Citat:
Ursprungligen postat av
wwr
Det är alldeles uppenbart att Zelensky skulle ha godtagit säkerhetsavtalet där USA, Ryssland och de stora västmakterna garanterade Ukrainas säkerhet. Istället väljer han att gå i krig och tusentals landsmän dör. Zelensky är en av historiens största idioter.
Man jag tar lite paus från diskussionen nu.
Är det bara jag som tycker just detta beslut har diskuterats för lite i massmedia? Zelensky är uppenbart antingen helt inkompetent, eller så är han en marionett för andra som vill offra Ukrainas befolkning och soldater, för att kanske lyckas förödmjuka och destabilisera Ryssland.
Zelensky hade chansen till en dålig deal före kriget. Den dåliga dealen är ljusår bättre än nuvarande resultatet. Jag gissade själv att Ryssland bara skulle gå in i Donbass, men det var otroligt dålig risk/reward för Z. De enda vinnarna i Ukraina är fascister med en otroligt lång tidshorisont. Zelensky själv är ingen nazist. Han är bara en helt vanlig ukrainsk politiker utan djupare ideologi.
Kanske är det så här det går i omogna stater som inte har en mogen statsapparat bakom sig, och som kan ge pragmatiska råd utifrån det egna landets intressen?