2022-04-17, 18:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bombolenat
Efterbliven/kognitivt nedsatt rySS lipar över att han äntligen insett att NATO jobbar mot dem. Han tror dessutom att Ukraina har en överlägsen militär styrka och kontrollerar luftrummet eftersom de lyckades sänka deras krigsskepp. Sen bölar han lite till för att det skulle vara planerat att slå ut det här skeppet pga att det är på Ukrainas nya frimärke.

Cry me a river, din pedofila barnamördarvåldtäktsmansapologet.

https://www.reddit.com/r/ukraina/comments/u4w4nc/right_now_on_ruzzia_state_tv_theyre_taking_it_to/?utm_medium=android_app&utm_source=share

Ändå lite oväntat att ryska staten driver tesen att det är orättvist att Ukraina skjuter tillbaka.
Citera
2022-04-17, 18:20
Medlem
Jirens avatar
Hur gick det med ryssarnas ultimatum mot Azov? Verkar inte ha gått så bra eller?

Däremot ser det ut som att Ukraina klippt ytterligare en rysk general idag.
Citera
2022-04-17, 18:22
Medlem
raskenss avatar
Skrämmande likheter mellan Hitlers tal och Putin:

https://twitter.com/on4U3TI7ylCbSD3/status/1515706301954854917?t=uVbxJVPJ_x6lNHFJMVWZWA&s=19
Citera
2022-04-17, 18:22
Medlem
Arnstads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av baggebo1
Ryska tankar kring hur man ska lösa Azovstal-problemet:
https://t.me/voenkorKotenok/34775

Ska de dränka Azov i sin egen skit?

Det verkar vara hela Mariupols skit.

Jag läste någonstans om att ställa hela området under vatten, alltså att fylla hela underjorden. Lika elegant som otäckt. Och betydligt stiligare än att gasa hela katakombsystemet. Men det blir väl djupverkande bomber vilket kommer att stänga in eller begrava alla de som vägrar att ge upp. Usch.
Citera
2022-04-17, 18:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jiren
Hur gick det med ryssarnas ultimatum mot Azov? Verkar inte ha gått så bra eller?

Däremot ser det ut som att Ukraina klippt ytterligare en rysk general idag.
Det är många som befordras i Ryska armen nu. En general i Ryska armen kan ha varit löjtnant för några veckor sedan.
Citera
2022-04-17, 18:26
Medlem
Razamatazs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skogsmaran
Bara för att Ryssland är motståndare till liberal dekadens och amerikansk hegemoni samt att man personligen ogillar vad Sverige har blivit betyder inte att man bör stötta Rysslands invasion av Ukraina.

Ukraina borde gjort upp med Azov- och Banderaskulten tidigare men det är inte läge, när ens land är under invasion, att sätta delar av de stridande förbanden i värdegrundsutbildning. Det är inte "nazisterna" som skämt ut sig, det är Ryssland som borde fundera länge och väl på hur illa sedda man är av den icke ryskspråkiga befolkningen och även stora delar av den ryskspråkiga befolkningen i de forna sovjetrepublikerna och vad det beror på.

Ingen, inte ens den mest naiva, kan tro på att bara Ukraina går med på att "avnazifiera" och upplösa Azov samt tillåta ryska i skolan i Donbas så är allt frid och fröjd för Ryssland.
Nej, det Ryssland säger (sade tidigare innan man lade om strategin?) är att den nationalistiska regimen i Kiev måste avsättas. Med "nationalistisk" menar man i betydelsen "de som tycker att Ukraina ska vara ett självständigt land" och att de bör ersättas med något annat, gissningsvis á la Belarus ledning. Oacceptabelt.

Jag menade inte att jag håller med dig om din världsbild, så mycket kan jag inte påstå att jag vet om dig, bara att jag läst och tidigare sett att du är en resonerande person med förmåga att uttrycka dig.
Jag vidhåller min åsikt att du hamnat helt fel om Ryssland, vi tycker olika.

Jag tror det är viktigt här att inte gå på rysstrollens narrativ som bygger helt på att en betydande del av Ukraina består av nazister, så är inte fallet. Viktigt att syna deras lögner som de bygger sin argumentation på.

Det högerextrema partiet Svoboda fick i senaste parlamentsvalet 2019 så få röster att de hamnade under spärren och därför inte fick några mandat alls.
Vad gäller Azov består de idag av en stor blandning personer, fortfarande finns säkert högerextrema personer där, men det tidgare huliganliknande ledargarnityret har bytts ut i samband med att de blivit mer inkorporerade i den ukrainska armen. Ukraina har med andra ord redan gjort upp med Azov-kulten om man använder ditt uttryck.
Citera
2022-04-17, 18:27
Medlem
Bombolenats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kalle632
Ändå lite oväntat att ryska staten driver tesen att det är orättvist att Ukraina skjuter tillbaka.

Håller med om att det är oväntat, till och med otroligt (innan jag såg videon med fyllehoran som sa att kriget berodde på att hon inte fick ett recept på soppa). Jag har ändå ryska vänner som inte är efterblivna, så att man reagerar såhär när någon försvarar landet man angripit, och begått oräkneliga krigsbrott mot, är helt bizzart. Hade jag inte haft vettiga ryska vänner hade jag blivit stenhård rasist och rysshatare med en gång.
Citera
2022-04-17, 18:29
Medlem
Citronitas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bombolenat
Efterbliven/kognitivt nedsatt rySS lipar över att han äntligen insett att NATO jobbar mot dem. Han tror dessutom att Ukraina har en överlägsen militär styrka och kontrollerar luftrummet eftersom de lyckades sänka deras krigsskepp. Sen bölar han lite till för att det skulle vara planerat att slå ut det här skeppet pga att det är på Ukrainas nya frimärke.

Cry me a river, din pedofila barnamördarvåldtäktsmansapologet.

https://www.reddit.com/r/ukraina/comments/u4w4nc/right_now_on_ruzzia_state_tv_theyre_taking_it_to/?utm_medium=android_app&utm_source=share

Ändå rätt ny infallsvinkel från ryssarna på TV den senaste tiden. Känns som om de faktiskt har en reträtt i bakhuvudet.
Citera
Medlem
skogsmarans avatar
Om något så tyder all ommöblering i Ryssland på att specialoperationen inte alls gått enligt Rysk plan. Arresteringar inom FSB, personer i Putins krets som får hjärtattacker, sitter i husarrest eller "saknas". Så skulle det inte se ut om allt gick som tåget.

Skogsmaran är fortfarande osäker på om Ukraina kan "vinna" (eftersom alla nog är förlorare i detta) men det ser inte ut som att Ryssland ens kunnat förutse den situation som råder nu och agerar efter läge.

Det värsta är att det inte ser ut att finnas något scenario som ser bra ut om man drar ut tidslinjen.
En desperat Putin kan vara otroligt farlig. En död Putin ersätts knappast av en regim som är diametralt annorlunda och kanske dessutom hämndlysten.
Att Ukraina lanserar sin egen specialoperation i Ryssland med aktivt NATO-stöd är inte troligt och skulle sannolikt även oerhört farligt.
En Putin som får sitt "pound of flesh" och kan hävda framgång ser inte ut som något Ukraina är villiga att acceptera i dagsläget. Såvida inte förstörelsen i östra Ukraina är så massiv att det inte spelar någon roll längre.

Skogsmaran ser ingen positiv utgång här.
Citera
Medlem
Här är källor om att Ukrainska inte får ge upp i Mariupol, enligt Ukrainas krigslagar. Det innebär att de skjuts om de lämnar.

https://t.me/intelslava/25576

Uppgifterna backas upp av bland annat CNN

https://amp.cnn.com/cnn/2022/04/17/europe/ukraine-mariupol-russia-assault-intl-hnk/index.html

CNN bekräftar alltså radiosändningen så här:

In a statement, the Russian ministry said that the surrounded Ukrainian soldiers "were offered to voluntarily lay down arms and surrender in order to save their lives."

"However, the Kiev nationalist regime, according to the radio intercept, forbade negotiations about surrendering," the Ministry claimed.
Citera
2022-04-17, 18:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RealTide
Bra fråga, han har ju enligt trovärdiga rykten bett om att få avgå men fått nobben.
Sannolikt sätter han sig på tvären och vill inte framträda så mycket offentligt längre.

Pustar ut hemma i London med andra familjen?
Citera
2022-04-17, 18:30
Medlem
Razamatazs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ModeratSkeppet
Han leder sitt lands försvar - man kan till och med säga att han försvarar sitt land - men han är absolut inte ute och försvarar sitt land... Du vet mycket väl vad implikationen är.

Till skillnad från den livrädde råttan Putin då som sitter och trycker i sin bunker.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in