2022-04-16, 23:09
Medlem
Pruttars avatar
Det första man gör när man vaknar och sista man gör innan man går och lägger sig är för många människor att titta på mobilen. Känslan av att något nytt intressant här hänt eller att man har fått någon notis.

Det här har blockerat mitt sätt att leva lite har jag märkt.

Jag vill göra så mycket men det som ofta stoppar mig är att det finns så mycket kul och intressanta saker att se på mobilen så jag skjuter upp saker eller struntar i det. Känner ni igen er?

Hur får man kontroll på detta? Det känns inte så lätt.

Jag hade velat promenera mer i skogen, läsa fler böcker, utforska nya platser, testa nya hobbys, inte bry mig så mycket om mobilen utan kunna meditera på kvällen och sedan bara lägga sig utan att kolla på mobilen och känna att jag inte missar något, men det känns så svårt.

Jag har redan tagit bort alla sociala medier, men likt förbannat så ska man hålla på med annat som underhåller en.

Har ni en strategi på hur man får saker gjorda och det man egentligen vill göra? Vill nästan bryta mobilen på mitten och slänga den, men finns bra saker att ha som swish, maps etc.
Citera
2022-04-16, 23:10
Medlem
Revejs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pruttar
Det första man gör när man vaknar och sista man gör innan man går och lägger sig är för många människor att titta på mobilen. Känslan av att något nytt intressant här hänt eller att man har fått någon notis.

Jag vill göra så mycket men det som ofta stoppar mig är att det finns så mycket kul och intressanta saker att se på mobilen så jag skjuter upp saker eller struntar i det. Känner ni igen er?

Jag hade velat promenera mer i skogen, läsa fler böcker, utforska nya platser, testa nya hobbys, inte bry mig så mycket om mobilen utan kunna meditera på kvällen och sedan bara lägga sig utan att kolla på mobilen och känna att jag inte missar något, men det känns så svårt.

Jag har redan tagit bort alla sociala medier, men likt förbannat så ska man hålla på med annat som underhåller en.

Har ni en strategi på hur man får saker gjorda och det man egentligen vill göra? Vill nästan bryta mobilen på mitten och slänga den, men finns bra saker att ha som swish, maps etc.
KBT
Citera
2022-04-16, 23:14
Medlem
Pippipipparpippins avatar
Citat:

Tips- Använd mobilen till det funktionella. Sätt alarm på mobilen och lägg den på laddning utanför sovrummet. gå upp, stäng av den och sätt på radion/tv. blocka Facebook/insta/twitter. Ta in de få nyheter du behöver genom marknätet eller ev genom att sätta dig vid datorn och begränsa tiden. sätt upp X minuter som du får surfa nyheter. lägg undan mobilen på jobbet och i hemmet. sätt skiten på ljudlös och låt den vara.
Citera
2022-04-16, 23:37
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Bästa tipset är att köpa dig en äldre Doro telefon eller någon gammal nokia 3310. Du kommer inte kunna göra annat än att sms:a eller ringa med din telefon. Masken går givetvis att spela men så kul är det inte.
Citera
2022-04-16, 23:40
Medlem
SarkastiskSympatis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Bästa tipset är att köpa dig en äldre Doro telefon eller någon gammal nokia 3310. Du kommer inte kunna göra annat än att sms:a eller ringa med din telefon. Masken går givetvis att spela men så kul är det inte.

Nu lider jag inte av samma dilemma som TS men jag har övervägt detta förslag. Dock så finns det vissa funktioner som är jävligt bra att ha. Mobilt Bank ID är en av dessa samt Swish och SL:s reseplanerare.

OnT: KBT som någon skrev. Träna på att använda telefonen mindre. Det är som att bryta vilket beroende som helst. Hitta ett substitut eller någonting annat. Om det oftast är att "fördriva tiden" så har du kanske inte så roligt till att börja med.
Citera
2022-04-17, 00:05
Bannlyst
Citat:

Håller man sig borta från sociala medier (som ändå är för kvinnor och barn) så är mobilen ett fantastiskt komplement till ditt liv.

Människor verkar ager jävligt efterblivet kring sociala medier, det ska delas kollage med bilder från varje händelse i livet, till detta ska man såklart författa något vitsig och bra text, samtidigt som varenda jävels födelsedag måste kommenteras med långa personliga meddelande, rymdkramar skickas hit och dit, ett jävla tidsslöseri och jag är tacksam för att jag inte fastnat i den fällan.

Skippar du sociala medier så är smartphonen ett fantastiskt verktyg, musik och ljudböcker kan få dig att promenera 2 mil utan problem, swish, bankärenden, BankID, navigering osv underlättar och gör livet lättare.

Så strategin är att undvika sociala medier, jag kommunicerar på riktigt med de människor jag vill ha i mitt liv, och jag intresseras inte av att följa och spana på vad andra gör, fokuserar hellre på mitt arbete och hobbys….
Citera
2022-04-17, 11:58
Medlem
äger inte ens en smartphone, eller en telefon överhuvudtaget. är det nån som vill nå mig får dom maila eller hälsa på. har en 10 år gammal data som jag surfar en del på. är mycket ute i skog och mark, fiskar mm då har jag med mig en nödtelefon som jag köpt på nätet som endast går att ringa 112 på. känns väldigt befriande

släng telefonen och avsluta fb!
Citera
2022-04-17, 13:49
Moderator
Amirons avatar
Citat:

Avinstallera/blockera allt som har med sociala medier att göra.
Avinstallera samtliga spel som finns på telefonen.
Stäng av den konstanta 5g/4g/3g uppkopplingen och använd endast wifi om du verkligen måste använda uppkoppling.
Ändra notifierings inställningarna så att du endast får för SMS, Mail och telefonsamtal.
Lägg telefonen någonstans i bostaden, bara den är en bra bit ifrån dig så du får anstränga dig lite när den väl ger ljud ifrån sig.
Ha inte telefonen bredvid sängen. (En vettig väckarklocka kostar inte många korvören och är dessutom bättre för den psykiska hälsan)
Citera
2022-04-17, 14:25
Medlem
Skaffa en ny telefon, en billig jävel som inte har smarta funktioner. Enbart för rigning och sms. Så dina nära och kära kan kontakta dig men inget mer med det. Andra telefon gömmer du.
Citera
2022-04-17, 14:32
Medlem
Vill du gå ut och va i naturen? Gå ut och va i naturen. Det enda som stoppar dig är ditt egna ponerande. Du är på god väg redan att komma ur det genom att vara medveten om problemet.
Idag är en fin dag att gå ut, lägg mobilen i en låda, gå till ett nytt område och tillbaka så kommer du hem och läser en bok tills du somnar. En dag i taget blir du av med beroendet.
Citera
2022-04-17, 14:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av korvstofft
Skaffa en ny telefon, en billig jävel som inte har smarta funktioner. Enbart för rigning och sms. Så dina nära och kära kan kontakta dig men inget mer med det. Andra telefon gömmer du.

exakt.
Köp Nokia som ej är smartphone.
Kostar ca 300 kr och batteriet räcker en vecka!
Sedan kan du sitta och filosofera på bussen och studera människor och se ut över landskapet, som förr i tiden. dvs den tiden som är viktig för ens hälsa.

mvh
Citera
2022-04-17, 14:39
Medlem
Jag har försökt att förstå. Men förstår verkligen inte vad det är som är så intressant att man känner sig tvungen att kolla till mobilen och se vad andra gör.

För mig finns det inte något mer ointressant.

Är det bristen på riktiga vänner och socialt liv som gör att man känner sig hemma i att leva genom andras uppdateringar online?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in