Citat:
Samma här. Vi har flera muslimer på min arbetsplats som alla är förhållandevis sekulära. Ingen ber på jobbet eller kräver någon särbehandling. En kvinna bär oftast slöja på fritiden, men aldrig på jobbet. Hon är projektledare och träffar mycket kunder, väl medveten om att slöjan skulle kunna försämra hennes chanser till lyckade projekt.
Men enligt expertisen på Flashback existerar ju inte någon form av sekularism bland människor från muslimska länder.
Men enligt expertisen på Flashback existerar ju inte någon form av sekularism bland människor från muslimska länder.
Det är bra. Jag har muslimska eller arabiska kollegor och jag har inga problem med dessa, tvärtom det är schyssta personer så länge de inte prackar på mig deras tro eller sätt att leva. Jag respekterar allas tro, sätt att leva och vara så länge motsatsen också råder. Däremot om någon skulle få för sig att tex säga att jag är syndig eller oren eller liknande för att jag äter fläskkött, ja då tar det hus i helvetet. Sådant kan jag aldrig acceptera. Jag respekteras andra val av mat och förväntar mig detsamma av omgivningen. Jag skiter i vad du äter. Du ska skita i vad jag äter.
Och det är här jag tror att källan till den stora konflikten finns i framtiden och som är helt förbisedd idag. Svensken internationellt befinner sig längst ut i skalan över störst individualism och starkast sekulära av alla jordens länder. Om muslimer börjar peta på svensken att den i grunden ska anpassa sitt liv inför religiösa föreställningar på något sätt, ja då tror jag att en gräns passeras och att Sverige kan bli ett riktigt oskönt land att leva i både för muslimer och icke muslimer.