2022-04-16, 16:37
Medlem
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SkogsSaab
Du bör kolla dina källor lite innan du tar det de rapporterar som fakta.
Han har konstaterats vara avlönad av Kreml sen länge, sen 2014 som jag hittat.
Dessutom har han flera prorysska reportage som bevisats vara falsarium genom åren.
Så du bör vara lite kritisk till dina källor.

Med det argumentet kan du heller inte se CNN. De har också drivit stories som visat sig inte hålla vatten. Med det inte sagt att CNN är lika dåliga. Utan man får betrakta allt som data och själv göra bedömningen. Här tycker jag Lancaster är bättre än de flesta andra medier. För han ger dig enormt många intervjuer, och de flesta är väldigt trovärdiga. Jag hade flera vänner som vid krigets start inte trodde det fanns pro-ryssar i Ukraina, det är svårt att förneka att de finns efter att ha sett Lancasters intervjuer i Mariupol m.m. Det ger också den bästa blick jag nånsin sett av hur det är att leva mitt i kriget, rent "diskbänksrealistiskt".

Om man väljer bort medier som Lancaster så är man i en filterbubbla. De stora västliga medierna kommer aldrig ge dig den delen av verkligheten som Lancaster (med kritiska glasögon på) ger. Hade det inte varit för Lancaster hade man kunnat tro att Azov inte sprängt ett enda hus i Mariupol, inte hindrat en enda person att gå, och att Mariupols hela befolkning är västliga demokrater som hatar Ryssland - dvs den bild som USAs regering tycker att alla ska ha.

Sen tror jag han har en selection bias. Liksom CNN. Och jag tror att han ibland är en plattform för de som rent faktiskt vill missleda. Kommer någon och säger "kolla här, jag har hittat en nazistisk tortyrkällare", ja då går Patrick Lancaster in och filmar den och frågar alla vad som hänt. Han dubbelcheckar inte eller låter bli att rapportera det för att det är orimligt. Den filtreringen får du göra själv. Men jag tvivlar på att han själv sitter och spinner ihop fakade historier.

Egentligen borde man ha en helt annan pressetik. CNN och ffa public sector media m fl borde lägga upp sina råa mediadata så man kan faktagranska hur de klippt och vinklat.
Citera
Medlem
Jofs avatar
Varför verkar det som att Ryssland inte förväntar sig att Ukraina ska slå tillbaka mot Ryssland?
Och verkar också som att många andra tycker samma sak!?

Man vill att Ukraina bara ska försvara sig inom sina gränser.
Finns knappast någon etisk, politiskt eller stridmässig logik i det.

Enda anledningen är att man befarar att man då är rädd att Ryssland går hårdare.

Nu är spel mot ett mål. Så vinns inga matcher .
Senast redigerad av Jof 2022-04-16 kl. 16:41.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SkogsSaab
Källan är Patrick Lancaster, sök lite på honom så kommer du förstå hur trovärdig han är.
Han har hållit på sen 2014 och blivit påkommen ett antal gånger med att skapa sina egna regisserade reportage.
Dessutom konstaterat avlönad av Kreml vad ha än skriver själv.

Du förstår väl att båda sidor smutskastar varandra?

Jag tycker de intervjuade personernas kroppsspråk övertygar.

Vad har du själv för källa? CNN? Då kan du lika väl fråga Pentagon.
Citera
2022-04-16, 16:39
Medlem
Tvonds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Men sanktionerna gör det svårare för dem att kriga mot sina grannländer.

Hoppas det är sant, jag hörde också att de har svårt att tvångsvärva alla män i deras område, vilket Ryssland kräver då de har svårt att få fram egna soldater.

Ryssarna har bara lyckats tvångsvärva in ca 20% av de tillgängliga i Donetsk och Luhansk enligt någon utländsk underrättelsetjänst jag såg ett citat ifrån igår på någon av de stora nyhets bolagen.

20% lät väldigt klent vill inte Donbass tillhöra Ryssland ? Borde väl vara 100% uppslutning kan man tycka om man vill tillhöra Ryssland men det klart vart inte lika roligt behöva kavla upp ärmarna och dra på sig grönstället längre efter ha sett hur Ryssland skickar in sina soldater. Återanvända kroppsskydd med intorkat blod från döda ryssar och en Mosin i bästa fall Dessutom verkar majoriteten av stupade ryssar lämnas vind för våg.
Citera
2022-04-16, 16:44
Medlem
allegragellers avatar
Det senaste från ryssen:

” I en spansk bar i Alicante attackerade tre ryska turister bartendern, som hälsade dem med orden "Ära åt Ukraina!"

https://twitter.com/antiputler_news/status/1515332570262781962?s=21&t=ypaBIyue1CBf5NPP35QS0g
Citera
2022-04-16, 16:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Med det argumentet kan du heller inte se CNN. De har också drivit stories som visat sig inte hålla vatten. Med det inte sagt att CNN är lika dåliga. Utan man får betrakta allt som data och själv göra bedömningen. Här tycker jag Lancaster är bättre än de flesta andra medier. För han ger dig enormt många intervjuer, och de flesta är väldigt trovärdiga. Jag hade flera vänner som vid krigets start inte trodde det fanns pro-ryssar i Ukraina, det är svårt att förneka att de finns efter att ha sett Lancasters intervjuer i Mariupol m.m. Det ger också den bästa blick jag nånsin sett av hur det är att leva mitt i kriget, rent "diskbänksrealistiskt".

