2022-04-17, 11:19
Medlem
bulletproofsouls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av peter_pung
Samma här. Vi har flera muslimer på min arbetsplats som alla är förhållandevis sekulära. Ingen ber på jobbet eller kräver någon särbehandling. En kvinna bär oftast slöja på fritiden, men aldrig på jobbet. Hon är projektledare och träffar mycket kunder, väl medveten om att slöjan skulle kunna försämra hennes chanser till lyckade projekt.

Men enligt expertisen på Flashback existerar ju inte någon form av sekularism bland människor från muslimska länder.

Det är bra. Jag har muslimska eller arabiska kollegor och jag har inga problem med dessa, tvärtom det är schyssta personer så länge de inte prackar på mig deras tro eller sätt att leva. Jag respekterar allas tro, sätt att leva och vara så länge motsatsen också råder. Däremot om någon skulle få för sig att tex säga att jag är syndig eller oren eller liknande för att jag äter fläskkött, ja då tar det hus i helvetet. Sådant kan jag aldrig acceptera. Jag respekteras andra val av mat och förväntar mig detsamma av omgivningen. Jag skiter i vad du äter. Du ska skita i vad jag äter.

Och det är här jag tror att källan till den stora konflikten finns i framtiden och som är helt förbisedd idag. Svensken internationellt befinner sig längst ut i skalan över störst individualism och starkast sekulära av alla jordens länder. Om muslimer börjar peta på svensken att den i grunden ska anpassa sitt liv inför religiösa föreställningar på något sätt, ja då tror jag att en gräns passeras och att Sverige kan bli ett riktigt oskönt land att leva i både för muslimer och icke muslimer.
Citera
2022-04-17, 11:21
Medlem
Men du vet inte vad som gror i dem under ytan, när de blir allt fler, när deras politiska parti får mer makt o s v. Uppenbart bär hon slöja där det är fler muslimer. Vid en viss gräns, till exempel när antalet muslimer på arbetsplatsen växer kommer sannolikt deras anpasslighet förskjutas åt ett annat håll och det blir vi som får anpassa oss. Därför bör man hålla antalet muslimer nere, om vi vill behålla vår västerländska livsstil intakt.
Citat:
Samma här. Vi har flera muslimer på min arbetsplats som alla är förhållandevis sekulära. Ingen ber på jobbet eller kräver någon särbehandling. En kvinna bär oftast slöja på fritiden, men aldrig på jobbet. Hon är projektledare och träffar mycket kunder, väl medveten om att slöjan skulle kunna försämra hennes chanser till lyckade projekt.

Men enligt expertisen på Flashback existerar ju inte någon form av sekularism bland människor från muslimska länder.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Ja det kan vara så men de gör det utifrån religiösa föreställningar.
Absolut, i vissa fall. Andra vill nog bara ha en anledning att bråka och förstöra.

Oavsett bör samtliga som angriper polisen dömas till långa fängelsestraff.
Citera
Medlem
GustavAdams avatar
Citat:

Men käre värld!
Titta upp från mobilen nu.
Det är väl inte dina kollegor som är uppe på polisbilarnas tak?
Då så.
Vad ska vi göra åt kaoz-gruppen tycker du/ni - lämna dem fria att härja som de vill?
Nästa gång när det är din bil de eldar upp och Folksam säger att nej vi har en undantagsklausul för bränder startade av blattar.
Det skadorna ersätter vi inte.
Vad säger du/ni då?
Citera
Medlem
CockWitchs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av scaloppina
De muslimer, som är emot våld och fördömmer kravallerna, borde träda fram och uttrycka sitt avsky mot huliganerna. Imamerna borde träda fram och uppmuntra huliganerna att ignorera danskens provokationerna. Om de inte träder fram, tror jag att de stöder kravallena. Jag har inte sett speciellt många muslimer som säger sig vara emot det provocerade våldet.
Finns inga sådana imamer. Inte i Sverige i alla fall. Övriga muslimer verkar tycka att detta är ok. Ingen säger nått.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Massmedia
En dag som denna kan det vars kul med lite historisk läsning, och sätta sig in i kravaller genom tiderna i Sverige. Det är bra för att sätts händelserna i sitt perspektiv:

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Lista_%C3%B6ver_kravaller_i_Sverige

Naturligtvis är listan starkt viktad mot nutiden eftersom detaljerna då är bäst, men vi ser att kravallerna runt förra sekelskiftet och några decennier in på 1900-talet nog var de västa vi haft.

