2022-04-18, 20:20
Medlem
goseigens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slö
Körs ju in av ryssarn,skåpbil full i klippet
förtfarande märkligt att se dem rulla runt utan närskydd, tror fortfarande ryssarna att det bara är en övning de är på....

Det finns väl två huvudanledningar.

1. Antalet infisar. Varje BTG sägs ha ca. 200. Med en kvarvarande styrka på 78 BTG - enligt inlägg a Dryden strax ovan ditt - blir det högst 16000 skyttesoldater. Det kan aldrig vara nog för att erövra ett land så stort som Ukraina.

2. Dålig moral och dålig träning gör kanske att de inte vill röra sig utanför fordonen. Kanske känner de sig tryggare i dem.
Senast redigerad av goseigen 2022-04-18 kl. 20:28.
Citera
2022-04-18, 20:21
Medlem
von Hindenburgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av baggebo1
Jag vet inget om den där "Boatsman", men känns lite som nån halvmytologisk varelse. Oavsett honom så verkar något ha hänt Lira. Jag såg lite uttalanden han gjorde. Han bodde i Kharkov och var klart negativ till ukrainska nazister och klart positiv till Ryssland. Det finns säkert intresse hos vissa ukrainska grupper att lära honom en läxa eller bara ha ihjäl honom. Samtidigt har jag aldrig gillat typen Lira, han har lite av en dryg attityd och för mig verkar han också vara typen som skulle kunna iscensätta ett sånt här försvinnande själv för att skapa uppmärksamhet kring sin egen person.

Detta är bara mina spekulationer. Vi får följa utveklingen.

Lira jobbar för fienden så vi får hoppas att ukrainska patrioter har tagit tag i saken och hanterat honom på ett adekvat sätt.

Jag ser fram mot video där Lira blir torterad i dygn. Charkivs befolkning hatar mongolerna nu. De som stödjer dem har givetvis inget att hämta där.

Vi får inte glömma att Gonzalo Lira bara är en av många som eventuellt dött där de senaste dagarna och att han är det mest välförtjänta liket.
Citera
2022-04-18, 20:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blot-Sven
Delar din uppfattning. Kan tycka att krigets första veckor var extremt förvirrande med tanke på hur mycket ryssarna kastade i sjön, men mitt intryck är att de har samlat sig. En välvillig tolkning är att de många hit-and-miss-aktionerna i norra och nordvästra Ukraina var en del i den beryktade "demilitariseringen", och att plan B faktiskt är att stärka försvaret i Donbass (besegra Ukraina där) samt etablera en landkorridor därifrån till Krim. På riktigt. Plan A? Chocka sig hela vägen in i Kiev, typ.

Min prognos är att det blir sjukt svårt för Ukraina att återta förlorad mark i landets södra och östra delar. Mariupol kan man i praktiken räkna som en ärtstor sista utpost i ett rött hav.
I den mån Ukraina får tillgång till robot 57 och lv, kan de nog komma att framrycka.
Citera
2022-04-18, 20:23
Medlem
donald12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pontec
Problemet med att omformulera kriget till "krig" är att Kreml och slapptasken Puttler hade tappat ansiktet inför befolkningen, en enorm prestigeförlust. Det hade med stor sannolikhet också orsakat en del missnöje på hemmaplan.

En mobilisering kan vara farlig för Putin. Värnpliktiga kanske ser Putin som fienden istället för Ukraina?
Citera
2022-04-18, 20:24
Medlem
goseigens avatar
Citat:
Putin vet ju hur smutskastade de där soldaterna har blivit av ukrainsk lögnpropaganda. Jag tycker det visar på god karaktär att ge dem en sån här utmärkelse.

Javisst, varför inte ge dem medaljer också?

De har ju varit så duktiga folkmördare.
Citera
2022-04-18, 20:25
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ken Dryden
Jag håller med dig. Pentagon meddelade ju idag att ryssarna vid de områden som de fortsätter att kontrollera (dvs "halvmånen" som sträcker sig från Charkiv i nordost och runt till Kherson i sydväst) har tillgång till 78 bataljonsstridsgrupper. Vid krigsutbrottet den 24 februari hade man tillgång till 120 eller 130 bataljonsstridsgrupper. Man har idag 65 procent av de förband man en gåg hade på grund av alla förluster, framför allt under de första sex veckorna.

Trots inkallande av reservister har ryssarna inte fått ihop fler förband, så istället för att pausa och köra igång när man har kraftsamlat, så kör man på direkt - eftersom det inte finns ytterligare soldater att kraftsamla. Det är slut på folk helt enkelt. Bataljonsstridsgrupperna fyller på i området kring norra Donbass, så snart de är fulltaliga och utrustade och ger sig därefter in i striderna den ena efter den andra. Det där är inget bra upplägg. Ryssarna har varken konsoliderat sina styrkor eller har tillgång till någon operativ reserv - till skillnad från ukrainarna.

För att inte förlora det här kriget måste Putin sluta med charaden om att det handlar om någon "speciell militär operation". Han måste gå till det ryska folket och säga att det handlar om ett krig som Ryssland är på väg att förlora och därefter proklamera allmän mobilisering. Gör han inte det är den ryska armén dömd till undergång.

Ja Ryssland kan precis ersätta förlusterna, inte bygga en större styrka. De måste agera. Med 65 % av trupperna så har de kanske ungefär samma styrka i de hade i detta område i invasionens start? Kanske till och med lite mer? (De anfaller ju inte i norr nu) Men Ukraina har ju ökat sina styrkor väldigt mycket sedan kriget startade.