Om man väljer bort medier som Lancaster så är man i en filterbubbla. De stora västliga medierna kommer aldrig ge dig den delen av verkligheten som Lancaster (med kritiska glasögon på) ger. Hade det inte varit för Lancaster hade man kunnat tro att Azov inte sprängt ett enda hus i Mariupol, inte hindrat en enda person att gå, och att Mariupols hela befolkning är västliga demokrater som hatar Ryssland - dvs den bild som USAs regering tycker att alla ska ha.

Sen tror jag han har en selection bias. Liksom CNN. Och jag tror att han ibland är en plattform för de som rent faktiskt vill missleda. Kommer någon och säger "kolla här, jag har hittat en nazistisk tortyrkällare", ja då går Patrick Lancaster in och filmar den och frågar alla vad som hänt. Han dubbelcheckar inte eller låter bli att rapportera det för att det är orimligt. Den filtreringen får du göra själv. Men jag tvivlar på att han själv sitter och spinner ihop fakade historier.

Egentligen borde man ha en helt annan pressetik. CNN och ffa public sector media m fl borde lägga upp sina råa mediadata så man kan faktagranska hur de klippt och vinklat.

Alla medier har någon typ av filter och tolkar fakta från sin synvinkel.
Skillnaden är att CNN eller SVT t.ex. Inte ljuger om hur de finansieras och dessutom visar historien från lite,olika synvinklar. Följer man Lancaster är han väldigt tydlig i att Rysslan aldrig gör fel. Dessutom ljuger han obehindrat om att han är avlönad från Kreml utan påstår att han är själv finansierad . Det gör en stor skillnad för mig när jag gör en bedömning gällande trovärdighet.
Senast redigerad av SkogsSaab 2022-04-16 kl. 16:53.
Citera
2022-04-16, 16:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av allegrageller
Det senaste från ryssen:

” I en spansk bar i Alicante attackerade tre ryska turister bartendern, som hälsade dem med orden "Ära åt Ukraina!"

https://twitter.com/antiputler_news/status/1515332570262781962?s=21&t=ypaBIyue1CBf5NPP35QS0g

Inget förvånande när det gäller dessa djur.
Citera
2022-04-16, 16:49
Medlem
Citat:
Det senaste från ryssen:

Lite som om han sagt Heil Hitler till budar...
Citera
2022-04-16, 16:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skogsmaran
Vadan detta prat om nazister helt plötsligt från så många som aldrig verkar brytt sig speciellt tidigare?
Har du alltid varit en aktiv anti-nazist? Kanske skänker en slant till judiska föreningen och går på förintelsemuseum? Läst Anne Franks dagbok och förfasats över nazismen? Har du varit på antinazistiska demonstrationer under tidigare år?

Vad anser du om att USA hjälpte till att tippa andra världskriget* till de allierades fördel så att nazismen i Tyskland kunde besegras. var det något bra?

* = Förlåt, menade "andra specialoperationen"

Azov = Nazister. End of story. Som de flesta andra här så är det så att ändamålet helgar medlen. Då samarbetar man med vem som helst. Nazister och vänsterliberaler går hand i hand.
Citera
Medlem
allegragellers avatar
Ukranian Memes Forces på twitter, för oss som uppskattar ett välgjort meme:

https://twitter.com/uamemesforces?s=21&t=ypaBIyue1CBf5NPP35QS0g
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Shabhai17
Du förstår väl att båda sidor smutskastar varandra?

Jag tycker de intervjuade personernas kroppsspråk övertygar.

Vad har du själv för källa? CNN? Då kan du lika väl fråga Pentagon.

När det gäller Landcaster har jag följt honom sen 2015, och mycket han rapporterat om har blivit klarlagt i efterhand.
Samt att det sällan stämmer med uppgifter jag får som funnits på plats eller har vänner och anhöriga som varit det.
Är man känd för att sprida lögner och propaganda är det svårt att tas som trovärdig.
Citera
2022-04-16, 16:51
Medlem
Strossels avatar
Citat:
Det senaste från ryssen:

Hoppas de gillar spanska fängelser.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in