Citat:
Ursprungligen postat av
baggebo1
Om du har läst baggebo så förstår du också att min position i det här kriget är fullständigt logisk och 100% i fas med hela min världsbild. Det är nazisterna som skämt ut sig, och kanske på många sätt "visat vilka de verkligen är". Jag är samma gamla vanliga person. Så jag tror inte du ska hoppas så mycket på min nyfunna antinazism, det är ingen positionsförskjutning från mig. På samma sätt är det givetvis med de nu mer nazipositiva krafterna inom Antifa-rörelsen, fast tvärtom sas. Både de och jag står kvar där vi stod, men där de sett att nazisterna delvis slåss för deras egen agenda så har jag fattat att de delvis slåss mot min.
Bara för att Ryssland är motståndare till liberal dekadens och amerikansk hegemoni samt att man personligen ogillar vad Sverige har blivit betyder inte att man bör stötta Rysslands invasion av Ukraina.
Ukraina borde gjort upp med Azov- och Banderaskulten tidigare men det är inte läge, när ens land är under invasion, att sätta delar av de stridande förbanden i värdegrundsutbildning. Det är inte "nazisterna" som skämt ut sig, det är Ryssland som borde fundera länge och väl på hur illa sedda man är av den icke ryskspråkiga befolkningen och även stora delar av den ryskspråkiga befolkningen i de forna sovjetrepublikerna och vad det beror på.
Ingen, inte ens den mest naiva, kan tro på att bara Ukraina går med på att "avnazifiera" och upplösa Azov samt tillåta ryska i skolan i Donbas så är allt frid och fröjd för Ryssland.
Nej, det Ryssland säger (sade tidigare innan man lade om strategin?) är att den nationalistiska regimen i Kiev måste avsättas. Med "nationalistisk" menar man i betydelsen "de som tycker att Ukraina ska vara ett självständigt land" och att de bör ersättas med något annat, gissningsvis á la Belarus ledning. Oacceptabelt.
Jag menade inte att jag håller med dig om din världsbild, så mycket kan jag inte påstå att jag vet om dig, bara att jag läst och tidigare sett att du är en resonerande person med förmåga att uttrycka dig.
Jag vidhåller min åsikt att du hamnat helt fel om Ryssland, vi tycker olika.