2022-04-17, 17:27
Medlem
Sextiopluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av baggebo1
Mer beslagtagna västvapen i Izyum-området. Ser mycket sånt nu, just därifrån. Påstår också att ryssarna vunnit stort här:
https://t.me/RVvoenkor/8406

Får vi också se det myckna?
Citera
2022-04-17, 17:28
Medlem
Sarumans avatar
Citat:
Det finns en objektiv verklighet oavsett hur mycket du vill tankeförhindra den.
Du tänker att det är en objektiv verklighet att Ryssland vinner något som helst på den här vansinniga invasionen och sitt mördande?

Om du är ute efter en objektiv sanning, så är den att hela den ryska nationen kommer få betala för sina övergrepp i Ukraina under mycket lång tid framöver.
Citera
2022-04-17, 17:29
Medlem
Sextiopluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Saggi
Zelenskyj säger att de Ukrainska soldater som ger upp i Azovstal kommer att skjutas enligt Ukrainas krigslagar.

Ingen verkar ifrågasätta vad Zelenskyj håller på med alls. Han verkar inte ha någon sympati för sina landsmän överhuvudtaget.

“…. the Kiev nationalist regime, according to the radio intercept, forbade negotiations about surrendering," the Ministry claimed.

Skicka bevis.
Citera
2022-04-17, 17:29
Medlem
goseigens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Christopher.
Låter väldigt lågt att bara 3500 tar upp vapnen av en befolkning på 700.000 i staden. Bara Azov bestod av 3500 man, lägg sedan till den reguljära armeén och alla milismän så är jag förvånad om inte antalet militärer vore över 20.000 inititalt.

https://en.wikipedia.org/wiki/Azov_Battalion

Ser inte ut som att de är 3500 bara i Azov.

Men självfallet kan civila ha bildat miliser, och räknar man med dem tror jag inte man kan sätta en siffra, för det blir allt bara gissningar.
Citera
2022-04-17, 17:31
Medlem
Sarumans avatar
Citat:
Zelenskyj säger att de Ukrainska soldater som ger upp i Azovstal kommer att skjutas enligt Ukrainas krigslagar.

Ingen verkar ifrågasätta vad Zelenskyj håller på med alls. Han verkar inte ha någon sympati för sina landsmän överhuvudtaget.
Har du någon källa? Zelenskyj är ute och försvarar sitt land, sida vid sida med sin befolkning. Den lille pissråttan Putler däremot sitter och trycker långt ner i sin bunker - enligt uppgift livrädd för att han ska mördas av sina egna.
Citera
2022-04-17, 17:31
Medlem
skogsmarans avatar
Citat:
Om du har läst baggebo så förstår du också att min position i det här kriget är fullständigt logisk och 100% i fas med hela min världsbild. Det är nazisterna som skämt ut sig, och kanske på många sätt "visat vilka de verkligen är". Jag är samma gamla vanliga person. Så jag tror inte du ska hoppas så mycket på min nyfunna antinazism, det är ingen positionsförskjutning från mig. På samma sätt är det givetvis med de nu mer nazipositiva krafterna inom Antifa-rörelsen, fast tvärtom sas. Både de och jag står kvar där vi stod, men där de sett att nazisterna delvis slåss för deras egen agenda så har jag fattat att de delvis slåss mot min.

Bara för att Ryssland är motståndare till liberal dekadens och amerikansk hegemoni samt att man personligen ogillar vad Sverige har blivit betyder inte att man bör stötta Rysslands invasion av Ukraina.

Ukraina borde gjort upp med Azov- och Banderaskulten tidigare men det är inte läge, när ens land är under invasion, att sätta delar av de stridande förbanden i värdegrundsutbildning. Det är inte "nazisterna" som skämt ut sig, det är Ryssland som borde fundera länge och väl på hur illa sedda man är av den icke ryskspråkiga befolkningen och även stora delar av den ryskspråkiga befolkningen i de forna sovjetrepublikerna och vad det beror på.

Ingen, inte ens den mest naiva, kan tro på att bara Ukraina går med på att "avnazifiera" och upplösa Azov samt tillåta ryska i skolan i Donbas så är allt frid och fröjd för Ryssland.
Nej, det Ryssland säger (sade tidigare innan man lade om strategin?) är att den nationalistiska regimen i Kiev måste avsättas. Med "nationalistisk" menar man i betydelsen "de som tycker att Ukraina ska vara ett självständigt land" och att de bör ersättas med något annat, gissningsvis á la Belarus ledning. Oacceptabelt.

Jag menade inte att jag håller med dig om din världsbild, så mycket kan jag inte påstå att jag vet om dig, bara att jag läst och tidigare sett att du är en resonerande person med förmåga att uttrycka dig.
Jag vidhåller min åsikt att du hamnat helt fel om Ryssland, vi tycker olika.
Citera
2022-04-17, 17:33
Medlem
Bombolenats avatar
Citat:

“…. the Kiev nationalist regime, according to the radio intercept, forbade negotiations about surrendering," the Ministry claimed.

Nej, det säger han inte. Du har ingen trovärdig källa, du ljuger igen.

Vi vet alla att han gav dem tillåtelse att ge upp för flera veckor sen. Det vet du också din äckliga fitta. Sluta ljuga nu.
Citera
2022-04-17, 17:35
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:

Hmm...

Det ryska försvarsministeriet påstår å sin sida att den ukrainska arméledningen har förbjudit sina soldater i staden att ge upp.

https://svenska.yle.fi/a/7-10013113
Citera
2022-04-17, 17:36
Medlem
Lawlines avatar
Citat:

Sluta ljug eller visa på en trovärdig källa.
Citera
2022-04-17, 17:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Saruman
Har du någon källa? Zelenskyj är ute och försvarar sitt land, sida vid sida med sin befolkning. Den lille pissråttan Putler däremot sitter och trycker långt ner i sin bunker - enligt uppgift livrädd för att han ska mördas av sina egna.

Å ena sidan ställer du krav på källkritik - å andra sidan sprider du myter om att Zelensky är ute och försvarar sitt land...

Men oavsett är ryska försvarsministeriet hans källa - inget jag skulle sätta någon större tillit till.
Det är dock betydligt mer trovärdigt än att Zelensky skulle vara ute och försvara sitt land...

I Sverige lär vi oss extrem kognitiv bias...
Citera
2022-04-17, 17:38
Medlem
Sarumans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skogsmaran
Det är inte "nazisterna" som skämt ut sig, det är Ryssland som borde fundera länge och väl på hur illa sedda man är av den icke ryskspråkiga befolkningen och även stora delar av den ryskspråkiga befolkningen i de forna sovjetrepublikerna och vad det beror på.
Det känns som en sak man inte behöver fundera särskilt länge på. Om ryssarna skulle sluta att invadera sina grannländer och mörda och våldta dess befolkning så skulle relationerna säkert kunna bli lite bättre.
Citera
2022-04-17, 17:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
Hmm...

Det ryska försvarsministeriet påstår å sin sida att den ukrainska arméledningen har förbjudit sina soldater i staden att ge upp.

https://svenska.yle.fi/a/7-10013113

Nu brukar ju den ryska militärledningen sällan en sanningsenlig källa, Ukrina skulle inte attakeras(Finns det nåt krig alls)
Moskva sjönk p.g.a internt slarv etc.
Snarare är det en indikation på att det är falskt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in