2022-04-16, 16:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av punishersweden
Misstänkte det

Du baitar på allt som inte är sant. Vilken åsna du är
Citera
2022-04-16, 16:55
Medlem
StigEngstroms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tvond
Ryssarna har bara lyckats tvångsvärva in ca 20% av de tillgängliga i Donetsk och Luhansk enligt någon utländsk underrättelsetjänst jag såg ett citat ifrån igår på någon av de stora nyhets bolagen.

20% lät väldigt klent vill inte Donbass tillhöra Ryssland ? Borde väl vara 100% uppslutning kan man tycka om man vill tillhöra Ryssland men det klart vart inte lika roligt behöva kavla upp ärmarna och dra på sig grönstället längre efter ha sett hur Ryssland skickar in sina soldater. Återanvända kroppsskydd med intorkat blod från döda ryssar och en Mosin i bästa fall Dessutom verkar majoriteten av stupade ryssar lämnas vind för våg.
Vad jag har läst så tycks man ha kommit fram till att det är cirka 50 procent pro-ryssland och resterande 50 procent pro-ukraina i Donbass.
Rysslands vision att "befria" Donbass är alltså rätt vek...
Citera
2022-04-16, 16:59
Medlem
Citat:
Ja, flytta en fabrik är ungefär som att ta ned ett tält.

Inte så jag menade. Men efter Moskva kanske dom flyttade dom dyraste grejerna och slutade hänga där i onödan. Min gissning.
Citera
2022-04-16, 17:00
Medlem
MrEGreys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av allegrageller
Det senaste från ryssen:

” I en spansk bar i Alicante attackerade tre ryska turister bartendern, som hälsade dem med orden "Ära åt Ukraina!"

https://twitter.com/antiputler_news/status/1515332570262781962?s=21&t=ypaBIyue1CBf5NPP35QS0g

Undrar om man i sommar på turistorter kommer att få se skyltar där det står ”No dogs or russians allowed”?
Citera
2022-04-16, 17:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av baggebo1
Jag vill bara säga som tillägg till mitt förra inlägg, att författarens till twittertråden entusiastiskt positiva ton, som om han inte förstår hur sjukt det han förmedlar är, gör det hela ännu mer stört. Detsamma gäller för övrigt de i tråden som nu har mage att kalla det här en ukrainsk "tjänst" till de ryska föräldrarna. Ni avslöjar er liksom bara som ännu mer störda i en normal människas ögon.

Du delar bilder på döda människor varvat med texter som skönmålar krig. Du kan inte bedöma vad som är normalt eller stört.
Citera
2022-04-16, 17:04
Medlem
goseigens avatar
Citat:
Finns en anledning till att dessa labb placeras i länder med korrupta ledare. Dessa typer av labb skulle aldrig accepteras i USA. Så det outsourcas till mindre nogräknade länder. Men jag betvivlar att du kan räkna ut det. Cirkulera och fortsätt läsa aftonbladet.

Du tror således att man väljer att placera vapenlabb i ett land med en pågående konflikt med en stormakt.

Bra uträknat där, punisher, men tyvärr är det nog inte många som tror på det.
Citera
2022-04-16, 17:04
Medlem
baggebo1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Med det argumentet kan du heller inte se CNN. De har också drivit stories som visat sig inte hålla vatten. Med det inte sagt att CNN är lika dåliga. Utan man får betrakta allt som data och själv göra bedömningen. Här tycker jag Lancaster är bättre än de flesta andra medier. För han ger dig enormt många intervjuer, och de flesta är väldigt trovärdiga. Jag hade flera vänner som vid krigets start inte trodde det fanns pro-ryssar i Ukraina, det är svårt att förneka att de finns efter att ha sett Lancasters intervjuer i Mariupol m.m. Det ger också den bästa blick jag nånsin sett av hur det är att leva mitt i kriget, rent "diskbänksrealistiskt".

Om man väljer bort medier som Lancaster så är man i en filterbubbla. De stora västliga medierna kommer aldrig ge dig den delen av verkligheten som Lancaster (med kritiska glasögon på) ger. Hade det inte varit för Lancaster hade man kunnat tro att Azov inte sprängt ett enda hus i Mariupol, inte hindrat en enda person att gå, och att Mariupols hela befolkning är västliga demokrater som hatar Ryssland - dvs den bild som USAs regering tycker att alla ska ha.

