2022-04-16, 23:08
Medlem
Reimers avatar
Ryssarna börjar så sakteliga röra på sig, inte den stora offensiven än, just nu känns det som om de letar efter den svaga punkten i Ukrainas uppställning.

Citat:
Ukrainian military in Joint Forces Operation zone repelled 10 Russian attacks today. 15 tanks, 3 pieces of artillery, 24 armoured vehicles destroyed. 4 Orlan-10 drones and 2 cruise missiles shot down

https://liveuamap.com/en/2022/16-april-ukrainian-military-in-joint-forces-operation-zone
Citera
2022-04-16, 23:10
Medlem
sinistrals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mofasti
Här skriver man alltid sånt att är man inte för vad majoriteten tycker på flashback är man inte troll.

Hade jag börjat skriva död åt orkerna slava ukraini heil hitler hade ingen anklagat mig för att trolla.
Men jag är inte pro-rysk jag använder bara neutrala kanaler.

En annan kanal du kan kolla från en neutral reporter i Ukraina är Gramham Philips.
Talar flytande ryska, intelligent och har inga agendor utan för neutrala reportage.

https://youtu.be/c4TCn-SJxoU

Här är hans video om Mariupol.

Du är inte pro rysk men du använder en pro rysk bild, jäkla stolpskott ingen går på dina tomma ord.
Citera
2022-04-16, 23:10
Medlem
akademikerfyllos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spugge
Ryssarna startade kriget mot folket i Donbass och Ukraina April 12 2014. Deras agerande orsakade 14 tusen dödsoffer innan Putins fullskaliga invasion.

Vänta nu. Hur har ryssarna krigat mot den ryska befolkningen i Donbas? Vad menar du. Frågan är inte fientligt ställd, jag vill verkligen förstå dig.
Citera
2022-04-16, 23:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Ryssarna börjar så sakteliga röra på sig, inte den stora offensiven än, just nu känns det som om de letar efter den svaga punkten i Ukrainas uppställning.

https://liveuamap.com/en/2022/16-april-ukrainian-military-in-joint-forces-operation-zone

Det är en mycket oroande situation.
Nato borde mobilisera flygvapnet i Europa utifall att det skulle behövas.
Citera
2022-04-16, 23:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Shibaiji
Jag har läst kamrat. Och läst och hört.
Och det går inte. Hela texten ovan en fars och parodi.

Du är som jag skrev, ett troll och en lost cause.

Läst något av Solsjenitsyn?
Då kan jag säga att du är en centerpartist baserat på det du skriver vi behöver inga bevis och ingen bevis kontroll det bara något du skriker ut dig du kan säga att du är centerpartist.

Om topic dock så skulle va intressant och se vad andra tror när går operation bagration 2.0 officiellt jag tror som sagt i slutet av nästa vecka soldaterna behöver få lite permission och vila
Citera
2022-04-16, 23:13
Medlem
akademikerfyllos avatar
Citat:
Ryssarna startade kriget mot folket i Donbass och Ukraina April 12 2014. Deras agerande orsakade 14 tusen dödsoffer innan Putins fullskaliga invasion.

Vem dödade 14 000 ryssar sa du? Jag vill förstå, men ser ingen logik i just det här inlägget.
Citera
2022-04-16, 23:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av akademikerfyllo
Vänta nu. Hur har ryssarna krigat mot den ryska befolkningen i Donbas? Vad menar du. Frågan är inte fientligt ställd, jag vill verkligen förstå dig.

Det var ryssarna som startade kriget i Donbass.
Ja, de anföll Mariupol, Kramatorsk, Avdiivka, Sloviansk etc vilka då blev räddade av Ukrainska armén.
Citera
2022-04-16, 23:15
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Det är en mycket oroande situation.
Nato borde mobilisera flygvapnet i Europa utifall att det skulle behövas.

