2022-04-16, 10:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LuluBrooksie
Absolut inte. Mänsklig överlevnad du vet. Människor som ska dela på luften, maten, vattnet, som ska poopa i samma rum. Det finns inga platser över för hundar eller något annat djur, de ska inte äta eller dricka någon människas ranson, de ska inte poopa i människors ranson av bajspåsar.

T Ä N K !

jag personligen tycker väldigt mycket om hundar, men de har ingen plats i ett skyddsrum.

Jag säger att det beror helt på vad det är för en hund. Rent generellt, så ska ju inte diverse husdjur härbärgas i skyddsrummen med folk, men sedan finns det ju också något avstressande med en stabil hunds närvaro. Är det däremot en hund som börjar skälla som en galning för än det ena eller andra, så går det ju inte. Men jag är ganska säker att i det läget, så kommer både hunden och ägaren åka ut, ifall hundägaren tvunget proppsar på att ha hunden i skyddsrummet. Egentligen borde det gälla för jobbiga ungar också, men ja någonstans får man väl vika sig med vad som ska vara inne och utanför skyddsrummet.
Citera
2022-04-16, 10:44
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kammadaj
Jag säger att det beror helt på vad det är för en hund. Rent generellt, så ska ju inte diverse husdjur härbärgas i skyddsrummen med folk, men sedan finns det ju också något avstressande med en stabil hunds närvaro. Är det däremot en hund som börjar skälla som en galning för än det ena eller andra, så går det ju inte. Men jag är ganska säker att i det läget, så kommer både hunden och ägaren åka ut, ifall hundägaren tvunget proppsar på att ha hunden i skyddsrummet. Egentligen borde det gälla för jobbiga ungar också, men ja någonstans får man väl vika sig med vad som ska vara inne och utanför skyddsrummet.
Men... Alltså.... Det är inte tillåtet med hund eller djur i skyddsrum. Måste MSB trycka upp nya skyltar, grön ram, vit kvadrat, svart hund, diagonalt brett rött streck? Såna fanns iaf förr. Beskrev skylten från barndomsminnet.

Det kommer inte bli diskussion. Pga allergier och risk för sjukdomar erc så kan inte djur tillåtas i skyddsrum.
Citera
2022-04-16, 10:57
Avslutad
Lek med tanken att någon förort till Sthlm blir som Bucha i Ukraina, kommer svenskar gå och gnälla över en majsorm i skyddsrummet då? Det ligger avsprängda ben, tarmar och annat slask ute på gatan, kvinnor våldtas av en hel pluton ryssar i tvättstugan men nere i skyddsrummet kommer vi gnälla över att någon tagit ner sin undulat eller kanin fast det står skyltar utanför. Sätt upp arga lappar! "DU SOM TOG NER DIN GULDFISK I FREDAGS! DET ÄR FAKTISKT INTE TILLÅTET!"
Citera
2022-04-16, 10:59
Medlem
R5As avatar
Jag har hund men kommer inte utsätta allergiker för något. Man är en idiot om man ens tänker tanken.
Citera
2022-04-16, 11:04
Medlem
Det känns som att många djurägare inte riktigt har tänkt igenom orimligheten att ta med sig djur i ett skyddsrum. Tänk igenom följande scenario. Det går inte att gå ut ur skyddsrummet på 72 h. Runtomkring pågår strider och det smäller av artilleribeskjutning och raketer ständigt. Det är proppfullt, barn som gnäller och gråter. Det finns knappt plats att sitta ned. Det luktar kiss, bajs och svett. I ett hörn finns en hink att dela på för att göra sina behov i. Det är brist på mat och vatten. Ska man ta med sina djur i detta? Vilka djur ska släppas in? Ska de vara fria, kopplade eller sitta i bur? Vad gör man om de skäller, jamar eller gnäller ständigt? Vad händer om de ger sig på varandra eller människor? Ska de kissa och bajsa på golvet?

Nä, min katt skulle få åka med min mor ut på landet och går inte det så lämnas hon i lägenheten med mat och vatten. Jag kommer att behöva vara på jobbet. Jag misstänker att en hel del andra djurägare också har viktiga uppgifter i samhället och inte har tid att själva ta hand om sina djur.
Citera
2022-04-16, 11:33
Medlem
marijas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gomersgotoground
Det känns som att många djurägare inte riktigt har tänkt igenom orimligheten att ta med sig djur i ett skyddsrum. Tänk igenom följande scenario. Det går inte att gå ut ur skyddsrummet på 72 h. Runtomkring pågår strider och det smäller av artilleribeskjutning och raketer ständigt. Det är proppfullt, barn som gnäller och gråter. Det finns knappt plats att sitta ned. Det luktar kiss, bajs och svett. I ett hörn finns en hink att dela på för att göra sina behov i. Det är brist på mat och vatten. Ska man ta med sina djur i detta? Vilka djur ska släppas in? Ska de vara fria, kopplade eller sitta i bur? Vad gör man om de skäller, jamar eller gnäller ständigt? Vad händer om de ger sig på varandra eller människor? Ska de kissa och bajsa på golvet?

Nä, min katt skulle få åka med min mor ut på landet och går inte det så lämnas hon i lägenheten med mat och vatten. Jag kommer att behöva vara på jobbet. Jag misstänker att en hel del andra djurägare också har viktiga uppgifter i samhället och inte har tid att själva ta hand om sina djur.

Gör du samma sak med ditt barn? Lämnar det och har ej tid att ta hand om ditt barn? Jag hoppas att du inte har barn och tycker synd om din katt att ha dig till ägare.
Citera
2022-04-16, 11:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av marija
Gör du samma sak med ditt barn? Lämnar det och har ej tid att ta hand om ditt barn? Jag hoppas att du inte har barn och tycker synd om din katt att ha dig till ägare.

Jag har inga barn. Det hade fått följa med någon släkting till skyddsrum såklart. Är det grymt att inte plåga sitt husdjur i ett överfyllt skyddsrum där det inte kan röra sig fritt, kissa eller bajsa? Hur tror du hundägande militärer gör i händelse av krig? Givetvis får någon annan ta hand om husdjuret under tiden.
Citera
2022-04-16, 13:29
Medlem
Citat:

Haha vilken jävla vattendelare detta är.

Jag har själv hund. En Golden Retriever, hon åker INTE med i ett skyddsrum i alla fall. Hur fan skulle det se ut med allergiker, hundskit, piss, foder, vatten, rastning m.m.

Andra dominanta hundar? Skulle bli slagsmål och skyhöga stressnivåer.

Nej, vi får antingen stanna hemma med hunden. Alternativt fylla upp med vatten och enorma mängder med foder så får hon klara sig självt. Eller så avlivar jag henne med jaktbössan om det blir totalt hopplöst.

Det går att vara både rationell och hundägare, inte alla som är det. Människor går såklart före hundar.
Citera
2022-04-16, 13:34
Medlem
Blir det lika illa som i Ukraina är nog risken stor att husdjuren hamnar i en gryta om de följer med ner i skyddsrum. Kan folk förstå att livet i ett skyddsrum inte är en mysstund . När ens liv hotas har man inte råd att vurma för husdjur - husdjur är lyx och hör inte hemma i ett skyddsrum.
Citera
2022-04-16, 14:03
Medlem
varfors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kammadaj
Precis, jag tror folk kommer ha överseende med att jag har med mig en 7-8år gammal Ovtjarka, den är aldrig rädd, stadig och självständig, stabilare psyke går knappast att hitta!
Tar jag med varghalsbandet kan min vovve dra sitt strå till stacken genom att hjälpa till med att upprätthålla djurförbudet:
Tex om hobbygangsters med labila kamphundar försöker ta in sin livsfarliga byracka genom att hota sig in med hunden som vapen: Då släpper jag bara min söta lilla gullponke så den kan gå fram och lösa det diplomatiskt!
Här ska det minsann inte kunna komma hundägare som tror de står över regelverken bara för att de har livsfarliga kamphundar tex terriers eller pitbulls...

Blir så arg att jag kokar när jag tänker på att min sötis ska behövas i skyddsrummet för att se till att andra hundägare inte ska ta sig friheter, hotas och förstöra tryggheten för oss laglydiga...
Senast redigerad av varfor 2022-04-16 kl. 14:08.
Citera
2022-04-16, 15:19
Medlem
shaktas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LuluBrooksie
Haha nej det hade du inte. Du hade blivit övermannad.

Hundar är icke tillåtna i skyddsrum likväl katter, gnagare, ormar.. .
Det är mänskliga överlevnaden som är i fokus. Spring till skogs du med din hund.

Vilket förmodligen skulle vara säkrare.

https://www.bbc.com/news/world-europe-61007427

Du är körd ifall ditt hus träffas och det rasar ihop och du sitter i ett skyddsrum. Antingen kvävs du eller svälter/törstar ihjäl. Långt ut i en skog med ett tält skulle vara säkrare. Där kan du få tag i vatten och mat.
Senast redigerad av shakta 2022-04-16 kl. 15:35.
Citera
2022-04-16, 16:06
Medlem
Citat:

Det är väl en jävla skillnad på barn och husdjur.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in