Sen tror jag han har en selection bias. Liksom CNN. Och jag tror att han ibland är en plattform för de som rent faktiskt vill missleda. Kommer någon och säger "kolla här, jag har hittat en nazistisk tortyrkällare", ja då går Patrick Lancaster in och filmar den och frågar alla vad som hänt. Han dubbelcheckar inte eller låter bli att rapportera det för att det är orimligt. Den filtreringen får du göra själv. Men jag tvivlar på att han själv sitter och spinner ihop fakade historier.

Egentligen borde man ha en helt annan pressetik. CNN och ffa public sector media m fl borde lägga upp sina råa mediadata så man kan faktagranska hur de klippt och vinklat.
Första inlägget i tråden från din sida, så skriver du ett av de bästa inläggen som skrivits i tråden. Snyggt jobbat!

När det gäller Lancaster så är det just råmaterialet som är intressant. Han tar sig dit få andra gör och han får kommentarer och bilder kring allt möjligt. Man får arbeta själv hela tiden med att kontextualisera, vilket jag bara tycker är bra. Jag hatar den här "skriva på näsan"-attityden som så ofta kommer från mer "professionell" journalistik, där det för mig alltid är uppenbart att de vill få mig att tycka en viss sak i en viss fråga. Noga redigerat och klippt. Nej Lancaster kastar sig ut och ger oss det materialet vi behöver för att skriva våra egna reportage. Det du skriver om "diskbänksrealismen" är också klockrent. Sen får man inse att han måste samarbeta med den ryska/DPR-krigsmakten för att få tilltråde till vissa områden, och det kan också påverka vilka han kan prata med. Ibland ser man att det är ett gäng journalister som liksom vallas in i ett visst område för att dokumentera och intervjua. Har människorna där förberetts på detta och valts ut av ryssarna? Såna frågor ställer man sig hela tiden. Oavsett så är hans grejer väldigt intressanta, och de enda i sitt slag för oss som inte är ryskspråkiga.
Citera
2022-04-16, 17:05
Medlem
MrEGreys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Letsdothisnow
Vi hade bokat två airbnb lägenheter i Grekland i sommar. Blev avbokade då lägenheterna är konfiskerade av grekiska staten

😆 Lär väl inte bli så värst många ryska turister i väst i år. Eller detta decennium kanske…
Citera
Medlem
Citat:
Vi får väl se om det används neptune missiler i någon större utsträckning framöver.

Förmodligen inte. Den var väl snudd på inte byggd än. Men Ryssland får väl hålla lite avstånd tills dom vet 100%. Har blivit många överraskningar för dom. Nästa blir kanske harpoon.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StigEngstrom
Vad jag har läst så tycks man ha kommit fram till att det är cirka 50 procent pro-ryssland och resterande 50 procent pro-ukraina i Donbass.
Rysslands vision att "befria" Donbass är alltså rätt vek...
Tittar jag på siffror så visade sig att ca. 2/3 i donbass var för Ukraina, dessutom så verkar stödet för Ryssland minskat med den militära aktionen.
Citera
2022-04-16, 17:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SkogsSaab
När det gäller Landcaster har jag följt honom sen 2015, och mycket han rapporterat om har blivit klarlagt i efterhand.
Samt att det sällan stämmer med uppgifter jag får som funnits på plats eller har vänner och anhöriga som varit det.
Är man känd för att sprida lögner och propaganda är det svårt att tas som trovärdig.

Titta på de intervjuades kroppsspråk m.m.

Sedan kan man förstås fundera över om makten i Moskva är så enormt korkade att de ger sitt sitt stöd till mord och våldtäkter på civila.

Nej så sannolikt mycket false flags.
Senast redigerad av Shabhai17 2022-04-16 kl. 17:12.
Citera
2022-04-16, 17:08
Medlem
allegragellers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrEGrey
Undrar om man i sommar på turistorter kommer att få se skyltar där det står ”No dogs or russians allowed”?
De finns väl redan!?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in