2022-04-17, 09:42
Medlem
wwrs avatar
Storbritannien har levererat sjömålsrobotar. En sjömålsrobot har förmodligen sänkt den ryska kryssaren Moskva.

Rysslands svar är mycket milt: Den brittiska ledningen får inte besöka Ryssland!
Citat:
Russia bans Boris Johnson, Liz Truss and Ben Wallace from entering country
https://www.theguardian.com/world/20...ss-ben-wallace

Både Sverige och Storbritannien ligger i princip i krig med Ryssland genom våra vapenleveranser. Men ingen verkar bry sig. Det handlar om att lägga skuld på oss eftersom vi levererar vapen.

Kriget lanseras som om Putin kunnat genomföra det själv. Därefter förlorar Ryssland, världens andra starkaste krigsmakt mot Ukraina som rankas 22!

Svensk och finsk panik-anschluss till NATO. Supermakterna stärks. Mer kallt krig. Vi kommer att få betala Ukrainas förstörelse när EU tar in pengar igen.

Det här kommer felaktigt att betraktas som Putins krig. Putin försvinner på något sätt ur bilden efter kriget och vi får betala.
Senast redigerad av wwr 2022-04-17 kl. 09:48.
Citera
2022-04-17, 10:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HBStoffel
Precis, alla som blivit mobbade, rånade, misshandlade, våldtagna, gasade i en kammare har sin del, ansvar "sida av myntet".

Det är ju sen gammalt eller?

De civila är naturligtvis uteslutna ur detta. Inga vanliga människor vill ha krig.

Följdfrågan är: varför tror du att zelensky bryr sig om civila? Han och hans oligark-kompisar äger hela landet, och har våldtagit den civila befolkningen i årtionden. Zelensky är miljardär, samtidigt som hans folk lever på 2000kr i månaden. Hans folk lever som råttor och han lever som en kung. Och du tror att han ska plötsligt börja bry sig om civila?

Stort lol.
Citera
2022-04-17, 10:27
Medlem
HBStoffels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Einzelgaenger
De civila är naturligtvis uteslutna ur detta. Inga vanliga människor vill ha krig.

Följdfrågan är: varför tror du att zelensky bryr sig om civila? Han och hans oligark-kompisar äger hela landet, och har våldtagit den civila befolkningen i årtionden. Zelensky är miljardär, samtidigt som hans folk lever på 2000kr i månaden. Hans folk lever som råttor och han lever som en kung. Och du tror att han ska plötsligt börja bry sig om civila?

Stort lol.

Du får ta och jobba på källkritiken.
Citera
2022-04-17, 10:28
Medlem
Vikingamans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Är detta verkligen "Putins krig"?

Exakt hur uppbyggnaden till kriget skedde blir nog svårt att ta reda på. Eftersom hela västvärlden krigar för Ukraina nu så lär vi aldrig få veta sanningen. (Jag följde Ukraina-nyheter och Ukraina-tråden lite under den ryska truppuppbyggnaden, men det ryska anfallet kom nog som en överraskning för de flesta av oss.) Ukrainarna själva trodde inte på krig då.

Politico (kassera nu inte den källan direkt ) säger att det ryska parlamentet drivit en hårdare linje än Putin. Kriget skall ha utlösts av att Ryssland var missnöjt med att Ukraina inte erkände Donbas självständighet. (samt NATO-frågan) (Självklart är inte detta godtagbara skäl för att utplåna ett land, men det är en annan bild än vad vi får.)

Men det verkar som om Putins parti velat gå något försiktigare fram men Duman ville erkänna Donbas självständighet omedelbart. Jag har inte följt upp denna detalj. Men det verkar vara vad som skedde. Ryssland bröt Minskavtalet och gick i krig.

Så kvällstidningarnas krigsrubriker med "stygge Putin" kanske måste nyanseras lite. Hans parti verkar ha försökt bromsa lite grand även om han är ytterst ansvarig.

