Citat:
Ursprungligen postat av
skogsmaran
Bara för att Ryssland är motståndare till liberal dekadens och amerikansk hegemoni samt att man personligen ogillar vad Sverige har blivit betyder inte att man bör stötta Rysslands invasion av Ukraina.
Ukraina borde gjort upp med Azov- och Banderaskulten tidigare men det är inte läge, när ens land är under invasion, att sätta delar av de stridande förbanden i värdegrundsutbildning. Det är inte "nazisterna" som skämt ut sig, det är Ryssland som borde fundera länge och väl på hur illa sedda man är av den icke ryskspråkiga befolkningen och även stora delar av den ryskspråkiga befolkningen i de forna sovjetrepublikerna och vad det beror på.
Ingen, inte ens den mest naiva, kan tro på att bara Ukraina går med på att "avnazifiera" och upplösa Azov samt tillåta ryska i skolan i Donbas så är allt frid och fröjd för Ryssland.
Nej, det Ryssland säger (sade tidigare innan man lade om strategin?) är att den nationalistiska regimen i Kiev måste avsättas. Med "nationalistisk" menar man i betydelsen "de som tycker att Ukraina ska vara ett självständigt land" och att de bör ersättas med något annat, gissningsvis á la Belarus ledning. Oacceptabelt.
Jag menade inte att jag håller med dig om din världsbild, så mycket kan jag inte påstå att jag vet om dig, bara att jag läst och tidigare sett att du är en resonerande person med förmåga att uttrycka dig.
Jag vidhåller min åsikt att du hamnat helt fel om Ryssland, vi tycker olika.
Jag tror det är viktigt här att inte gå på rysstrollens narrativ som bygger helt på att en betydande del av Ukraina består av nazister, så är inte fallet. Viktigt att syna deras lögner som de bygger sin argumentation på.
Det högerextrema partiet Svoboda fick i senaste parlamentsvalet 2019 så få röster att de hamnade under spärren och därför inte fick några mandat alls.
Vad gäller Azov består de idag av en stor blandning personer, fortfarande finns säkert högerextrema personer där, men det tidgare huliganliknande ledargarnityret har bytts ut i samband med att de blivit mer inkorporerade i den ukrainska armen. Ukraina har med andra ord redan gjort upp med Azov-kulten om man använder ditt uttryck.