Förra veckan: Efter att ha behövt använda startkablar två gånger för att få igång bilen så parkerade jag den hos en vän. Vi provade där en sista gång att starta den (utan startkablar) och nej den ville inte, helt död.
Uppdatering: En vecka passerade och jag och min vän beslutade att åka till Mekonomen samt Biltema för att kolla batterier. Biltema hade urkass service och det batteri som jag hade spanat in (Startbatteri Tenn (74Ah och 660A) 1 249 kr biltema) fanns inte men det fanns tre olika batterier med just det artikelnumret. Väldigt konstigt och oseriöst så vi valde att åka till Mekonomen. Där sa de att jag hade två alternativ, ett svagare batteri och ett premiumbatteri båda av märket Exide. Jag valde att köpa det dyrare batteriet då han rekommenderade det just för att "det är en cab och har annan krävande elektrisk utrustning".
Batteri Exide (760A och 7Ah) 1919 kr -
https://www.mekonomen.se/batteri-exide-14450157
Jag berättade vad som hade hänt och försäljaren som förövrigt var väldigt trevlig och behjälplig tyckte jag först skulle mäta med en multimeter och se om det inte är generatorn som är den felande länken. Om det skulle vara generatorn eller något annat som spökar och jag förstör det nya batteriet så kommer inte garantin att täcka det och då står jag där med två trasiga batterier och 2000 kr fattigare.
Vi åkte till bilen och min vän sa prova starta den och se på fan, den startade på direkten. Dvs med det gamla batteriet och bilen hade stått orörd i en vecka. Vi står där förvånade så vi började mäta med multimetern och det här fick vi fram:
12,6V gamla batteriet, bilen avstängd
13,8V gamla batteriet, bilen på
12,5V nya batteriet, urkopplat
13,9V gamla batteriet, bilen på
Körde både kort- och långsträckor, cabbade ner två gånger och bilen startade utan några som helt problem 5-6 gånger under dagen. Vi bytte med andra ord aldrig ut batteriet. Vad tror ni det är som har hänt? Borde jag ändå byta ut batteriet eller ska jag lämna tillbaka det nya?