Mja, det är väldigt förväntat att det ska börja röra på sig så jag är inte oroad än, frågan är ju om Ukraina har hunnit fått in de vapen de behöver för den offensiv som kommer.

Jag tror att de har förberett sig så pass väl de kan men nu börjar allvaret för Ukraina.
Citera
2022-04-16, 23:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
Den ryska oljan klarar sig världen inte utan, så illa är det. Nu skriver jag detta (för tredje gången i tråden) :

fnis...

Citat:
Även om Iran, Venezuela och den amerikanska "shale-oil" kommer tillbaka till 100 %, blir det ett "minus" på utbudssidan. Ryssland är världens största olje-exportör. Notera även att oljepriset de sista 2 veckorna har börjat att sakteligen att sjunka..(dvs ryssland får sålt sin olja)

1. nej saudi eporterar mer, mycket mer.
2. det är inte så prisättningen på olja går till, det är flera anledningar till att oljepriset sjunkit, "de senaste veckornas" är för att kina stängt några stora städer pga av covid.
3. ryssland kan sälja sin olja till kina och indien (det gör de ju redan, dock med 30% rabatt), och när rysslands förmåga att producera olja kollapsar så kan andra länder öka sin produktion vid behov.

Citat:
Sedan har vi vetet. Det "knorras" alleredan i nordafrika om uteblivna vete-leveranser och prishöjningar. Sådan ger protester, civilolydnad och kupper i värsta fall. Vem tar över sedan ? Hur många kommer att börja lämna/fly nordafrika för europa då ?

Det är ett problem, fattiga länder kommer lida av ryssarnas krig, som tur är så är det bara spanmål, det går att odla mer.

Citat:
Gasen, där är problemet för ryssarna. Får de inte sålt så kan de lagra en mindre del.., sedan börjar de att "flamma" den..(dvs bränna den). Så det blir inte pengar på det.

De har större problem med oljan. att stänga/pausa ner sibirisk oljeproduktion för att lagringsutrymmet är fullt är lika med=ingen mer oljeproduktion.
Citera
2022-04-16, 23:16
Medlem
Citat:
Vem dödade 14 000 ryssar sa du? Jag vill förstå, men ser ingen logik i just det här inlägget.

Jag sa aldrig att de dödade 14 tusen ryssar.
De orsakade 14 tusen människors död med sitt agerade.
Citera
2022-04-16, 23:18
Medlem
goseigens avatar
Citat:
Har inte USA:s trupper befunnit sig i fel land tidigare? Vad gjorde CIA i Ukraina 2014-2022? Jag håller inte med Putin fullt ut, men jag förstår att frågan innefattar en stor komplexitet. Det är lite mer avancerat än "Biden good - Putin bad..."

Man kan inte ursäkta en invasion som det här med att någon annan har gjort något. Då hamnar man bara i en situation där någon alltid har varit dum och att man var tvungen. Så tänker barn, men det är dumt av vuxna att göra det.

Man skall alltid förstå andra och hur de fungerar, men någonstans finns det ett rätt eller fel, och någonstans har vi alla ett ansvar. Jag kan inte råna en bank bara för att grannen har mer pengar och att tomaterna har blivit dyrare. Ungefär så är det.

Det enda man behöver göra är att konstatera att man kan betrakta flera beteenden som felaktiga, och att USAs snedsteg knappast kan fungera som något, "det här är därför ok".
Citera
2022-04-16, 23:19
Medlem
Sgt.Blands avatar
Film som visar att rysk TV ändå börjar visa lite verklighet. Ett ryssluder som ser jäkligt ondskefull ut, tycker att det är orättvist att UAF får vapen från Polen haha. Nu kallar hon specialoperationen för WW3.

https://youtu.be/FbgvpSWF4S4

Det är visst hon här som är ett känt Putlerluder så det förklarar saken.

https://en.wikipedia.org/wiki/Olga_Skabeyeva
Senast redigerad av Sgt.Bland 2022-04-16 kl. 23:24.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in