2022-04-18, 22:12
Medlem
Q6s avatar
Ryska flygvapnet verkar ha problem med att UV-strålning bryter ner planen. Men de har kanske inte samma värde om de står i hangarer.

https://twitter.com/expatua/status/1516087197920813061
Citera
2022-04-18, 22:17
Medlem
HRTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eerieye
Jag vet inte, jag tror det bästa är att utbilda Ukraina på moderna vapensystem och västlig stridsteknik. Ukraina kan ju sätta upp en armé på två miljoner man men denna måste ha logistiskt stöd västerifrån.

En variant skulle kunna vara att NATO-länder, alltså inte NATO, tar militär kontroll över delar av Ukraina så att livet återgår till det normala där. Det finns skrivningar i folkrätten om att man får gå in i områden vid folkrättsbrott som inte den vanliga statsmakten förmår hindra. Med ett godkännande från Ukraina skulle t ex luftvärnsbubblor kunna läggas över Kyiv, Lviv, Zaporosje m fl ställen som är av betydelse för invånarnas trygghet och för landets ekonomi.

Järnvägsnätet västerut måste också skyddas så att den ukrainska exporten av spannmål kan ta den vägen istället.

Edit: Ett delprojekt är att byta ut 5,45 x 39 till 5,56 x 45. För det sistnämnda finns i överflöd i väst medan det förra sinar inne i Ukraina.

Ja klart finns mycket som kan göras, just nu vågar man inte men samtidigt höjs röster att vi måste för att kunna ge varann en framtida trygghet att länder som utsätts ska få hjälp. Speciellt i detta fallet där man ser Ryssarna helt skiter i civila förluster man ser fullständigt sönderbombade städer. Det kan jag säga att det såg jag inte i Irak eller Afghanistan där var precisionsvapen som slog ut ett hus, ett kvarter men skonade civila byggnader. Ryssarna har begränsat med precisionsvapen vad jag förstått det är därför de öser gammal skit in i städer samtidigt att deras moral är helt förkastlig och vedervärdig.
Citera
2022-04-18, 22:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HRT
Ja klart finns mycket som kan göras, just nu vågar man inte.
USA starter opptrening av mannskaper fra Ukraina et sted utenfor Ukraina på artilleri systemene som inngår i den nye store våpenpakken. Det er både tauet og selvgående 155mm artilleri samt artillerilokaliseringsradarer.
Jeg tipper denne opplæringen vil skje et sted i Polen ettersom USA har tilsvarende utstyr der fra før.
Citera
2022-04-18, 22:38
Medlem
Ukrainas president sier de russiske styrkene har startet «slaget om Donbas».

– Vi kan nå bekrefte at russiske styrker har startet slaget om Donbas, som de har forberedt i lang tid. En stor del av den russiske hæren er nå satt inn i denne offensiven, sier Volodymyr Zelenskyj på meldingstjenesten Telegram.

Det blir noen tøffe dager for de ukrainske styrkene.
Citera
2022-04-18, 23:00
Medlem
HRTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pronh
Ukrainas president sier de russiske styrkene har startet «slaget om Donbas».

– Vi kan nå bekrefte at russiske styrker har startet slaget om Donbas, som de har forberedt i lang tid. En stor del av den russiske hæren er nå satt inn i denne offensiven, sier Volodymyr Zelenskyj på meldingstjenesten Telegram.

Det blir noen tøffe dager for de ukrainske styrkene.

Ja här finns en stor chans att Ryssarna faktiskt kan ta hem Donbas, men vi ska inte räkna ut Ukraina.
Citera
2022-04-18, 23:36
Medlem
Fimbulramns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SkogsSaab
Uppenbarligen har Putin gjort en rejäl missbedömning.
Troligen beroende på flera faktorer.
Det viktigaste är nog att han trodde han hade befolkningen med sig i en större del och att ryssarna skulle ses som befriade i stora delar, just nu verkar detsamma även i de rysska enklaverna finns ett motstånd.
Dessutom tror jag att många officerare mörkat statusen på sina förband både tekniskt och gällande motivation.
Nu är Ryssland övermäktigt och vinner nog en militär konflikt, men frågan hur länge han kan hålla på och hur stor kostnaderbåde i pengar och människoliv som han kompisar och folk kommer att acceptera.
Men uppenbarligen kan det nog ses som ett fiasko så här långt.

