2022-04-16, 22:59
Medlem
akademikerfyllos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kalle632
Ja, som har gjort det han fattat katastrofala beslut.
Du har väl sett tv sändningen där han tvingar fram det svar han vill ha från en vettskrämd underättelsechef?
Ingen jävla YouTube utan rakt ut inför tv publiken. En despot av klassisk modell.

Det kanske behövs despotisk ledarskap i den ryska kulturen? Tja, en gissning från min sida, jag vet inte. Ledsen om jag trampat någon på tårna.
Citera
2022-04-16, 23:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kalle632
Ja, som har gjort det han fattat katastrofala beslut.
Du har väl sett tv sändningen där han tvingar fram det svar han vill ha från en vettskrämd underättelsechef?
Ingen jävla YouTube utan rakt ut inför tv publiken. En despot av klassisk modell.

Första gången jag såg klippet trodde jag nästan att det var en grej för att visa att Putin var arg och seriös. Att han skulle låtsas vara lite loose canon som Trump. Sen när jag tittade på det flera gånger kom jag också till samma slutsats.
Citera
2022-04-16, 23:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moretex
Ett starkt EU hade förhandlat fram ett säkerhetsavtal med Ryssland och sett till att Minskvatalet följdes av Kiev-regimen. Ett säkerhetsavtal där Georgien och Ukriana blir neutrala och att spänningarna i Europa minskar, att mer nedrustning av kärnvapen kunde utföras som motprestation av Ryssland.

Ryssland tar inte över länder utan har tidigare gått in delvis och sett till att NATO inte kan expandera i Georgien och Ukriana. Det hela är en reaktion på NATO och inte med syfte att ockupera länder. NATO, USA och EU har hela tiden vetat om Rysslands ståndpunkt och röda linje men har ignorerat det trots att alla visste att Ryssland förr eller senare skulle reagera kraftfullt militärt.

Antingen är det extrem dumhet av väst eller så vill man ha ett krig med Ryssland. Nu har man i princip redan ett krig mellan NATO och Ryssland där Ukraina agerar proxy. Tanken är att med militär hjälp, ekonomisk och psykologisk krigföring kunna stå utanför då Ryssland krossas och Ukrainas folk offras. Än så länge går det inget vidare för väst för Ryssland och Kina var beredda. Risken är stor att väst förlorar den ekonomiska makten då sanktioner slår tillbaka och inflationen rusar.

Ett imperium som är på väg nedåt i ekonomiska problem och dekadens och andra stormakter på väg uppåt utmanar. Samma sak som tidigare genom historien. USA gör nu allt för att få behålla sin position och det leder till världskrig där då USA måste vinna och samtidigt lägga stora delar av världen i ruiner som de sen kan föda sig på då det ska byggas upp igen. USA kan ju naturligtvis släppa sin ledarroll och samarbeta med övriga världen på lika villkor istället men jag tror inte USA vill det utan går då hellre under. Pricis som i Ukraina där man verkar tänka att antingen vinner vi eller så går vi alla under.

Ryssland har inte utgjort något hot utan det är militärer, NATO och USA som hetsat fram känslan av hot och hat. NATO själva behöver ett existensberättigande och Ryssland blev fienden ofrivilligt. Dagens Ryssland är inte Sovjet och har inga andra ideologier än kapitalism att sprida över världen. I dagens värld går det inte att bedriva gamla plundringskrig och blir rik på det (om landet nu inte heter USA som har alla ekonomiska och militära vapen). Ryssland vill bedriva handel som alla andra och även se till att landet är säkert från hot utifrån. Ryssland är för svagt för att bedriva ockupationskrig och det dom gör nu är enbart strategisk krigföring. Man vill får till ett avtal med Ukraina och väst vad det gäller NATO, Donbas och Krim. Nu vägrar ju väst att förhandla så Ryssland tar nog vad de kan av östra och södra Ukraina och lämnar resten till oss att tampas med. Jag skriver väst för det är USA och NATO som drar i trådarna nu och inte Ukraina.

Tar man sig inte till förhandlingsbordet så blir det ett långt krig här i Europa som riskerar att urarta och sprida sig. Du skriver att många länder inte var bekväma med Ryssland och att dom reagerar på hot. Är dessa länder bekväma med ekonomisk nedgång, kanske ekonomisk katastrof eller världskrig då? Märkligt hur en del dårar ser på välfärd, säkerhet och hot för sina folk. Ryssland förberedde sig åtminstonne för detta men gjorde våra ledare det som nu springer omkring som yra höns?

