Citat:
Ursprungligen postat av
Pruttar
Det första man gör när man vaknar och sista man gör innan man går och lägger sig är för många människor att titta på mobilen. Känslan av att något nytt intressant här hänt eller att man har fått någon notis.
Det här har blockerat mitt sätt att leva lite har jag märkt.
Jag vill göra så mycket men det som ofta stoppar mig är att det finns så mycket kul och intressanta saker att se på mobilen så jag skjuter upp saker eller struntar i det. Känner ni igen er?
Hur får man kontroll på detta? Det känns inte så lätt.
Jag hade velat promenera mer i skogen, läsa fler böcker, utforska nya platser, testa nya hobbys, inte bry mig så mycket om mobilen utan kunna meditera på kvällen och sedan bara lägga sig utan att kolla på mobilen och känna att jag inte missar något, men det känns så svårt.
Jag har redan tagit bort alla sociala medier, men likt förbannat så ska man hålla på med annat som underhåller en.
Har ni en strategi på hur man får saker gjorda och det man egentligen vill göra? Vill nästan bryta mobilen på mitten och slänga den, men finns bra saker att ha som swish, maps etc.
Som andra redan nämnt, skaffa dig en äldre lur som du inte kan surfa med. Jag har en Nokia TA-1034 nu. Inte för att jag själv hade något mobilberoende, men jag blir väldigt stressad av dagens mobiltelefoner. Det var en ren befrielse att gå tillbaks till en äldre lur. Bara det att sms är jobbigare att skriva på en sån telefon gör att jag känner att jag inte längre behöver svara på alla dryga "kallprat-sms". Nu svarar jag bara på de som verkligen vill något och märker att alla kallpratare sakta slutar skicka meningslösa sms och roliga videoklipp.
I jobbet måste jag dock ha en ny lur för att ha tillgång till allt som jobbet kräver, men märker direkt att jag sitter och läser nyheter så fort jag har en ledig stund.
Sociala medier tog jag bort för väldigt länge sen och bara det var en stor befrielse. Idag har jag dock ett Facebook-konto igen, men helt utan vänner. Det krävs tyvärr för att använda mitt VR-headset.