Citat:
Ursprungligen postat av
psychicsailor
Med det argumentet kan du heller inte se CNN. De har också drivit stories som visat sig inte hålla vatten. Med det inte sagt att CNN är lika dåliga. Utan man får betrakta allt som data och själv göra bedömningen. Här tycker jag Lancaster är bättre än de flesta andra medier. För han ger dig enormt många intervjuer, och de flesta är väldigt trovärdiga. Jag hade flera vänner som vid krigets start inte trodde det fanns pro-ryssar i Ukraina, det är svårt att förneka att de finns efter att ha sett Lancasters intervjuer i Mariupol m.m. Det ger också den bästa blick jag nånsin sett av hur det är att leva mitt i kriget, rent "diskbänksrealistiskt".
Om man väljer bort medier som Lancaster så är man i en filterbubbla. De stora västliga medierna kommer aldrig ge dig den delen av verkligheten som Lancaster (med kritiska glasögon på) ger. Hade det inte varit för Lancaster hade man kunnat tro att Azov inte sprängt ett enda hus i Mariupol, inte hindrat en enda person att gå, och att Mariupols hela befolkning är västliga demokrater som hatar Ryssland - dvs den bild som USAs regering tycker att alla ska ha.
Sen tror jag han har en selection bias. Liksom CNN. Och jag tror att han ibland är en plattform för de som rent faktiskt vill missleda. Kommer någon och säger "kolla här, jag har hittat en nazistisk tortyrkällare", ja då går Patrick Lancaster in och filmar den och frågar alla vad som hänt. Han dubbelcheckar inte eller låter bli att rapportera det för att det är orimligt. Den filtreringen får du göra själv. Men jag tvivlar på att han själv sitter och spinner ihop fakade historier.
Egentligen borde man ha en helt annan pressetik. CNN och ffa public sector media m fl borde lägga upp sina råa mediadata så man kan faktagranska hur de klippt och vinklat.
Första inlägget i tråden från din sida, så skriver du ett av de bästa inläggen som skrivits i tråden. Snyggt jobbat!
När det gäller Lancaster så är det just råmaterialet som är intressant. Han tar sig dit få andra gör och han får kommentarer och bilder kring allt möjligt. Man får arbeta själv hela tiden med att kontextualisera, vilket jag bara tycker är bra. Jag hatar den här "skriva på näsan"-attityden som så ofta kommer från mer "professionell" journalistik, där det för mig alltid är uppenbart att de vill få mig att tycka en viss sak i en viss fråga. Noga redigerat och klippt. Nej Lancaster kastar sig ut och ger oss det materialet vi behöver för att skriva våra egna reportage. Det du skriver om "diskbänksrealismen" är också klockrent. Sen får man inse att han måste samarbeta med den ryska/DPR-krigsmakten för att få tilltråde till vissa områden, och det kan också påverka vilka han kan prata med. Ibland ser man att det är ett gäng journalister som liksom vallas in i ett visst område för att dokumentera och intervjua. Har människorna där förberetts på detta och valts ut av ryssarna? Såna frågor ställer man sig hela tiden. Oavsett så är hans grejer väldigt intressanta, och de enda i sitt slag för oss som inte är ryskspråkiga.