Om detta stämmer verkar det inte handla om "Putins krig" utan möjligen Rysslands krig.

https://www.politico.eu/article/russ...aine-conflict/

Clinton hade "Monicas krig". Men är detta verkligen "Putins krig" eller har Duman, det ryska parlamentet, det största ansvaret? Vilka ryska politiker måste vara överens för att aktivera den ryska krigsmaskinen? Inte kan väl Putin göra det ensam? (Den frågan skickade jag till ett större forum. Den bara försvann i hanteringen )
Det är USA's krig.
Sug på den du.
Mvh.
Citera
2022-04-17, 10:30
Medlem
Citat:
Du får ta och jobba på källkritiken.

Tack för ditt uttömmande och utförliga svar. Exakt vad är det som mina ”källor” har fel i? Att ukrainare lever som råttor? Att zelensky är miljardär? Att ett 50-tal oligarker äger och styr landet som gangsters?
Citera
2022-04-17, 10:32
Medlem
HBStoffels avatar
Citat:
Tack för ditt uttömmande och utförliga svar. Exakt vad är det som mina ”källor” har fel i? Att ukrainare lever som råttor? Att zelensky är miljardär? Att ett 50-tal oligarker äger och styr landet som gangsters?

Dumma påståenden får dumma svar.

Ridå.
Citera
2022-04-17, 10:34
Medlem
Citat:
Dumma påståenden får dumma svar.

Ridå.

Det är en jobbig sats att svälja ser jag. Du har svalt zelensky i flera veckor dock, så det är inget nytt för dig direkt.
Citera
2022-04-17, 10:36
Medlem
HBStoffels avatar
Citat:

Det är en jobbig sats att svälja ser jag. Du har svalt zelensky i flera veckor dock, så det är inget nytt för dig direkt.

Fint att du kommer med påståendet "i flera veckor" men inte ens bemödat dig med att kolla när mitt konto skapades.

Du är uppenbarligen inte bara jävligt lättlurad, du är även synnerligen lat.
Citera
2022-04-17, 10:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Men nu finns det artiklar som visar att det ryska parlamentet startade processen med erkännandet och Putins parti försökte hålla mot.

Men Putins parti har ju en majoritet i Duman? 238 av 450 platser.

Hade man velat hålla emot hade man gjort det.
Citera
2022-04-17, 10:43
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vikingaman
Det är USA's krig.
Sug på den du.
Mvh.
Ja det blir USA och EU som vinner på kriget genom att EU stärks när EU förmodligen kommer att få återuppbygga Ukraina och vi betalar.

Vi ansluts till NATO.

Det är så Ryslands agerande stärker supermakterna USA och Ryssland.

Det står i spoilern till inlägget du citerar.
Senast redigerad av wwr 2022-04-17 kl. 11:09.
Citera
2022-04-17, 10:44
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stegbil
Men Putins parti har ju en majoritet i Duman? 238 av 450 platser.

Hade man velat hålla emot hade man gjort det.
Putins parti blev nedröstat enligt referensen. Om dina siffror stämmer kanske några i Putins parti gått mot partilinjen? (Jag hittar ännu större majoritet för United Russia när jag söker)
Senast redigerad av wwr 2022-04-17 kl. 10:55.
Citera
2022-04-17, 11:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Shabhai17
Är säkert mycket som står på spel.

Journalisten Patrick Lancaster intervjuar civila i Ukraina som vittnar om att deras egna militär skjuter på dem. För att sedan anklaga Ryssarna sannolikt.

Att CNN skulle kräva bevis är förstås bara att glömma.

Kolla kroppsspråket. Tycker de verkar mycket trovärdiga.

https://youtu.be/zlokJAUKhFE

Detta borde höra till viktigt material som ska sparas till efter kriget med utredningar.

Alla vittnesmål från båda sidorna. soldater som civila.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback