2022-04-02, 10:16
Medlem
meduzan2013s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VillJalentine
Skall du korrigera någon bör du göra det korrekt.
Voxra/bupropion är verkligen inget SNRI utan kan betraktas som ett NDRI. Blockerar återupptaget av noradrenalin och dopamin. Sistnämnda mycket svagt. Blockerar även vissa nikotinreceptorer och verkar antikolinergt.
Ett riktigt urkasst preparat.

Det har du rätt i, min läkare förvirrade mig lite. Urkasst säger du ? Ja tyckte sertralin var urkasst så därför ja får dessa. Nån som har bra erfarenheter ?
Citera
2022-04-13, 06:08
Medlem
Voxra 450mg och ni svävar på moln

Börjar med det imorgon för andra gången. (Blev tvungen att sluta med den i höstas pga min anorexi)
Kaanske kan allt vända då. Förhoppningsvis.
Citera
2022-04-13, 21:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av swimmingpool
25 år. Tod den inte mot trötthet, men blev ju lite piggare ändå på nåt vis.

Voxra ger ju ångest, gick på det, 300 mg per dag men mitt hjärta höll på o ge upp på det, man blev pigg av det men som sagt var tvungen o sluta då ja fick andnings besvär och 60 ves slag i minuten
Citera
2022-04-13, 21:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bokstavstoll
Hej!
Jag funderar på att starta med voxra. Har adhd av kombinerad typ samt recidiverande depressioner och sömnsvårigheter.

Min nuvarande läkemedelslags innefattar
Duloxetin 60 mg
Stilnoct
Melatonin
Propavan
Attentin 30 mg/dag totalt

Min fråga är: Någon som kombinerat Duloxetin med Voxra? Vilka effekter fick du?

Och den viktigaste frågan: Någon med nattjobb som tar Voxra? Hur får ni det att fungera? Blir man pigg direkt av tabletten (den har ju ändå 20 timmars halveringstid) och är helt kört om man tar den innan man ska sova? Eller tar ni den vid olika tidpunkter olika dagar beroende på när ni ska sova?

Mvh Bokstavstoll

Voxra gör det svårare att sova
Citera
2022-04-13, 22:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Idioten1
Voxra gör det svårare att sova

Inte för alla. Jag blev så trött av den att jag tvingades ta den på kvällen. På dagen var jag som berusad av alkohol. Fick absolut ingenting gjort på 2-3 månader. Gick mest runt bland skrivborden och tjatade med allt och alla som en jävla a-lagare.

Tre dagar efter att jag slutat med Voxra satt jag med en kopp kaffe och programmerade igen.

Jag blev väldigt besviken över reaktionen. När jag sökte runt lite visade sig att fler fått denna reaktion. Inget bra svar hittades av mig. Någon sa att det är ju precis så en ADHD-människa reagerar på stimulanter. Min terapeut som även jobbar med ADHD-utredningar bedyrar att jag absolut inte har någon ADHD. Vet inte vad jag ska tro.
Citera
2022-04-14, 09:01
Medlem
Svavelvinters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blublang
Inte för alla. Jag blev så trött av den att jag tvingades ta den på kvällen. På dagen var jag som berusad av alkohol. Fick absolut ingenting gjort på 2-3 månader. Gick mest runt bland skrivborden och tjatade med allt och alla som en jävla a-lagare.

Tre dagar efter att jag slutat med Voxra satt jag med en kopp kaffe och programmerade igen.

Jag blev väldigt besviken över reaktionen. När jag sökte runt lite visade sig att fler fått denna reaktion. Inget bra svar hittades av mig. Någon sa att det är ju precis så en ADHD-människa reagerar på stimulanter. Min terapeut som även jobbar med ADHD-utredningar bedyrar att jag absolut inte har någon ADHD. Vet inte vad jag ska tro.

Din terapeut har rätt. Det är en myt att folk med ADHD skulle bli lugna/paradoxalt trötta av stimulerande ämnen.
Citera
2022-04-14, 12:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svavelvinter
Din terapeut har rätt. Det är en myt att folk med ADHD skulle bli lugna/paradoxalt trötta av stimulerande ämnen.

Ja, så är det kanske. Men varför blev jag och vissa andra så sjukt trötta av detta när andra får grava sömnproblem?
Citera
2022-04-15, 18:25
Medlem
Tjena.

Gick från 150mg -> 300mg på ca 1 vecka
Och sen 300mg -> 450mg efter 3 dagar.

Ja de låter ganska sjukt inser jag men läkaren ordinerade det, va väl något slags desperat försök att få mig att inte vara självmordsbenägen, då jag sagt att enbart 450mg har funkat på mig. Aja. MEN

Jag tar dessutom 50mg elvanse och vet sen innan att man ska vara försiktig med kombon, men läkaren verkade inte ha koll på nånting då han sa att det inte var någon fara…. Är inne på 3e dagen med 450mg nu. Från och med igår har jag haft en huggande smärta långt upp på vänster sida vid revbenen. Typ vid hjärtat!? Har hög puls (110) men har alltid det pga ångest. Gör extra ont när jag tar djupa andetag.

