2022-04-17, 14:43
Medlem
Uluchsheniyes avatar
Enkelt.

Använd bara mobilen vid enskilda tillfällen. Då ringer du upp de som hört av sig och svarar de som skickat meddelanden.

Inga sociala medier utom någon enskild stund en dag varannan vecka.

Livet blir genast bättre och ingenting av det man innan tror sig komma sakna saknar man.

Ha med dig mobilen, men avstängd, för nödfall eller om du vill ta en bild eller om du vill kolla upp något på Wikipedia, boka en biljett eller beställa en Über eller flytta pengar.
Citera
2022-04-17, 14:47
Medlem
Heja TS!
Jag är i samma sits, fast har kommit en bit på väg. Har avinstallerat instagram/facebook/messenger, vill kräkas åt sociala medier! Övertygad om att den mänskliga hjärnan inte kan hantera så mycket information och att det är en stor anledning till många människors psykiska ohälsa.

Jag har dock ändå en del av beroendet kvar då jag plockar upp telefonen när barnen ser på TV tex. Denna biten har jag att jobba på.
På jobbet går det bra att inte ha mobilen framme när alla andra på fikat sitter och skrollar sina flöden.
Citera
2022-04-17, 14:56
Medlem
L3nn4rts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pruttar
Det första man gör när man vaknar och sista man gör innan man går och lägger sig är för många människor att titta på mobilen. Känslan av att något nytt intressant här hänt eller att man har fått någon notis.

Det här har blockerat mitt sätt att leva lite har jag märkt.

Jag vill göra så mycket men det som ofta stoppar mig är att det finns så mycket kul och intressanta saker att se på mobilen så jag skjuter upp saker eller struntar i det. Känner ni igen er?

Hur får man kontroll på detta? Det känns inte så lätt.

Jag hade velat promenera mer i skogen, läsa fler böcker, utforska nya platser, testa nya hobbys, inte bry mig så mycket om mobilen utan kunna meditera på kvällen och sedan bara lägga sig utan att kolla på mobilen och känna att jag inte missar något, men det känns så svårt.

Jag har redan tagit bort alla sociala medier, men likt förbannat så ska man hålla på med annat som underhåller en.

Har ni en strategi på hur man får saker gjorda och det man egentligen vill göra? Vill nästan bryta mobilen på mitten och slänga den, men finns bra saker att ha som swish, maps etc.

Som andra redan nämnt, skaffa dig en äldre lur som du inte kan surfa med. Jag har en Nokia TA-1034 nu. Inte för att jag själv hade något mobilberoende, men jag blir väldigt stressad av dagens mobiltelefoner. Det var en ren befrielse att gå tillbaks till en äldre lur. Bara det att sms är jobbigare att skriva på en sån telefon gör att jag känner att jag inte längre behöver svara på alla dryga "kallprat-sms". Nu svarar jag bara på de som verkligen vill något och märker att alla kallpratare sakta slutar skicka meningslösa sms och roliga videoklipp.

I jobbet måste jag dock ha en ny lur för att ha tillgång till allt som jobbet kräver, men märker direkt att jag sitter och läser nyheter så fort jag har en ledig stund.

Sociala medier tog jag bort för väldigt länge sen och bara det var en stor befrielse. Idag har jag dock ett Facebook-konto igen, men helt utan vänner. Det krävs tyvärr för att använda mitt VR-headset.
Senast redigerad av L3nn4rt 2022-04-17 kl. 14:58.
Citera
2022-04-17, 15:00
Avslutad
Vad spelar det för roll? Vad har du annars att göra som är så viktigt? Om du läser en bok eller läser Flashback på mobilen spelar i det stora hela ingen roll. Idén om ”bättre” vanor är ytterst subjektiv.
Citera
2022-04-17, 16:35
Medlem
Jag har haft samma problem trots att jag inte ens använder sociala medier som Facebook, Instagram, Twitter osv.

Mitt problem var snarare YouTube (kan fortfarande vara det vid sängtid) och stresspåslaget av att ständigt känna ett behov av att kolla/svara så fort jag fick ett mejl eller meddelande.

Redan för några år sedan började jag använda en dumtelefon och jag har säkert gjort 3 avbrott från mitt smartphone användande. Använde dumtelefonen säkert i flera månader vi varje tillfälle. Det var faktiskt nyttigt. Främst kände jag mindre stress men jag kände mig också mer närvarande. Något som var mindre kul att upptäcka var hur omgivningen istället var frånkopplade verkligheten och satt med sina mobilskärmar.

