängelserna är nu överfulla med felaktigt dömda, de sover i besöksrum och delar cell.
Vissa advokater tar inte åt sig såna här fall längre, då det medför för mycket arbete och går nästan aldrig att vinna, trots motbevis. Allt detta är fakta, går att kontrollera med vilken brottsmåls advokat som helst.
Eller hör med den feministiska frilansjournalisten Helene Bergman, som är väl insatt i ämnet och som senaste året blev helt nedringd av anhöriga till oskyldigt dömda.
Eller läs den av Jan Guillou rekommenderade boken: "Om inte mindre än tio sådana fall berättar den för mig okända frilansjournalisten Thérèse Juel i en, jämfört med Billy Butts bok, både tunn och tung volym (”Fällda för sexövergrepp – om rättsfall i Sverige”). Jag läste den av en tillfällighet. Men den är i sin obönhörliga koncentration den mest uppskakande text jag läst om det svenska rättssamhället. Och jag har läst mycket i ämnet".
Drygt 2 000 blir för övrigt felaktigt frihetsberövade varje år i Sverige enl. advokat tidningen "Paragraf".

Håller med, lägg ner tråden, går ej diskutera mer, då vissa ej tror på fakta och är blåögda och litar helt på dagens rättssystem i dessa fall, som bevisligen dömer oskyldiga till långa straff för våldtäkt, utan några bevis alls, läs på ämnet istället. "Minimalisma", missförstånd, jag är väl insatt i juridiken.

Om han var oskyldig varför ändrar han på sin historia och ljuger om att han berättat i detalj om vad han var anklagad för. Men då polisen frågar 48 stöd vittnen är det ingen som hört detaljer?
Citera
2022-04-25, 19:06
Medlem
GM har aldrig ändrat sin historia, tvärtom, han har alltid hållit samma linje i förhör och domstol, däremot M1 har ju sagt 3 olika versioner under 24 h vid polisförhör.
GM har bara berättat detaljerat till några personer. Polisen kallade medvetet in 48 stödvittnen (med tystnadskultur), dvs hela personalstyrkan, bara pga att GM ej minns ett namn vid förhör, men av dessa 48 valdes 14 st ut, som troligen pratade mest negativt om GM. Dessa sk. stödvittnen tar ju parti, pga konstant patient/vårdrelation. Rykten sker ju bland patienter, men man kallade in bara en långliggande patient, dom var väl inte trovärdiga...
Var ingen fast rutin enl. vårdledare, att man ska vara 2 st i tex. behandlingsrum, bara en rekommendation, samtidigt ständig överbeläggning/underbemanning enl. en kollega på avd., denna rekommendation förövrigt borttagen nu, då patienter kände sig utpekade som farliga...
Det är för mig otroligt att GM först blev avstängd sen kommit tillbaka och sen skulle ha utfört nästa våldtäkt och chansat, faller på sin egen orimlighet.
Vilken kvinnlig patient skulle ej ifrågasätta att ställa sig på alla fyra, med manlig sköterska i samma ålder, när dessa patienter varit hos gyn nån gång och att det är bara spec.läkare som gör sånt.

Se förresten gärna kritikerrosade filmen "Jakten", med Mats Mikkelsen, så kan du känna ångesten hos en oskyldigt anklagad.
Citera
2022-04-26, 06:12
Medlem
Jag se vad du skriver. Jag vet vilken som inte blev kallad. Och han har ingen mer info än de 48 stöd vittnen. Jag tycker du låser dig på att du anser att du vet att GM osannolikt skulle gå tillbaka göra ( riskera) samma sak igen. Nej det händer åter och åter igen att folk tar risker för sin egen vinning och tror att de aldrig åker fast. I detta fall tror jag att det har med hormoner och sexuell böjelse.

Dessutom var det många kvinnor i allmänhet som var attraherad av GM och personligen upplever jag det inte konstigt att någon skulle ställa sig på alla fyra framför GM på hans förfrågan.

Boktips : Den svarta svanen
Citera
2022-05-18, 12:50
Medlem
Citat:
Polisen kallade medvetet in 48 stödvittnen (med tystnadskultur), dvs hela personalstyrkan, bara pga att GM ej minns ett namn vid förhör, men av dessa 48 valdes 14 st ut, som troligen pratade mest negativt om GM. Dessa sk. stödvittnen tar ju parti, pga konstant patient/vårdrelation. Rykten sker ju bland patienter, men man kallade in bara en långliggande patient, dom var väl inte trovärdiga...

Det stod advokaten helt fritt att kalla alla de övriga vittnen som åklagaren inte kallade. Nu valde advokaten/J*hn att kalla fyra av dem. Resultatet blev väl sådär för J*hn... Domstolen beskrev väldigt väl hur ett av dessa vittnen snarare talade emot J*hn, inte för.

Men som sagt, J*hn hade kunnat be sin advokat kalla alla de övriga vittnena, det hade han rätt att göra, men valde att inte göra.

Citat:
Det är för mig otroligt att GM först blev avstängd sen kommit tillbaka och sen skulle ha utfört nästa våldtäkt och chansat, faller på sin egen orimlighet.

För mig är det obegripligt att idioten valde att gå in själv på ett rum igen med en patient då han fått direktiv om att inte göra det. Dessutom med patient som han själv menar är manipulativ.

Hur dum får man vara? Visst, det är inte olagligt att vara dum eller ointelligent. Men är man helt dum i huvudet borde man inte jobba som sjuksköterska. Faller på sin egen orimlighet, såvida man inte är våldtäktsman.

Citat:

Källa på det? Vem är den säkra källan? Om den är säker borde det ligga en proposition på riksdagens bord inom kort, men det gör det inte så jag ger nog inte mycket för den ”säkra” källan.

Att fängelser är överfulla beror på att kriminalvården inte byggt ut antalet platser tillräckligt. Det har ingenting med felaktigt dömda att göra.
Senast redigerad av kLFFiVfTFba9Huz 2022-05-18 kl. 13:04.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in