Citat:
Ursprungligen postat av
Varglig
Jag tänkte lite i de banorna förr, men inser nu att jag hade fel. Främst är det naturligtvis inte EU:s ansvar för att Putin anfaller Ukraina utans Putins ansvar men framförallt så går ju Putin inte att lita på i vilket fall som helst, så avtal med honom är totalt menigslösa. Jfr. med Molotov-Ribbentrop, så mycket är putinavtal värda... Han är av samma kaliber som naziregimen. Som en bindgalen hund.
Ogillar Nato men det finns inte några alternativ längre och det finns inget att förhandla om. Nu är det självförsvar som gäller och då är det bra att hålla någon med större muskler i handen även om han är lite dum ibland.
Jag anser att EU har ett stort ansvar, dels för våra folk och ekonomi men även för Ukraina som vill bli medlemmar. Man hade kunnat förhandlat med ryssarna tidigare, avfärdat USA och fått god tid på sig att göra sig oberoende av Ryssland. Man hade gott kunnat väntat in en ny ledare i Ryssland och låtit Putin fått denna blygsamma seger över NATO så han hade kunnat lämna in i ro. Nu blir det mycket mycket dyrare.
Det är mycket sällan Putin och Ryssland bryter några avtal, framför allt ekonomiska. Vi kan väl kanske slå oss för bröstet och känna oss lite tryggare i vår rädsla med NATO. Sanningen är ju den att NATO är en papperstiger och är egentligen inte redo att slåss mot ett fullt mobiliserat Ryssland med Kina bakom sig. NATO vinner väl kanske ändå i längden utan att kärnvapen används men kostnaden för oss i Europa blir astronomisk och vi tar troligen inte över Ryssland för det.
Will du veta mer om Stalin och Putin, jämförelser och mycket annat information så se den här videon med den amerikanska professorn och historiken Stephen Kotkin. En fantastisk man även om man kanske inte alltid håller med honom eftersom han är amerikan. Något för båda sidor att ta del av om man vill avvara en och en halv timme av sitt fantastiska liv.
Stephen Kotkin: Stalin, Putin, and the Nature of Power | Lex Fridman Podcast #63
https://www.youtube.com/watch?v=oCkkjnpS2f8&t=0s