Har haft 3 krampanfall tidigare när jag tog denna dos + tog amfetamin (ej elvanse) dock antagligen alldeles för hög dos så antog att det berodde på det och det är därför ingen läkare undvikt voxran.

Är det nån som upplevt samma? Eller vet om det är farligt eller om jag inbillar mig? Har BMI 15 om det spelar nån roll. Får inte tag i läkare på psyk då de aldrig svarar på meddelanden så kan inte fråga de.
Citera
2022-04-16, 02:01
Medlem
Zuzumbas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sweetbutcrazy
Tjena.

Gick från 150mg -> 300mg på ca 1 vecka
Och sen 300mg -> 450mg efter 3 dagar.

Ja de låter ganska sjukt inser jag men läkaren ordinerade det, va väl något slags desperat försök att få mig att inte vara självmordsbenägen, då jag sagt att enbart 450mg har funkat på mig. Aja. MEN

Jag tar dessutom 50mg elvanse och vet sen innan att man ska vara försiktig med kombon, men läkaren verkade inte ha koll på nånting då han sa att det inte var någon fara…. Är inne på 3e dagen med 450mg nu. Från och med igår har jag haft en huggande smärta långt upp på vänster sida vid revbenen. Typ vid hjärtat!? Har hög puls (110) men har alltid det pga ångest. Gör extra ont när jag tar djupa andetag.

Har haft 3 krampanfall tidigare när jag tog denna dos + tog amfetamin (ej elvanse) dock antagligen alldeles för hög dos så antog att det berodde på det och det är därför ingen läkare undvikt voxran.

Är det nån som upplevt samma? Eller vet om det är farligt eller om jag inbillar mig? Har BMI 15 om det spelar nån roll. Får inte tag i läkare på psyk då de aldrig svarar på meddelanden så kan inte fråga de.

Lite väl aggressiv upptrappning. 450 mg används i regel vid särskilda fall, rätt dumt att det kombineras med 50 mg Elvanse. Absolut inget konstigt att vilopuls är hög, troligen lär ditt blodtryck inte se särskilt bra ut heller.

Högre doser på Voxra än 300 mg ger en signifikant sänkning av kramptröskeln, att det kombineras med centralstimulantia samtidigt är ju inte alls bra. Heller inte bra med så mycket noradrenalinsignalering när du har ett så pass lågt BMI = anorexia-symptom, nedsatt aptit o.s.v.

Vill man motverka suicid-beteende är inte noradrenalinsignalering något att gå efter, utan det brukar ses effekt när man ökar eller hämmar serotonerg signalering, gärna transportproteinet SERT.

Nej, denna kombo ser jag som idiotisk.
Citera
2022-04-16, 02:08
Medlem
Värsta medicinen. Vet att folk "knarkar" på dem, helt obegripligt enligt mig..
Citera
2022-04-16, 04:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zuzumba
Lite väl aggressiv upptrappning. 450 mg används i regel vid särskilda fall, rätt dumt att det kombineras med 50 mg Elvanse. Absolut inget konstigt att vilopuls är hög, troligen lär ditt blodtryck inte se särskilt bra ut heller.

Högre doser på Voxra än 300 mg ger en signifikant sänkning av kramptröskeln, att det kombineras med centralstimulantia samtidigt är ju inte alls bra. Heller inte bra med så mycket noradrenalinsignalering när du har ett så pass lågt BMI = anorexia-symptom, nedsatt aptit o.s.v.

Vill man motverka suicid-beteende är inte noradrenalinsignalering något att gå efter, utan det brukar ses effekt när man ökar eller hämmar serotonerg signalering, gärna transportproteinet SERT.

Nej, denna kombo ser jag som idiotisk.

Ja ”upptrappningen” var inget vidare genomtänkt, går ner till 300mg imorgon och hoppas på förbättring.

Har hög vilopuls oavsett om jag tar någon medicin eller inte, samt ganska lågt blodtryck men det har alltid varit över gränsen över vad som räknas som för lågt. Påverkas alltså inte så mycket av mediciner i den bemärkelsen.

Mådde jättebra förr iaf psykiskt när jag tog 450mg, men då hade jag en del fysiska biverkningar som vi inte visste vilken medicin som orsakade. Tog typ 20 piller om dagen den perioden..

Har tagit alla SSRI & SNRI som används och jag avskyr de alla, speciellt SNRI som är ett helvete att sluta med. Ville egentligen inte ens börja med Voxra men såg inget annat alternativ när läkarna vägrade höja elvansen.

Angående mitt BMI så har jag svår anorexi diagnostiserad, har mycket bättre aptit både på CS & på Voxra. Samt bättre förmåga att utföra mina matplaneringar t ex. Funkar inte alls utan.
Citera
2022-04-16, 17:41
Medlem
swimmingpools avatar
Är Voxra tänkt att ge dig energi eller att du ska må bättre? Det finns väl ingen medicin som ger än engeri?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in