2022-04-18, 20:30
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pontec
Problemet med att omformulera kriget till "krig" är att Kreml och slapptasken Puttler hade tappat ansiktet inför befolkningen, en enorm prestigeförlust. Det hade med stor sannolikhet också orsakat en del missnöje på hemmaplan.

Samtidigt skall det sägas att "vecka för vecka" så skärps ju lagstiftningen i Ryssland, tumskruvarna dras åt på hemmafronten..

För ett par veckor sedan så trodde jag nog som du, men nu..? Vetti f-n..vad som sker nästa vecka ?
Citera
2022-04-18, 20:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av baggebo1
Jag vet inget om den där "Boatsman", men känns lite som nån halvmytologisk varelse. Oavsett honom så verkar något ha hänt Lira. Jag såg lite uttalanden han gjorde. Han bodde i Kharkov och var klart negativ till ukrainska nazister och klart positiv till Ryssland. Det finns säkert intresse hos vissa ukrainska grupper att lära honom en läxa eller bara ha ihjäl honom. Samtidigt har jag aldrig gillat typen Lira, han har lite av en dryg attityd och för mig verkar han också vara typen som skulle kunna iscensätta ett sånt här försvinnande själv för att skapa uppmärksamhet kring sin egen person.

Detta är bara mina spekulationer. Vi får följa utveklingen.

Han är död kamrat. Stendöd. Så går det för spioner och förrädare.
Citera
2022-04-18, 20:31
Medlem
Sextiopluss avatar
Putin förstärker armén med stridslystna gossar:

https://www.dailymail.co.uk/news/article-10727061/Kremlin-accused-recruiting-child-soldiers-replace-Russian-losses-Ukraine.html
Citera
2022-04-18, 20:32
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Jag vet inget om den där "Boatsman", men känns lite som nån halvmytologisk varelse. Oavsett honom så verkar något ha hänt Lira. Jag såg lite uttalanden han gjorde. Han bodde i Kharkov och var klart negativ till ukrainska nazister och klart positiv till Ryssland. Det finns säkert intresse hos vissa ukrainska grupper att lära honom en läxa eller bara ha ihjäl honom. Samtidigt har jag aldrig gillat typen Lira, han har lite av en dryg attityd och för mig verkar han också vara typen som skulle kunna iscensätta ett sånt här försvinnande själv för att skapa uppmärksamhet kring sin egen person.

Jag har inte hört om någon av de filurerna. Men om folk är ovänner så är det nog enkelt att utnyttja att det är krig för att hämnas på någon. Allt är kaotiskt och förvirrat i ett krig. Polisen är upptagen med annat etc.
Citera
Medlem
donald12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slö
visst, men det är ju ingen ursäkt i en taktisk miljö (tänkte på klippet, de kör ju runt i en krigzon, iför så är det väll mest tvångsrekryterade Donetsk soldater i mariopoul), en btg har 10 tanks, så 10 man per tank för närskydd och 100 i reserv funger ju vid framryckning, men det har man i princip inte sätt.

visst de tål ju inte speciellt stora förluster för att hela btg ska mista sin förmåga som manöverförband.
Och med 30% borta så är det nog kört med större framgångar i ukraina.

Är nog rimligt, men helt bizzart operativt, ingen är ju trygg om alla sitter och hukar sig i sina fordon.

rySSland förlorar ju ca 1 BTG räknat i stridsfordon per dag. 1 månad i den takten o de blir tvingade till reträtt
Citera
Medlem
baggebo1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av donald12
Lite märkligt är det att de blir belönade då de misslyckades elda upp alla civila de dödat?

Men Putin vill väl att de ska in Ukraina igen o döda ännu fler civila.

