Citat:
Ursprungligen postat av
lapetitepois
Motsätter mig inte emot det du skriver/menar/referar till endast Ifrågasätter. Nu handlar det om UA och Ryssland och Putins motiv. Ser absolut en koppling historiskt sett däremot finns det en komplexitet man inte kan bortse ifrån. Ja Ryssland "gick" in i UA... fel? Absolut! Oväntat? Nej! Hur man än vrider och vänder på det, sanningen ser vi framför oss. Att tro och endast se detta som oprovocerat ser jag som naivt.
Oväntat var det absolut inte, om ryssland skulle anfall poland eller baltstaterna så skulle ingen där tycka det var oväntat heller, du hade säkert varit lika nyfiken på vad det rationella "sanna skälet" som förklarar varför det inte ska betraktas som "oprovocerat", du hade varit tvungen att kisa precis så hårt som när jag förklarade varför sverige är i desperat behov av denazifisering....
Det här görs ju även på mer akademisk nivå (och givetvis i den raka motsatsen dvs konspirationsteorierna)
Marshheimer ser det som naturligt utifrån (offensive) Realism teori, men även han måste kisa och ignorera delar av verkligheten för att "ha rätt förklaring".