Väldigt lång, tänker varken försöka besvara hela eller avfärda med att skrika ryssstroll.

Europa är nog chockade över Rysslands sätt att reagera på upplevda hot. Speciellt Tyskland och Italien kan man tänka. Sen är det historia i det också. Ryssland har bettet sig väldigt sovjetiskt i det här vilket säkert hänger ihop med Putins ålder och bakgrund. Många såg nog inte allvaret i det innan. Förväntade sig att Ryssland skulle bete sig mer som ett vanligt land, dvs fortsätta sälja olja och gas, ganska trygga med alla sina kärnvapen.

Sen att ett land styrs av en person så länge och på det sättet. Putins egen världsbild påverkar nog. Jag tror det svider när UA vänder sig bort från Ryssland. Oavsett om det innebär ett riktigt militärt hot eller inte.
Citera
2022-04-16, 23:03
Medlem
goseigens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av akademikerfyllo
Jag tar inte direkt ställning för någon sida. Det ljugs friskt både i västmedia, och från Ukraina och Ryssland gällande den här väpnade konflikten. Det jag frågar er är om det verkligen är sunt att piska upp ett primitivt hat mot alla ryssar, och mot allt som är ryskt? Har ni någonsin funderat över vilka primitiva instinkter inom er själva som detta tillfredsställer? Har ni funderat över hur detta skadar västeuropa på olika sätt? Jag bara frågar...

De flesta vuxna har gjort det.

Få personer hatar också ryssar, men du kommer att få se sådana inlägg givet vad ryssarna sysslar med och givet mängden deltagare på forumet.

Just nu vet vi att Ryssland skadar Ukraina, och det känns som en bra idé att se till att de inte längre kan göra det.

I sammanhanget är det nog viktigare än tankar på vilka hål vi kan öppna hos oss själva.

Apropå sådant har Ryssland blivit som en spegelbild av Nazityskland. Där verkar det finnas en avgrundsdjup tomhet som bara kan fyllas av våld och repression.
Citera
2022-04-16, 23:04
Medlem
annica, sthlms avatar
Citat:
Jag förstår. Tack för din information! Fick inte riktigt svar på frågan. Har USA på något sätt bidragit till den ytterst tragiska situation som uppstått, med många oskyldiga offer?
Jodå, President Biden har aktivt sökt undvika denna katastrof och talat med Putin kring all denna tragik --->
https://www.svt.se/nyheter/utrikes/bidens-varning-stort-lidande-om-ryssland-invaderar-ukraina
Senast redigerad av annica, sthlm 2022-04-16 kl. 23:08.
Citera
Medlem
Citat:
Det kanske behövs despotisk ledarskap i den ryska kulturen? Tja, en gissning från min sida, jag vet inte. Ledsen om jag trampat någon på tårna.

Gissar på det också. Mörda eller bli mördad. Game of thrones.
Citera
Medlem
Citat:
Ryssarna i Donbas? Vad hände med dem 2014-2022? Jag tar som sagt inte ställning i konflikten. Däremot tycker jag att all fakta ska upp på bordet. Även Azov-bataljonens övergrepp mot rysk minoritet i östra Ukraina.

Ryssarna startade kriget mot folket i Donbass och Ukraina April 12 2014. Deras agerande orsakade 14 tusen dödsoffer innan Putins fullskaliga invasion.
Citera
2022-04-16, 23:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kukilon
Första gången jag såg klippet trodde jag nästan att det var en grej för att visa att Putin var arg och seriös. Att han skulle låtsas vara lite loose canon som Trump. Sen när jag tittade på det flera gånger kom jag också till samma slutsats.

Det spelar ingen roll vad ryssarna behöver nu. De har felbedömt läget och kommer att få betala.
Tyvärr får Ukraina ta smällen också.
Citera
2022-04-16, 23:05
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Citronita
Problemet med att köpa ryska råvaror för länder utanför västvärlden är att de ska användas för att producera produkter som i sin tur ska säljas till västvärlden. Och DET är inte säkert att det går. Så jag är inte helt säker på att det kommer finnas så många köpare till ryska råvaror så länge restriktionerna kvarstår (eller ökar).