Idag har jag smartphone igen men försöker tänka på hur jag använder den och vad jag laddar ner. Varför jag ändå använder smartphone beror på saker som BankID, kartor, reseplanerare, slå upp öppettider/adresser och ibland när jag behöver hålla koll på t.ex. mejl, Tradera etc.

För att undvika att fastna eller bli stressad av telefonen brukar jag ofta stänga av notifikationer eller när jag vill vara helt ostörd sätta på stör ej alternativ ljudlös + stänga av vibratorn. Det funkar bra även om det ibland känns som att man är "dum" som inte svarar direkt (konstig känsla egentligen). Det underlättar dock om man talar om för folk att man inte alltid svarar direkt och att de ska ringa istället om de verkligen vill ha tag i en.

Tanken är att skaffa en väckarklocka så att jag kan lämna telefonen på en annan plats. Märker att det drar ut på insomningen att sitta med telefonen oavsett vad jag gör.

Sen när det gäller Internetanvändning överlag tycker jag inte att man ska slå ner på sig själv för mycket. Jag är bra på att göra det. Med det menar jag inte att man ska ägna all sin vakna tid framför skärmar. Det är vare sig bra för ögonen eller kropp och knopp. Däremot om man är sysslolös, inte har något att göra och vill koppla av eller göra något man tycker är kul på nätet, gör då det utan samvete. Det finns inget som säger att det är bättre att t.ex. läsa en bok, att måla eller dylikt. Ibland kan man vara lite teknikfientlig. Däremot är det viktigt att faktiskt pausa och röra på sig både för det fysiska men också mentala.

Börjar man göra saker utomhus eller ägna sig åt saker som inte involverar skärmar så kommer man omedvetet att spendera mindre tid framför skärmar. Så har du något annat att göra som du vill göra så gör det, men slå inte ner på dig själv i onödan om du inte har det.
Senast redigerad av Bellatricks 2022-04-17 kl. 16:38.
Citera
2022-04-17, 17:01
Medlem
hippilis avatar
Att titta i luren är bra tidsfördriv. Lite väder, tuben och flashback så har det försvunnit någon timme men vet folk som sitter och klöser på klösbrädan så fort det är en ledig minut och är i en annan värld
Citera
2022-04-17, 17:10
Medlem
Citat:
Det första man gör när man vaknar och sista man gör innan man går och lägger sig är för många människor att titta på mobilen. Känslan av att något nytt intressant här hänt eller att man har fått någon notis.

Jag vill göra så mycket men det som ofta stoppar mig är att det finns så mycket kul och intressanta saker att se på mobilen så jag skjuter upp saker eller struntar i det. Känner ni igen er?

Jag hade velat promenera mer i skogen, läsa fler böcker, utforska nya platser, testa nya hobbys, inte bry mig så mycket om mobilen utan kunna meditera på kvällen och sedan bara lägga sig utan att kolla på mobilen och känna att jag inte missar något, men det känns så svårt.

Jag har redan tagit bort alla sociala medier, men likt förbannat så ska man hålla på med annat som underhåller en.

Har ni en strategi på hur man får saker gjorda och det man egentligen vill göra? Vill nästan bryta mobilen på mitten och slänga den, men finns bra saker att ha som swish, maps etc.
Tyvärr känner jag igen mig. Jag är dessutom inne i en depression och då är det redan svårt att ta itu med saker. Jag får ingenting gjort hemma. Som tur är är min träning min räddning.
Jag har nog blivit mobilberoende. Min tröst i det är att jag inte bara kollar strunt. Jag läser om olika resmål, dess historia mm. Då lär jag mig lite nytt om omvärlden.

Ett sätt att komma ur beroendet kan vara att bara titta på mobilen vissa stunder. Att sätta upp olika villkor för sig själv, typ ”när jag har diskat får jag titta på mobilen en halvtimme”. Eller ”när jag har dammsugit får jag kolla mobilen en timme”. Det låter lite tråkigt men kan vara ett sätt att minska mobiltittandet.
Citera
2022-04-17, 17:33
Medlem
Handlar om träna upp sin självdisiplin till stor del. Telefonen ligga kvar i fickan och låt bli kollla den. Lägg telefonen i ett skåp eller låda hemma samt sätt tidsregler för dig själv, osv.