Det är nog ganska många i Ryssland som inte trott på ett nytt krig i Europa. Ännu mindre mot Ukraina. Så när Putin börjat svamla om att mobilisera mot Ukraina så har nog många sagt att allt är i bästa skick.

Men nu ser vi att allt är i sämsta tänkbara skick. Till och med planen i frigolit. Det finns ingen chans att man underhållit kärnvapnen i någon annan form eller klass. Ryssland är ett skämt och ALLT de gör är ett dåligt skämt. Ukraina har snart rensat ut ryssarna från deras land. Hoppas på ett starkt och välmående Ukraina om bara några år. Kan tom flytta dit.
Citera
2022-04-18, 23:37
Medlem
HRTs avatar
Kan detta stämma, många överstar och generaler som strukit med
https://www.expressen.se/nyheter/rysslands-35e-overste-dodad-under-invasionen/
Citera
2022-04-19, 00:01
Medlem
Alphaomegarices avatar
Citat:
Kan detta stämma, många överstar och generaler som strukit med
https://www.expressen.se/nyheter/rysslands-35e-overste-dodad-under-invasionen/

Jag kan inte tar dig seriöst när du hämtar artiklar från Expressen. Det står även att åtta generaler är dödade? Generaler befinner sig inte i fronten. De är i Kremlin!
Citera
2022-04-19, 00:40
Medlem
sinistrals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alphaomegarice
Jag kan inte tar dig seriöst när du hämtar artiklar från Expressen. Det står även att åtta generaler är dödade? Generaler befinner sig inte i fronten. De är i Kremlin!

Ganska dum kommentar när Ryssland redan bekräftat att generalspersoner dött vid fronten. Exempelvis Andrej Suchovetskij.
Senast redigerad av sinistral 2022-04-19 kl. 00:49.
Citera
2022-04-19, 00:54
Medlem
bergsturks avatar
Citat:
Ja håller med.
Men återigen ser vi att ryssarna saknar taktiskt uppträdande som förväntas av utbildade soldater.
Ukraina här Azov tror jag ger nedhållande eld samtidigt som en grupp soldater angriper den från flanken med handgranater. Något av fordonen borde ha kunnat backa ur, eller svängt av men vi ser inget sånt.
Inte heller att Ryssarna sprider ut sig inte ens skjuter tillbaka utan ligger i skydd.
Trots att handgranater kastas liger de kvar för mig helt obegripligt.

Såg samma klipp ett litet längre när 2 personer bakom den röda bilen tittar upp på drönaren och gör inget. Samt att de nu har börjat köra ut ryska trupper i civila fordon då de bepansrade ändå skjuts sönder, vad har hänt har de slut på APC fordon eller vill helt enkelt inte offra fler inte ens för att skydda sina egna soldater.

Man ser inte hela händelseförloppet, tex har en bil försökt fly tillbaka mot barrikaden men brinner.

De ryssar som ligger längs muren är redan döda eller sårade, troligtvis av beskjutningen längs med muren i början.

Skulle tro att detta är outbildade separatister som skickats in i köttkvarnen och möter stridserfarna soldater. Gick inte så bra för dem...
Citera
2022-04-19, 00:58
Medlem
Citat:
Nej, alla generaler, i synnerhet inte de som leder en aktiv konflikt, är inte i Kreml. Ryska generaler har i vissa fall t.o.m. varit närmare stridigheterna än vanligt, pga truppernas urusla moral och motivationsnivå. Generalerna befinner sig annars på generalhögkvarteret eller staben som flyttar med kriget, s.a.s.

https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_Russian_generals_killed_during_the_2022_in vasion_of_Ukraine
Senast redigerad av DjILY 2022-04-19 kl. 01:28.
Citera
2022-04-19, 01:01
Medlem
HRTs avatar
Citat:

Nu vet jag inte vad du svamlar om?
Många Generaler har dött och Ryssland har bekräftat det.
Återigen Generaler befinner sig inte i fronten normalt, men pga urusel moral, och motivation samt desertör så har Ryssarna försökt styra på plats.
https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_Russian_generals_killed_during_the_2022_in vasion_of_Ukraine

https://www.youtube.com/watch?v=XclsRcGUN5A

https://www.youtube.com/watch?v=uEkVLeAJ-g4

https://www.youtube.com/watch?v=iWj_EKVsBec
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in