2022-04-18, 19:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WordWarrior
Det är ryssarna som sitter på råvarorna. EU är importör.

Visst, EU improterar ju (framförallt semi/oförädlade råvaror 60%+) för ca 150b euro
medans ryssland imoprterar för ca 100b euro (främst maskiner 20%)

https://ec.europa.eu/trade/policy/countries-and-regions/countries/russia/

Det är ett väldigt märkligt "kris" tänk att tro att vi är beronde av "tvång" till import från ryssland, det är vi inte. några enstaka länder (tyskland framförallt) har satt sig i en tillfälligt dålig situation om man skulle stänga av olja och gas idag, men det är i det stora hela en i sammanhanget försumbar temporär "kris". (tyskarnas bnp tapp i år skulle vara mellan 6%-10% vs förra året)

men det skulle vara fullkomligt fördöande för ryssland , även om eu inte svarade genom att blocker all export till ryssland (eu förlorar ca 5% av sin exportmarknad, ryssarna förlorar ca 37% av sin.)

Det vi köper av ryssarna kan du köpa av random uland, eller för den delen öka produktionen av i europa (även om det lär vara än sämre affär), det ryssarna köper av oss däremot.... och utan intäckter från handel med EU...
Citera
2022-04-18, 19:34
Medlem
Citat:
Du är inte särskilt bevandrad i militärstrategi hör jag. Ryssarna är beredda att offra en miljon man för att slippa tappa ansiktet. Räkna med att det blir grisigare än vad det behövde bli. Väst och dess Kiev-marionett bär skulden.

Jadu, och vilket ansikte kommer DET att ha, när hela svarta havs flottan blivit Ubåtar.......
Citera
Medlem
donald12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
Precis som du säger : Sista stora chansen för Ryssland.

Därför tror jag att detta kommer att planeras och förberedas, inte köras igång ännu. Det hela får inte vara ett emotionellt hastverk. Putin behöver en seger. Det är regnväder just nu och förstärkningarna ifrån "Kiev-fronten" har just anlänt och är rejält nerkörda därifrån, de behöver påfyllnad. Likaså är Mauripool fortfarande "en sten i stöveln" för ryssarna.

Ryssarna håller på och testar och rekognoserar inför det. Alla väntar för detta slag, det blir att vänta tills månadsskiftet minst tror jag. Helst till mitten av maj tippar jag den ryska försvarsledningen vill.

Kommer ju bli Putins "Kursk".... Lagom till 9 Maj är rySSen på reträtt ;-)
Citera
Bannlyst
Tittar på ett förhör med Cossackgundi, en brittisk volontär. Han golar ner hela sin bataljon. Pistol mot huvudet?
Citera
2022-04-18, 19:35
Moderator
OYs avatar
Citat:
Så du tror inte att NATO redan sitter inne med satellitdata utan att de måste använda Google Maps? Detta visar ju på nivån i den här tråden...

Privatpersoner och nybildade motståndsrörelser i Ryssland, Belarus och annorstädes satt sannolikt inte inne på all information som nu är tillgänglig.

Kan ju vara bra att se vad som finns om man planerar till exempel sabotage mot den ryska invasionen.
Citera
Medlem
Blot-Svens avatar
Citat:

Därför tror jag att detta kommer att planeras och förberedas, inte köras igång ännu. Det hela får inte vara ett emotionellt hastverk. Putin behöver en seger. Det är regnväder just nu och förstärkningarna ifrån "Kiev-fronten" har just anlänt och är rejält nerkörda därifrån, de behöver påfyllnad. Likaså är Mauripool fortfarande "en sten i stöveln" för ryssarna.

Ryssarna håller säger på och testar och rekognoserar inför det. Alla väntar för detta slag, det blir att vänta tills månadsskiftet minst tror jag. Helst till mitten av maj tippar jag den ryska försvarsledningen vill.
Delar din uppfattning. Kan tycka att krigets första veckor var extremt förvirrande med tanke på hur mycket ryssarna kastade i sjön, men mitt intryck är att de har samlat sig. En välvillig tolkning är att de många hit-and-miss-aktionerna i norra och nordvästra Ukraina var en del i den beryktade "demilitariseringen", och att plan B faktiskt är att stärka försvaret i Donbass (besegra Ukraina där) samt etablera en landkorridor därifrån till Krim. På riktigt. Plan A? Chocka sig hela vägen in i Kiev, typ.

Min prognos är att det blir sjukt svårt för Ukraina att återta förlorad mark i landets södra och östra delar. Mariupol kan man i praktiken räkna som en ärtstor sista utpost i ett rött hav.
Citera
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
De kvarvarande soldaterna kring stålverket kan ju ryssen svälta ut. Så egentligen behöver de bara vänta.

Fast inte ens det klarar ryssen. Ukrainarna springer runt i stan och dödar ryssar i stora antal:

https://twitter.com/Blue_Sauron/status/1516025510362595332

och samlar in mat varje dag.
Citera
2022-04-18, 19:36
Medlem
Citat:
De kvarvarande soldaterna kring stålverket kan ju ryssen svälta ut. Så egentligen behöver de bara vänta.
De kunde ju bömbat stålverket som de har gjort med resten av staden. Men det har väl ett högt ekonomiskt värde och därför vill de inte förstöra det.
Att svälta ut dem borde ju vara enkelt. Man kan undra hur de kan vara vid liv efter två månader. Utan vatten överlever man bara tre dagar så det är ju bara att stänga av vattenledningarna till verket.
Citera
2022-04-18, 19:36
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Möjligen har han dessutom försnillat mer pengar från banken, än vad husse Putin tillåtit.

Jaa, så skulle det förstås också kunna vara.
Citera
2022-04-18, 19:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blot-Sven
Just fan. Varghake. Det är ju en sådan som syns på vraket i filmen. Ungarna är bara inte tillräckligt bevandrade i symbolernas värld. Inte undra på det — de lever ju i Sovjetunionen.

Var är det du sett varghaken på annat håll? Hos något NS-förband under kriget?

En gudomlig uppenbarelse helt enkelt och högst olämplig i Ryssland.
Några "tankar" kring siffrorna 29?

Observera att jag skrev liknande.
En särskild insatsstyrka kanske?
Citera
2022-04-18, 19:37
Medlem
StigEngstroms avatar
Citat:

Ryssarna håller på och testar och rekognoserar inför det. Alla väntar för detta slag, det blir att vänta tills månadsskiftet minst tror jag. Helst till mitten av maj tippar jag den ryska försvarsledningen vill.
Problemet är ju att nu vet alla vad Putler planerar (förmodligen) och förbereder sig därefter.
Och det är ju ur ett taktiskt perspektiv naturligtvis ett katastrofläge.
Som nämnts innan, det kan mycket väl bli hans Kursk.
Vinna slag går till stor del ut på att förvirra och lura motståndaren.
Alternativet är ju att man går all in ala ryska björnen men kriget har ju visat att Ryssland inte har några "uraa" arméer längre.
Senast redigerad av StigEngstrom 2022-04-18 kl. 19:40.
Citera
2022-04-18, 19:38
Medlem
WordWarriors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
Fast inte ens det klarar ryssen. Ukrainarna springer runt i stan och dödar ryssar i stora antal:

https://twitter.com/Blue_Sauron/status/1516025510362595332

och samlar in mat varje dag.

Hur når maten fram menar du?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in