Annars skulle de retirera till bra försvarslinjer, bygga starka försvarsställningar och sedan mobilisera hela Ryssland för ett långt krig. Och om ett år anfalla med en jättearmé av värnpliktiga.
Citera
2022-04-18, 20:27
Medlem
Citat:
Jag vet inget om den där "Boatsman", men känns lite som nån halvmytologisk varelse. Oavsett honom så verkar något ha hänt Lira. Jag såg lite uttalanden han gjorde. Han bodde i Kharkov och var klart negativ till ukrainska nazister och klart positiv till Ryssland. Det finns säkert intresse hos vissa ukrainska grupper att lära honom en läxa eller bara ha ihjäl honom. Samtidigt har jag aldrig gillat typen Lira, han har lite av en dryg attityd och för mig verkar han också vara typen som skulle kunna iscensätta ett sånt här försvinnande själv för att skapa uppmärksamhet kring sin egen person.

Detta är bara mina spekulationer. Vi får följa utveklingen.

Ja, han är verkligen en sådan person. Från att vara en MGTOW/incel-grifter till att bli en shill för Ryssland.

Gonzalo kan ha dött av en rysk bomb också, eller så gömmer han sig i en bunker, eller så har han äntligen tagit sitt förnuft till fånga och är på väg ut ur landet. Svårt att ge den här idioten någon sympati när han är årets Darwin Awards - oavsett vilken sida man står på i kriget så går det inte förneka att det är helt otroligt korkat att som utlänning vägra ge sig iväg från en krigszon, och ovanpå det så hyllar han den invaderande armén som just nu dödar landets befolkning han befinner sig i. Och det räcker inte, han medverkar på Russia Today och snackar skit om ukrainare så att han blir en kändis i hela Ukraina. Han är en kändis bland lokalbefolkningen efter det, och dom lär ju verkligen älska att en utlänning och chilenare sitter och hyllar den invaderande armén som mördar deras landsmän. Vilken åsna alltså.

Det går knappast bli mer korkad än så här. Mannen saknar all självbevarelsedrift, och idioten har ett barn och fru han borde ta hand om och evakuera från fronten av kriget. Han har haft alla chanser att lämna landet men vägrat. Han hade lika gärna kunnat ta tåget till Polen för två månader sen och sen suttit där och spelat in sina videos från sitt pojkrum. Men då hade han förstås inte fått lika många clicks.
Citera
2022-04-18, 20:27
Medlem
donald12s avatar
Citat:
Putin vet ju hur smutskastade de där soldaterna har blivit av ukrainsk lögnpropaganda. Jag tycker det visar på god karaktär att ge dem en sån här utmärkelse.

Lite märkligt är det att de blir belönade då de misslyckades elda upp alla civila de dödat?

Men Putin vill väl att de ska in Ukraina igen o döda ännu fler civila.

Magstarkt att öppet stödja massmord, barnvåldtäkter mm. Men rySSar gillar uppenbarligen sånt
Citera
2022-04-18, 20:28
Avstängd
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SpOeNdi
Dom kan nog tvångs rekrytera, alá Stalin style när det börjar brännas

Tittar du på demografin så går det knappt heller. För att få ihop 2 miljoner soldater skulle de behöva tvångsrekrytera samtliga ryska män mellan 18-30. 2 miljoner är absolut minimum för att erövra och ockupera Ukraina.
Citera
2022-04-18, 20:28
Medlem
Gonzalo Lira är det han som bedrev handel med kvinnor? Tror snarare han ser vart vinden blåser och flytt.
Citera
2022-04-18, 20:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av goseigen
Det finns väl två huvudanledningar.

1. Antalet infisar. Varje BTG sägs ha ca. 200. Med en kvarvarande styrka på 78 BTG - enligt inlägg a Dryden strax ovan ditt - blir det högst 16 000 skyttesoldater. Det kan aldrig vara nog för att erövra ett land så stort som Ukraina.

visst, men det är ju ingen ursäkt i en taktisk miljö (tänkte på klippet, de kör ju runt i en krigzon, iför så är det väll mest tvångsrekryterade Donetsk soldater i mariopoul), en btg har 10 tanks, så 10 man per tank för närskydd och 100 i reserv funger ju vid framryckning, men det har man i princip inte sätt.

visst de tål ju inte speciellt stora förluster för att hela btg ska mista sin förmåga som manöverförband.
Och med 30% borta så är det nog kört med större framgångar i ukraina.

Citat:
2. Dålig moral och dålig träning gör kanske att de inte vill röra sig utanför fordonen. Kanske känner de sig tryggare i dem.

Är nog rimligt, men helt bizzart operativt, ingen är ju trygg om alla sitter och hukar sig i sina fordon.
Citera
2022-04-18, 20:29
Medlem
donald12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Ja Ryssland kan precis ersätta förlusterna, inte bygga en större styrka. De måste agera. Med 65 % av trupperna så har de kanske ungefär samma styrka i de hade i detta område i invasionens start? Kanske till och med lite mer? (De anfaller ju inte i norr nu) Men Ukraina har ju ökat sina styrkor väldigt mycket sedan kriget startade.

Annars skulle de retirera till bra försvarslinjer, bygga starka försvarsställningar och sedan mobilisera hela Ryssland för ett långt krig. Och om ett år anfalla med en jättearmé av värnpliktiga.

Och hur mycket vapen hinner USA pumpa in under ett år?

Kan vara så att Putin har tiden emot sig vad han än gör....
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in