Magstarkt att öppet stödja massmord, barnvåldtäkter mm. Men rySSar gillar uppenbarligen sånt
Putin tror inte på allt hans fiender berättar om hans soldater. Det är möjligt att du är en sådan som skulle sälja ut ditt manskap om de fick dålig press av fienden. Putin är dock inte sån. Han lär ha tagit reda på vad som hände på riktigt och sedan belönat dem som belönas bör.
Citera
2022-04-18, 20:34
Medlem
von Hindenburgs avatar
Citat:
Putin tror inte på allt hans fiender berättar om hans soldater. Det är möjligt att du är en sådan som skulle sälja ut ditt manskap om de fick dålig press av fienden. Putin är dock inte sån. Han lär ha tagit reda på vad som hände på riktigt och sedan belönat dem som belönas bör.

Det stämmer faktiskt. Han har utsett 64 brigaden till gardesbrigad för att belöna dem för deras massmord på civila i Butja.
Citera
2022-04-18, 20:35
Medlem
Smutzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount

(Om du vore Putin, vad är viktigare : En snygg parad på 9 maj, eller att försöka vinna ett krig ?)

En snygg parad kanske är nödvändig för hemmaopinionen och i förlängningen stödet för kriget och Putins egen ställning.

Det är ju inte heller ett binärt val där en snygg parad automatiskt leder till förlust utan en gråskala där varje häftig grej som paraderas runt inte bidrar till att vinna kriget just då.

Är det någon som faktiskt vet hur viktig paraden är för vanliga ryssar och kan sätta den i något sorts sammanhang? Jag har fått bilden av att det i princip är som melodifestivalen här eller superbowl i USA. Att även om du är totalt ointresserad slipper du inte undan eftersom alla omkring dig tjatar om det. Det kan mycket väl vara en grov överdrift, jag vet för lite.

I vilket fall tror jag man är beredd att gå ganska långt för att undvika en parad som uppfattas som klen.
Citera
Medlem
Citat:

Jag skummade igenom hans youtube-kanal i början och jag håller med dig om hans attityd. Han tog dock upp intressanta synpunkter. Skulle absolut kunna vara så att han iscensatt det hela. Har svårt att tro på att han skulle vara tillfångatagen och genomgår tortyr.

I denna soppa vet ingen riktigt vad som kokas ihop.
Citera
Medlem
SpOeNdis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Tittar du på demografin så går det knappt heller. För att få ihop 2 miljoner soldater skulle de behöva tvångsrekrytera samtliga ryska män mellan 18-30. 2 miljoner är absolut minimum för att erövra och ockupera Ukraina.

Blir la ett span på 15-55 där säkert, pumpar i dom lite steroider och droger så blir det fart på dom, ett tag....
Citera
2022-04-18, 20:36
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SiamGnome
Som jag anser att Oliver Stone skulle ha fortsatt att gjort vanliga filmer i stället för dokumentärer. Jag har sett några av hans dokumentärer och de är dåliga. Det uppenbart att har köpt revisionistiska vänsterhistorieskolan från 1960-talet. Det är inget fel i det, men han har förlorat sin objektivitet.

Det personer, som tycker Ryssland har rätt och Ukraina inte fattar är att för Sverige så är det bra om Ryssarna åker på stryk. Det spelar ingen roll Ukraina var styrt av satan själv. Det är fortfarande bra för Sverige om Ryssland åker på däng. Det är utan att diskutera moral och rätt att invadera suveräna stater i en mening att förinta staten eller stycka av den.

Oliver Stone's "Ukraine on Fire" upplevde jag som en objektiv dokumentär skildring av Euromajdan. Insiktsfull och lärorik, för mig. Nu vet jag dock inte vad kritikerna kan ha slagit ned på, eller dess relevans för kritik.

Någon får gärna bilda mig, då jag av ohämmad vana är vetgirig.
Citera
2022-04-18, 20:36
Medlem
Putin lär ju inte få några nya sympatisörer världen över än renodlade psykopater med bilder som denna.

https://cdn.hssmedia.fi/Newsmedia/2022/04/11/980/LK_LKAFPA20220404090050EMBV_SU4J49NJ0.jpg

Flicka på Kramatorsk tågstation 3 april.
Senast redigerad av fantomsmurfen 2022-04-18 kl. 20:39.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in