2022-04-17, 17:19
Medlem
Slitna batterier krånglar mer när det är kallt. Det är inte bara att det varit varmt nu när bilen funkat?
Citera
2022-04-17, 17:22
Medlem
Swe1227s avatar
Skaffa ett så litet batteri som möjligt om du ändå bara ska köra på sommarn. Sen är du alldeles för noggrann. Köp ett batteri på biltema om du vill, bara dimensionerna är någorlunda och polvändningen är rätt.
Citera
2022-04-17, 17:23
Medlem
Kloges avatar
Ta bort batterikablarna på batteriet och de om där är oxiderat. Kolla kablarna där de sitter på startmotorn om de är dåliga. Kolla jordningen på minuskabeln
Citera
2022-04-17, 17:23
Medlem
Draken1s avatar
Först och främst, tack för alla svar! Det uppskattas!

Citat:
Ursprungligen postat av SirDuke
Klassiskt problem. En cabb körs ju inte oktober-april. Det gäller att koppla ur batteriet under vintern och/eller underhållsladda det.

Du kan testa att rekonditionera batteriet. Görs med en intelligent laddare.

Men om batteriet är äldre än typ 5 år kan det ändå vara dags att byta. Jag kan inte rekommendera något specifikt batteri tyvärr.

Det kan också vara generatorn som är dålig.

Jag tror inte riktigt på tjuvström för då borde du ha kunnat starta efter 25 km och kort paus. Men man ska aldrig säga aldrig.

Förra ägaren hade bilen i 10+ år och har alltid bevarat den i garage under vintrarna och kopplat ur batteriet.

Vet ej om batteriet är äldre än 5 år men skulle tippa på det.

Citat:
Ursprungligen postat av Ulrik.Agren
Jag ger mig på en riktigt vågad killgissning.
Kanske kan det här batteriet passa:
https://www.batteriexpressen.se/prod...740-technica-2

Vill ej köpa online och få det skickat.

Citat:
Ursprungligen postat av yz44
Kolla vad bilens manual säger om batterikapacitet.

En bil som står avställd en längre tid behöver laddas regelbundet för att bevara batteriet.

Enklast/billigast är väl att byta batteriet och se om det löste problemet.
Om inte så är det bara att åka till en verkstad som kan kolla generatorn.

Ska kolla upp vad det står i bilens manual.

Om det är generatorn eller något relä som det är fel på så kan man väl skada det nya batteriet?

Citat:
Ursprungligen postat av chonard
byt inte själv....datorn i bilen skall samköras med det nya batteriet...har med laddningen å göra....har samma problem med en corvette som laddar ur i garaget....kommit på att det blir så om bilen inte är riktigt låst å larmad...i mitt fall en startnyckel som ligger för nära bilen....jag har ett ganska nytt batteri som står på bänken löst till en golf....det får jag ladda upp varannan månad ungefär...så visst läcker dom över tid.
Citat:
Ursprungligen postat av kapsylen1
Är bilen väldigt ny kan det behövs "installeras" även i bilens dator. Mät kablar och se hur stort batteri du får plats med och köp det.
Kolla i manualen hur litet batteriet kan vara och ta ett som är större om möjligt.
har kört en bil som ville ha 65AH med ett som var på 54AH, funkade i 7 år så jätte viktigt är det inte. men helst ska man ha större då det kan bli problem främst på vintern.
har en bil nu som vill ha 60AH, där mätte jag och fick plats med ett på 85AH.

De flesta batterier lider av självurladdning och bör laddas minst en gång i halvåret. undantaget är de flesta litium baserade batterier.
Citat:
Ursprungligen postat av fettveken
Precis. Du måste koda in det nya batteriet annars kommer datorn fortsätta ge den laddning som det gamla batteriet klarade av.

Har en 2004 årsmodell och de på Mekonomen sa att jag inte behöver koda batteriet utan det är bara "fästa plus- och minuspol, sedan är det klart".
Citera
2022-04-17, 17:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Draken1
Först och främst, tack för alla svar! Det uppskattas!

Förra ägaren hade bilen i 10+ år och har alltid bevarat den i garage under vintrarna och kopplat ur batteriet.

Vet ej om batteriet är äldre än 5 år men skulle tippa på det.

Vill ej köpa online och få det skickat.

Ska kolla upp vad det står i bilens manual.