Eftersom du gjorde dig lustig över en felskrivning lite längre bak i tråden (bårhus - båthus) så kommer här lite frågor på din stavning.

Vad menar du med "En dag som denna kan det vars kul" Vars?
Vad menar du med "Det är bra för att sätts händelserna i sitt perspektiv"? Sätts?
Vad menar du med "...nog var de västa vi haft" Västa?
Din kommatering är inte helt lysande heller. Jag tror inte att du är så smart faktiskt. Tvärtom. Du verkar vara en besserwisser med anlag för härskarteknik.

Sen kan man fråga sig varför du sitter här och försöker relativisera och förminska kravallerna vi har sett nu i påsk. Jag personligen har aldrig sett något liknande i Sverige. Aldrig. Man mår fysiskt illa när man ser hatet och våldet mot polis och samhälle.
Citera
Medlem
Mad monks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bulletproofsoul
Det är bra. Jag har muslimska eller arabiska kollegor och jag har inga problem med dessa, tvärtom det är schyssta personer så länge de inte prackar på mig deras tro eller sätt att leva. Jag respekterar allas tro, sätt att leva och vara så länge motsatsen också råder. Däremot om någon skulle få för sig att tex säga att jag är syndig eller oren eller liknande för att jag äter fläskkött, ja då tar det hus i helvetet. Sådant kan jag aldrig acceptera. Jag respekteras andra val av mat och förväntar mig detsamma av omgivningen. Jag skiter i vad du äter. Du ska skita i vad jag äter.

Och det är här jag tror att källan till den stora konflikten finns i framtiden och som är helt förbisedd idag. Svensken internationellt befinner sig längst ut i skalan över störst individualism och starkast sekulära av alla jordens länder. Om muslimer börjar peta på svensken att den i grunden ska anpassa sitt liv inför religiösa föreställningar på något sätt, ja då tror jag att en gräns passeras och att Sverige kan bli ett riktigt oskönt land att leva i både för muslimer och icke muslimer.

Ja min lokala pizzabagare är med trevlig betyder det att jag tror alla är trevliga då snacka om att vara bakom flötet.
Citera
Medlem
analkings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trolltestet
Jag gör mot dig som Paludan gör mot muslimer. Jag hittar en fråga som ligger dig varmt om hjärtat, och sen pissar jag på den och bränner den på torget och lutar mig sedan tillbaks och ser hur du vänds ut å in och blir en spillra av ditt forna jag i din reaktion och där allt du stod upp för tidigare känns helt logiskt för dig att nu överge.
En fråga kan man inte bränna upp. Det är materiella ting rasmus bränner. Ting som han köpt för egna pengar.

Om man ogillar det sekulära sverige behöver man ej flytta hit. Speciellt om man blir en spillra av sitt forna jag pga att man bor här
Citera
Medlem
Hamsterbolls avatar
”Stram Kurs Sverige har meddelat Polismyndigheten Region Öst att vi demonstrerar kl 12 i Skäggetorp i Linköping och kl 15 i Navestad i Norrköping. Vi behöver inget tillstånd då polisen inte skyddar demonstrationer även om de har tillstånd.”

Hehe blir intressant. Hoppas de sänder live.
Citera
2022-04-17, 11:22
Medlem
Oj vad tuff du är. Varför går du inte ut i närmsta förort och bränner en koran själv, tuffing där.
Citat:
Ursprungligen postat av BlixtarDunder
Varför skydda danskt antibiotikaindränkt ister i keps.

Låt danskfyllot prata och utred djurmisshandeln sen.
Man får intrycket arten är utrotningshotad vilket inte är fallet.
Citera
2022-04-17, 11:22
Avslutad
Ett ställe Paludan borde åka till är Brandkärr i Nyköping. Där behövs en manifestation.
Citera
2022-04-17, 11:23
Medlem
Gammalochglads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 1ulvius9
Det kommer alltid finnas någon som vill provocera någon annan.

Att säga "nej till konflikter och att allt ska vara lugnt", typ allt till alla håller inte.

Ska demokrati och yttrandefrihet gälla? Ska staten upprätthålla våldsmonopolet? (via ex polisen). Och agera utefter svaren på dessa frågor.

Demokrati är inte lika med allt till alla, det innebär folkstyre eller folkmakt. Staten har alltså rätt, och skyldighet att upprätthålla lag och ordning. OM man på goda grunder kan anta att man inte klarar det, som borde gjort i påskhelgen så bör man säga nej.

Demokrati är inte bara rättigheter
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in