2022-04-16, 23:38
Medlem
sektledarenIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av akademikerfyllo
Haha! Ja, om man är en pöbel med högafflar och facklor i handen så är det så enkelt...

men vänta nu, du vill ju "Jag är här för att förstå och diskutera"

Så blir du otrevlig, vad hände?
Citera
2022-04-16, 23:39
Medlem
Det skulle bli sorgeöl i CIA och Pentagon om Ryssland slutade vara den eviga fienden.

Nåväl, USA skulle trissa upp konflikten med Kina istället för att säkra budgetarna.

Det militär-industriella komplexet hittar alltid sätt att växa.
Citera
2022-04-16, 23:39
Medlem
akademikerfyllos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sektledarenII
men vänta nu, du vill ju "Jag är här för att förstå och diskutera"

Så blir du otrevlig, vad hände?

Otrevlig? Jag försöker bara nyansera den här neandertal-diskussionen.
Citera
2022-04-16, 23:40
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grand-canyon
Tack för en perfekt förklaring.

Rubeln har återhämtat sig.

Säg det till den ryska konsumenten. Jag kan lova dig att dom inte håller med.

Och var mer än i Ryssland kan du handla för rubel?
Citera
2022-04-16, 23:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Herz
Njae, det var anti-ryskt orienterade ukrainare som allierade sig med fienden (USA) och skapade Maidan revolutionen, en illegal statskupp för att sedan installera en nazistisk regering (Svoboda folk) som styrdes helt av USA. Sedan brände de ihjäl 30 etniska ryssar i Odessa.

Detta gav Donbass 100% legitimitet att försvara sitt territorium med väpnade medel eftersom de inte är skyldiga att underkuvas av ukrainska nazister som driver en amerikansk marionett-regim kontrollerad av Soros/Pentagon/Demokrater etc.

När Ukrainska armén och nazistiska förband som Azov battaljonen åkte hela vägen från Lviv till Kramatorsk/Slovjansk för att mucka gräl så åkte de på motstånd från ryssarna, vilket är helt rätt.

För att inte prata om hur de förbjudit ryska språket och pro-ryska partier i Ukraina. Om Kiev tar demokrati och etnisk identitet från ryssar i Ukraina, då kan de inte förvänta sig att man sedan samarbetar med dom. De får helt enkelt slåss för sin frihet.

Som sagt, ryssar startade Donbass-kriget och orsakade 14 tusen människors död.
Azov bestådde huvudsakligen av östukrainare varför språket i bataljonen var ryska. Azov grundades 23 dagar efter att ryssarna startade kriget.
Citera
2022-04-16, 23:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Varglig
Jag tänkte lite i de banorna förr, men inser nu att jag hade fel. Främst är det naturligtvis inte EU:s ansvar för att Putin anfaller Ukraina utans Putins ansvar men framförallt så går ju Putin inte att lita på i vilket fall som helst, så avtal med honom är totalt menigslösa. Jfr. med Molotov-Ribbentrop, så mycket är putinavtal värda... Han är av samma kaliber som naziregimen. Som en bindgalen hund.

Ogillar Nato men det finns inte några alternativ längre och det finns inget att förhandla om. Nu är det självförsvar som gäller och då är det bra att hålla någon med större muskler i handen även om han är lite dum ibland.
Jag anser att EU har ett stort ansvar, dels för våra folk och ekonomi men även för Ukraina som vill bli medlemmar. Man hade kunnat förhandlat med ryssarna tidigare, avfärdat USA och fått god tid på sig att göra sig oberoende av Ryssland. Man hade gott kunnat väntat in en ny ledare i Ryssland och låtit Putin fått denna blygsamma seger över NATO så han hade kunnat lämna in i ro. Nu blir det mycket mycket dyrare.

Det är mycket sällan Putin och Ryssland bryter några avtal, framför allt ekonomiska. Vi kan väl kanske slå oss för bröstet och känna oss lite tryggare i vår rädsla med NATO. Sanningen är ju den att NATO är en papperstiger och är egentligen inte redo att slåss mot ett fullt mobiliserat Ryssland med Kina bakom sig. NATO vinner väl kanske ändå i längden utan att kärnvapen används men kostnaden för oss i Europa blir astronomisk och vi tar troligen inte över Ryssland för det.

Will du veta mer om Stalin och Putin, jämförelser och mycket annat information så se den här videon med den amerikanska professorn och historiken Stephen Kotkin. En fantastisk man även om man kanske inte alltid håller med honom eftersom han är amerikan. Något för båda sidor att ta del av om man vill avvara en och en halv timme av sitt fantastiska liv.

Stephen Kotkin: Stalin, Putin, and the Nature of Power | Lex Fridman Podcast #63
https://www.youtube.com/watch?v=oCkkjnpS2f8&t=0s
Citera
Medlem
Hur kommer det sig att Turkiet är så sugna på att mäkla fred mellan Ryssland och Ukraina?
Någon som vet?
Citera
Medlem
sektledarenIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Noone1
Det skulle bli sorgeöl i CIA och Pentagon om Ryssland slutade vara den eviga fienden.

Nåväl, USA skulle trissa upp konflikten med Kina istället för att säkra budgetarna.

Det militär-industriella komplexet hittar alltid sätt att växa.

Det skulle bli sorgeöl i Moskva om USA bestämde sig för att agera.

För resten, är det inte dumt att döpa sitt flaggskepp till Moskva och sen få det sänkt av Ukraina?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av slö
Det stämmer inte, däremot så finns det en del som ser han som en nationalhjälte och "modern landsfader", typ som svenskar tänker kring Gustav Vasa, även han en synnerligen osympatisk och grym man, men endock, en nationalhjälte.

Men att UA ser honom som en hjälte stämmer dåligt, de plockade ju bort hans "postmortum" utmärkelse "hero of ukraine" (han var ju inte ukrainare.....)

Då får man vara oerhört enögd, samma argument skulle ju kunna motivera denazifiering utav sverige, nazister som mördar poliser (melaxander), nazister som mördar någon i Klippan (Klippanmordet), rasbiologiska instiutet i uppsala, 5 SS-panzardivion Viking i ww2. judarnas "flykt" från malmö,30-november osv.

Motsätter mig inte emot det du skriver/menar/referar till endast Ifrågasätter. Nu handlar det om UA och Ryssland och Putins motiv. Ser absolut en koppling historiskt sett däremot finns det en komplexitet man inte kan bortse ifrån. Ja Ryssland "gick" in i UA... fel? Absolut! Oväntat? Nej! Hur man än vrider och vänder på det, sanningen ser vi framför oss. Att tro och endast se detta som oprovocerat ser jag som naivt.
Citera
2022-04-16, 23:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BirgerJarl1990
Du tror dig vara en logisk, konservativ patriot men du är bara en nyttig idiot.

så du tänker att jag ska ta det på allvar helt plötsligt, när jag redan konstaterat var dina argument kommer ifrån....
Citera
2022-04-16, 23:43
Medlem
bernad_laws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av akademikerfyllo
Otrevlig? Jag försöker bara nyansera den här neandertal-diskussionen.

Allt "nyanserande", "förklarande" eller "kontextualiserande" fyller bara ett syfte:

Det underlättar ryssarnas olagliga angreppskrig på en europeisk demokrati, och därmed är det djupt olyckligt att ens andas något dylikt om inte det uttalade syftet att agera hjälptrupp för Kreml.
Citera
2022-04-16, 23:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sektledarenII
Men ryssland får bestämma över andra länder?

Hur många länder kontra väst har Ryssland lagt sin nos i?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in