Om det är generatorn eller något relä som det är fel på så kan man väl skada det nya batteriet?

Har en 2004 årsmodell och de på Mekonomen sa att jag inte behöver koda batteriet utan det är bara "fästa plus- och minuspol, sedan är det klart".
det stämmer nog...på audi börjar det 2008..
Citera
2022-04-17, 17:33
Medlem
Draken1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chris-Phris
Slitna batterier krånglar mer när det är kallt. Det är inte bara att det varit varmt nu när bilen funkat?

Jo, det har varit bättre väder och jag tänkte också om det kan ha orsakat detta men känns lite långsökt?

Citat:
Ursprungligen postat av Swe1227
Skaffa ett så litet batteri som möjligt om du ändå bara ska köra på sommarn. Sen är du alldeles för noggrann. Köp ett batteri på biltema om du vill, bara dimensionerna är någorlunda och polvändningen är rätt.

Ett så litet batteri som möjligt låter inte som en bra idé. Jag har inget emot Biltema men fan ingenting stämde överens där. Etiketterna var olika, samma artikelnummer trots olika batteriet, värdelös service...

Citat:
Ursprungligen postat av Kloge
Ta bort batterikablarna på batteriet och de om där är oxiderat. Kolla kablarna där de sitter på startmotorn om de är dåliga. Kolla jordningen på minuskabeln

Batterikablarna och batteripolerna såg ut att vara i bra skick och ingen synlig oxidering. Fick tipset att borde prova banka på den men kunde inte hitta vart startmotorn satt.
Citera
2022-04-17, 17:38
Medlem
Retsinas avatar
Citat:
Köpte för drygt en vecka sedan en begagnad bil som stått i garage under vintern. En fin och välbevarad Audi A4 cabriolet. Ställde på den vid bilköpet och körde den 600 km de första två dagarna för att sedan låta den stå i ungefär en vecka. När jag väl skulle köra den igen så tändes alla lampor men vid "tändningssteget" så tvärdog allt, inga lampor alls när jag försökte igen. En vän fick komma och hjälpa mig med startkablar, därefter körde vi ungefär 25 km. Stängde av bilen och när jag en halvtimma senare skulle köra igen (hoppades på att batteriet skulle vara uppladdat) så hände samma sak igen. Alla som jag har frågat tror det är bilbatteriet som är helt enkelt för gammalt och att jag borde byta ut det.

Mitt nuvarande bilbatteri: Tudor Technica TB740, 74Ah
Volt: 12 V, Amperetimmar: 74 Ah, Startström: 680 CCA
17 Kg samt bredd 175, höjd 190 och längd 278 mm

När jag söker efter bilbatterier som passar mitt regnummer så visar det alltid svagare batterier än det jag redan har. Antar att förra ägaren la in ett lite starkare startbatteri då det är en cabbe? Bör jag matcha det nya batteriet med att ha samma amperetimmar och startström, eller funkar det med ett lite svagare batteri?

Har spanat in dessa bilbatterier:
Startbatteri Silver (12V, 62Ah och 620A) 899 kr biltema
Startbatteri EFB biltema (12V, 60Ah och 640A) 1 049 kr biltema
Startbatteri Tenn (12V, 74Ah och 660A) 1 249 kr biltema

Varta Blue Dynamic, D24 (12V, 60Ah och 540A) 1 195 kr batterilagret
Varta Blue Dynamic, E11 (12V, 74Ah och 680A) 1 595 kr batterilagret

Varta Silver Dynamic, D15 (12V, 63Ah och 610A) 1 395 kr batterilagret
Varta Silver Dynamic, E38 (12V, 74Ah och 750A) 1 595 kr batterilagret

Exide (12V, 62Ah och 540A) 1 204 kr mekonomen
Exide (12V, 64Ah och 640A) 1 411 kr mekonomen
Exide (12V, 74Ah och 680A) 1 692 kr mekonomen

Vilket ska jag välja? Ska jag först testa om det läcker ström någonstans?
Exide är riktigt bra.
Citera
2022-04-17, 17:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SirDuke
Klassiskt problem. En cabb körs ju inte oktober-april. Det gäller att koppla ur batteriet under vintern och/eller underhållsladda det.

Du kan testa att rekonditionera batteriet. Görs med en intelligent laddare.

Men om batteriet är äldre än typ 5 år kan det ändå vara dags att byta. Jag kan inte rekommendera något specifikt batteri tyvärr.

