Citat:
Ursprungligen postat av
Pruttar
Det första man gör när man vaknar och sista man gör innan man går och lägger sig är för många människor att titta på mobilen. Känslan av att något nytt intressant här hänt eller att man har fått någon notis.
Det här har blockerat mitt sätt att leva lite har jag märkt.
Jag vill göra så mycket men det som ofta stoppar mig är att det finns så mycket kul och intressanta saker att se på mobilen så jag skjuter upp saker eller struntar i det. Känner ni igen er?
Hur får man kontroll på detta? Det känns inte så lätt.
Jag hade velat promenera mer i skogen, läsa fler böcker, utforska nya platser, testa nya hobbys, inte bry mig så mycket om mobilen utan kunna meditera på kvällen och sedan bara lägga sig utan att kolla på mobilen och känna att jag inte missar något, men det känns så svårt.
Jag har redan tagit bort alla sociala medier, men likt förbannat så ska man hålla på med annat som underhåller en.
Har ni en strategi på hur man får saker gjorda och det man egentligen vill göra? Vill nästan bryta mobilen på mitten och slänga den, men finns bra saker att ha som swish, maps etc.
Håller man sig borta från sociala medier (som ändå är för kvinnor och barn) så är mobilen ett fantastiskt komplement till ditt liv.
Människor verkar ager jävligt efterblivet kring sociala medier, det ska delas kollage med bilder från varje händelse i livet, till detta ska man såklart författa något vitsig och bra text, samtidigt som varenda jävels födelsedag måste kommenteras med långa personliga meddelande, rymdkramar skickas hit och dit, ett jävla tidsslöseri och jag är tacksam för att jag inte fastnat i den fällan.
Skippar du sociala medier så är smartphonen ett fantastiskt verktyg, musik och ljudböcker kan få dig att promenera 2 mil utan problem, swish, bankärenden, BankID, navigering osv underlättar och gör livet lättare.
Så strategin är att undvika sociala medier, jag kommunicerar på riktigt med de människor jag vill ha i mitt liv, och jag intresseras inte av att följa och spana på vad andra gör, fokuserar hellre på mitt arbete och hobbys….