Citat:
Ursprungligen postat av
HRT
Ja finns vissa likheter.
Ukraina har lämnat in EU ansökan, kan EU göra mer om de får igenom /snabb accepterar ansökan?
En Amerikansk pensionerad överste tror jag det var CNN igår, sa att nu är det dags för Nato att gå in och avslutar denna civila människoslakt som pågår. Världen kommer att komma ihåg de som inget gör och lät detta fortgå sa han samt att vi riskerar inte ett skit. Ryssland har 60% av hela sin trupp kapacitet och uppbundet material i Ukraina. De har ca 10 000 stridsvagnar varav 3000 kanske går att få igång. Men att i detta kriget har det visat sig att små grupper med antitankvapen kan slå ut hela förband.
Ryssen vågar inte använda kärnvapen anser han, mycket av deras system är uråldrigteknik och ingen match för NATO i helhet.
Jag vet inte, jag tror det bästa är att utbilda Ukraina på moderna vapensystem och västlig stridsteknik. Ukraina kan ju sätta upp en armé på två miljoner man men denna måste ha logistiskt stöd västerifrån.
En variant skulle kunna vara att NATO-länder, alltså inte NATO, tar militär kontroll över delar av Ukraina så att livet återgår till det normala där. Det finns skrivningar i folkrätten om att man får gå in i områden vid folkrättsbrott som inte den vanliga statsmakten förmår hindra. Med ett godkännande från Ukraina skulle t ex luftvärnsbubblor kunna läggas över Kyiv, Lviv, Zaporosje m fl ställen som är av betydelse för invånarnas trygghet och för landets ekonomi.
Järnvägsnätet västerut måste också skyddas så att den ukrainska exporten av spannmål kan ta den vägen istället.
Edit: Ett delprojekt är att byta ut 5,45 x 39 till 5,56 x 45. För det sistnämnda finns i överflöd i väst medan det förra sinar inne i Ukraina.