Det kan också vara generatorn som är dålig.

Jag tror inte riktigt på tjuvström för då borde du ha kunnat starta efter 25 km och kort paus. Men man ska aldrig säga aldrig.

En voltmeter (universalinstrument) kan vara bra att ha. Generatorn ska ge typ 13.8 volt på tomgång.
Citera
2022-04-17, 17:45
Medlem
Citat:
Förra veckan: Efter att ha behövt använda startkablar två gånger för att få igång bilen så parkerade jag den hos en vän. Vi provade där en sista gång att starta den (utan startkablar) och nej den ville inte, helt död.

Uppdatering: En vecka passerade och jag och min vän beslutade att åka till Mekonomen samt Biltema för att kolla batterier. Biltema hade urkass service och det batteri som jag hade spanat in (Startbatteri Tenn (74Ah och 660A) 1 249 kr biltema) fanns inte men det fanns tre olika batterier med just det artikelnumret. Väldigt konstigt och oseriöst så vi valde att åka till Mekonomen. Där sa de att jag hade två alternativ, ett svagare batteri och ett premiumbatteri båda av märket Exide. Jag valde att köpa det dyrare batteriet då han rekommenderade det just för att "det är en cab och har annan krävande elektrisk utrustning".
Batteri Exide (760A och 7Ah) 1919 kr - https://www.mekonomen.se/batteri-exide-14450157
Jag berättade vad som hade hänt och försäljaren som förövrigt var väldigt trevlig och behjälplig tyckte jag först skulle mäta med en multimeter och se om det inte är generatorn som är den felande länken. Om det skulle vara generatorn eller något annat som spökar och jag förstör det nya batteriet så kommer inte garantin att täcka det och då står jag där med två trasiga batterier och 2000 kr fattigare.

Vi åkte till bilen och min vän sa prova starta den och se på fan, den startade på direkten. Dvs med det gamla batteriet och bilen hade stått orörd i en vecka. Vi står där förvånade så vi började mäta med multimetern och det här fick vi fram:
12,6V gamla batteriet, bilen avstängd
13,8V gamla batteriet, bilen på

12,5V nya batteriet, urkopplat

13,9V gamla batteriet, bilen på

Körde både kort- och långsträckor, cabbade ner två gånger och bilen startade utan några som helt problem 5-6 gånger under dagen. Vi bytte med andra ord aldrig ut batteriet. Vad tror ni det är som har hänt? Borde jag ändå byta ut batteriet eller ska jag lämna tillbaka det nya?

13,8V med all belastning på är lågt, bör ligga närmare 14,4 - 14,7V, så byt regulator och kol samt kolla upp alla anslutningar med tanke på korrosion, samt jordkablar och flätor, skulle nog byta ut kablarna till batteriet samt montera nya polskor, kolla att alla anslutningar är dragna.
Om kablaget ser bra ut utifrån kan kardelerna i kablarna ändå vara ärgade.
Senast redigerad av peckapecan 2022-04-17 kl. 17:48.
Citera
2022-04-17, 17:47
Medlem
Draken1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grabb1948
En voltmeter (universalinstrument) kan vara bra att ha. Generatorn ska ge typ 13.8 volt på tomgång.

Citat:
Ursprungligen postat av peckapecan
13,8V med all belastning på är lågt, bör ligga närmare 14,4 - 14,7V, så byt regulator och kol samt kolla upp alla anslutningar med tanke på korrosion, samt jordkablar och flätor, skulle nog byta ut kablarna till batteriet samt montera nya polskor, kolla att alla anslutningar är dragna.

Mätte 13,8V på tomgång.
Citera
2022-04-17, 17:54
Medlem
Citat:
Mätte 13,8V på tomgång.

Ska du mäta gamla batteriet så bör det konduktansprovas, finns säkert någon bensinstation eller verkstad som kan kolla upp det, batteriet kan sitta kvar i bilen vid test
Citera
2022-04-17, 17:55
Medlem
Retsinas avatar
Citat:
Mätte 13,8V på tomgång.
Då är det lugnt!
Citat:
Ursprungligen postat av peckapecan
Ska du mäta gamla batteriet så bör det konduktansprovas, finns säkert någon bensinstation eller verkstad som kan kolla upp det, batteriet kan sitta kvar i bilen vid test
Behöver man inte.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in