Den ryska oljan klarar sig världen inte utan, så illa är det. Nu skriver jag detta (för tredje gången i tråden) :

Även om Iran, Venezuela och den amerikanska "shale-oil" kommer tillbaka till 100 %, blir det ett "minus" på utbudssidan. Ryssland är världens största olje-exportör. Notera även att oljepriset de sista 2 veckorna har börjat att sakteligen att sjunka..(dvs ryssland får sålt sin olja)

Sedan har vi vetet. Det "knorras" alleredan i nordafrika om uteblivna vete-leveranser och prishöjningar. Sådan ger protester, civilolydnad och kupper i värsta fall. Vem tar över sedan ? Hur många kommer att börja lämna/fly nordafrika för europa då ?

Gasen, där är problemet för ryssarna. Får de inte sålt så kan de lagra en mindre del.., sedan börjar de att "flamma" den..(dvs bränna den). Så det blir inte pengar på det.
Citera
2022-04-16, 23:06
Medlem
Citat:
Ryssarna i Donbas? Vad hände med dem 2014-2022? Jag tar som sagt inte ställning i konflikten. Däremot tycker jag att all fakta ska upp på bordet. Även Azov-bataljonens övergrepp mot rysk minoritet i östra Ukraina.

det finns ju oecd rapporter på donbass (fanns ju oberoende observatörer där från typ 2015-2022 (de sissta flydde/togs hem när ryssen invardera.

Så det finns väldigt mycket fakta om du vill läsa (du kommer "bli besviken" om du gått på rysspropganda, men glad om du är en normalfungerande människa)
Citera
2022-04-16, 23:07
Medlem
barkeepers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Citronita
Frågan är hur svårt det skulle vara att slå ut den ryska olje- och gasproduktionen? Direkta träffar mot den och Ryssland skulle få svårt med drivmedel till sina egna fordon, samt förstås inget att exportera öht. Väst skulle ju fortfarande kunna köpa dyrare olja från mellanöstern, men knappast Ryssland.

Det är inte så enkelt. Man kan slå ut raffinaderierna, men det skulle nästan garantera ett svar med kärnvapen. Dessutom står Europa still utan rysk olja. All olja från Mellanöstern är inte lämplig i alla europeiska raffinaderier.
Utan att bli alltför teknisk så är alla råoljor inte likadana, och alla raffinaderier är heller inte likadana. Raffinaderier är redan relativt olönsamma, så att spendera massor av pengar på att bygga om raffinaderierna för att därefter kunna köra dyrare oljor som är olämpliga för tex bensinspecifikationerna i EU är ingen bra ekonomi. Och raffinaderierna är privatägda, inte statliga.

Redan i sommar är det till exempel väldigt stor risk för total brist på Asfalt (Bitumen, för att vara exakt) i hela norra Europa.
Förut gjordes den på råolja från Venezuela, men den är under sanktioner från USA, då började man göra den på biprodukter efter raffinering av rysk olja, nu är inte heller den oljan önskvärd.
Samma sak gäller däck, köp era vinterdäck redan nu, för i höst finns det inte många på marknaden skulle jag gissa.

Dessutom kommer nya utsläppsregler för sjöfart nästa år. Dom nya reglerna innebär en fartsänkning för all fartyg som transporterar gods till sjöss, även olja. Det betyder att försyningskedjan som redan nu är så rubbad att den är på gränsen till trasig efter Corona, Suez, och skenande bränslepriser, utsätts för ännu ett enormt slag.

Lägger man ihop allt ovan har man den perfekta stormen inför 2023, där priser kommer skena, tillgången minska, valmöjligheterna blir färre, och de politiker vi har som skall styra upp det hela är helt enkelt inte kapabla att göra obekväma val.
Citera
2022-04-16, 23:07
Medlem
akademikerfyllos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av goseigen
De flesta vuxna har gjort det.

Få personer hatar också ryssar, men du kommer att få se sådana inlägg givet vad ryssarna sysslar med och givet mängden deltagare på forumet.

Just nu vet vi att Ryssland skadar Ukraina, och det känns som en bra idé att se till att de inte längre kan göra det.

I sammanhanget är det nog viktigare än tankar på vilka hål vi kan öppna hos oss själva.

Apropå sådant har Ryssland blivit som en spegelbild av Nazityskland. Där verkar det finnas en avgrundsdjup tomhet som bara kan fyllas av våld och repression.

Likväl sorgligt att gemene man inte förmår se nyanserna. Vi vill väl inte att en pöbel med facklor och högafflar ska styra utvecklingen? Det finns många personer i tråden med både fackla och högaffel, men samtidigt med mycket klena argument.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in