Ta bort notifikationer. Viktigaste messaging apparna man använder kan vara kvar. iMessage, mfl.
Citera
2022-04-17, 19:50
Bannlyst
Vi som använder mobilen så ofta som vi gör saknar något vettigt att göra. Däri ligger problemet. Något vettigt och roligt att göra och mobilen tappar sin dragningskraft helt.
Citera
2022-04-17, 19:56
Medlem
Citat:

Jag slängde min mobiltelefon en gång. Det var den skönaste känslan, en stor befrielse inombords. Jag insåg där och då vilket virtuellt fängelse dessa enheter skapar åt oss.
Man kunde ana innan men att få det svart på vitt sådär rakt upp och ner kopplat till ens känsloliv går inte att beskriva med ord eller att föreställa sig. Man måste uppleva det.
Citera
2022-04-17, 20:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bellatricks
Jag har haft samma problem trots att jag inte ens använder sociala medier som Facebook, Instagram, Twitter osv.

Mitt problem var snarare YouTube (kan fortfarande vara det vid sängtid) och stresspåslaget av att ständigt känna ett behov av att kolla/svara så fort jag fick ett mejl eller meddelande.

Redan för några år sedan började jag använda en dumtelefon och jag har säkert gjort 3 avbrott från mitt smartphone användande. Använde dumtelefonen säkert i flera månader vi varje tillfälle. Det var faktiskt nyttigt. Främst kände jag mindre stress men jag kände mig också mer närvarande. Något som var mindre kul att upptäcka var hur omgivningen istället var frånkopplade verkligheten och satt med sina mobilskärmar.

Idag har jag smartphone igen men försöker tänka på hur jag använder den och vad jag laddar ner. Varför jag ändå använder smartphone beror på saker som BankID, kartor, reseplanerare, slå upp öppettider/adresser och ibland när jag behöver hålla koll på t.ex. mejl, Tradera etc.

För att undvika att fastna eller bli stressad av telefonen brukar jag ofta stänga av notifikationer eller när jag vill vara helt ostörd sätta på stör ej alternativ ljudlös + stänga av vibratorn. Det funkar bra även om det ibland känns som att man är "dum" som inte svarar direkt (konstig känsla egentligen). Det underlättar dock om man talar om för folk att man inte alltid svarar direkt och att de ska ringa istället om de verkligen vill ha tag i en.

Tanken är att skaffa en väckarklocka så att jag kan lämna telefonen på en annan plats. Märker att det drar ut på insomningen att sitta med telefonen oavsett vad jag gör.

Sen när det gäller Internetanvändning överlag tycker jag inte att man ska slå ner på sig själv för mycket. Jag är bra på att göra det. Med det menar jag inte att man ska ägna all sin vakna tid framför skärmar. Det är vare sig bra för ögonen eller kropp och knopp. Däremot om man är sysslolös, inte har något att göra och vill koppla av eller göra något man tycker är kul på nätet, gör då det utan samvete. Det finns inget som säger att det är bättre att t.ex. läsa en bok, att måla eller dylikt. Ibland kan man vara lite teknikfientlig. Däremot är det viktigt att faktiskt pausa och röra på sig både för det fysiska men också mentala.

Börjar man göra saker utomhus eller ägna sig åt saker som inte involverar skärmar så kommer man omedvetet att spendera mindre tid framför skärmar. Så har du något annat att göra som du vill göra så gör det, men slå inte ner på dig själv i onödan om du inte har det.

Jag har schemalagd påslagning av tyst läge/stör ej samt ned dimmning av skärmen, av med blåljus och vid ett visst klockslag så blir skärmen helt grå fram till på morgonen.
Citera
2022-04-17, 20:21
Medlem
1. Stäng av ljudet på mobilen
2. Skaffa ett skal eller fordral där mobilen ligger i så att den inte lyser upp hela tiden
3. Sätt på DnD när du sover med undantag för viktiga personer som du vill ska kunna nå dig 24/7.

4. Utvärdera och se om det fugnerar för dig.

Personligen efter att jag satt telefonen på ljudlöst (ibland vibration) och DnD på natten gjort att jag blivit betydligt mindre stressad.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in