Citat:
Ursprungligen postat av
WordWarrior
De kvarvarande soldaterna kring stålverket kan ju ryssen svälta ut. Så egentligen behöver de bara vänta.
De tycks ha j-vligt mycket bark i brödet där, så att det räcker och blir över.., ammunition även..
Citat:
Ursprungligen postat av
donald12
Kommer ju bli Putins "Kursk".... Lagom till 9 Maj är rySSen på reträtt ;-)
Men är det något som har uttryckts ifrån ryskt håll.., eller är det bara msm i väst som kört detta scenario ?
(Om
du vore Putin, vad är viktigare : En snygg parad på 9 maj, eller att försöka vinna ett krig ?)
Citat:
Ursprungligen postat av
Blot-Sven
Delar din uppfattning. Kan tycka att krigets första veckor var extremt förvirrande med tanke på hur mycket ryssarna kastade i sjön, men mitt intryck är att de har samlat sig.
Min prognos är att det blir sjukt svårt för Ukraina att återta förlorad mark i landets södra och östra delar. Mariupol kan man i praktiken räkna som en ärtstor sista utpost i ett rött hav.
Jag vågar inte ens gissa.
Inför och under detta slag kommer många ryska officers-karriärer att avgöras, och det är de troligen fullt medvetna om. Syndabockar och hjältar kommer att utses. På Ukrainsk sida kommer det att bli litet vila under dessa veckor, och det kommer att dö ännu fler..(blir lite irriterad över att de civila vid donbass inte reser västerut de närmaste månaderna)
Hur det än slutar, så tror jag att den självständiga staten Ukraina kommer att överleva, till hela världens beundran. (Förutsatt att inte Putin utlöser armageddon)
Citat:
Ursprungligen postat av
StigEngstrom
Problemet är ju att nu vet alla vad Putler planerar (förmodligen) och förbereder sig därefter.
Och det är ju ur ett taktiskt perspektiv naturligtvis ett katastrofläge.
Som nämnts innan, det kan mycket väl bli hans Kursk.
Vinna slag går till stor del ut på att förvirra och lura motståndaren.
Alternativet är ju att man går all in ala ryska björnen men kriget har ju visat att Ryssland inte har några "uraa" arméer längre.
Bra frågor du kommer med här..
"Det är det Putin planerar"..., "att lura och förvirra".., vi får se om det är det Putin har
sagt (dvs donbass).., är faktiskt målet som man prövar sig på ?
(kanske något annat.., tex en större omringning genom att köra västerut först..?)
Mina gissningar är lika bra/dåliga som dina..