Citat:
Ursprungligen postat av
Kungsgarden
Jämföra djur med gitarrer och böcker...som trivselskapande föremål att fördriva tiden med i skyddsrum. Jag har aldrig hört talas om gitarr- eller bokfobi. Medan en del människor är genuint livrädda för ormar, hundar, katter, "råttor" (så att de inte ser skillnad mellan hamster o dyl och vanliga råttor)
...och människor kan ha social fobi. Klaustrofobi. Eller är immunosvaga. Samt en rad andra fobier och specialtillstånd som rör saker som kontakt med andra människor eller trånga utrymmen.
Har du fler skräddarsydda, men samtidigt helt påhittade eller irrelevanta argument som du inte riktigt tänkt igenom?
Visa med argument, analys eller faktiska data varför det skulle bli ett problem i stället.
Citat:
Ursprungligen postat av
Kungsgarden
Idag har folk alla möjliga sorters sällskapsdjur. Giftormar, kamphundar, bengalkatter.
Ja, och varje människa kan helt enkelt hitta på alla möjliga sorters skäl till varför just DE inte ska acceptera X eller Y (i skyddsrum, generellt, etc, whatever).
Citat:
Ursprungligen postat av
Kungsgarden
I praktiken handlar det om att släppa in människor - eller djur.
"I praktiken"? Då har du alltså data och verkliga exempel att komma med? Medan jag försöker uttrycka mig försiktigt som t.ex. "jag ser inte att det blir ett problem i praktiken" så uttrycker du dig som om du faktiskt vet.
Citat:
Ursprungligen postat av
Kungsgarden
Ingen kommer att kunna tvinga en genuint skräckslagen person att låsas in med orm, hund eller katt.
Och ingen i tråden, eller mig veterligen någon annanstans har heller föreslagit det. Finns det fler positioner som ingen har argumenterat
för som du vänder dig
mot?
Citat:
Ursprungligen postat av
Kungsgarden
Eller hokuspokus få grannars djur att komma överens med varandra.
Ja, det är ju förstås hokuspokus. Grannar som talar med varandra, utbyter idéer eller hjälps åt? Det kan ju bara inte ha hänt? Och vadå "djur att komma överens med varandra"? De är knappast de som behöver diskutera saken och hur det fungerar kan man kolla närmaste väntrum på en veterinärmottagning för att bilda sig en uppfattning om det är några problem och vad ägarna gör vid problem.
Citat:
Ursprungligen postat av
Kungsgarden
Grannars förståelse för varandras djur överskattas. Grannar över huvud taget i städer lever inte i samma gemenskap som förr.
Detta är alltså också något du vet, och kan alltså 1) stödja 2) förklara relevansen av?
Förlåt, men den här diskussionen är ju tämligen hjärndöd. Ingen har påstått att man ska ta in icke-mänskliga djur i skyddsrum
i stället för människor och åtminstone har jag inte påstått att det handlar om "rättigheter" (jag tror inte någon har "rätt" till skyddsrum. Skyddsrum är en bra-att-ha extra infrastruktur, ibland med fredstida alternativ användning som räcker till en bråkdel av befolkningen. Vilket inte innebär att de kommer vara jämpackade med samma nyttjandegrad, förutsättningar, relevans eller ens skyddsnivå i händelse av krig.
Finns det ö.h.t. data från några konflikter internationellt att detta skulle vara 1) ett problem, 2) ett problem som inte löses av sig självt, 3) löses på ett paragrafrytterivis? Alltså, jag ifrågasätter diskussionen som helhet egentligen, och anser inte att någon har något vettigt svar i fredstid. Personligen tror jag som sagt att detta i huvudsak kommer visa sig vara tämligen självreglerande, med fåtal "incidenter" där folk inte kan komma överens (och för varje sådan incident torde det gå massvis av incidenter totalt orelaterade till djur, folk som vill slänga ut andra, folk som vill tränga sig på när det är fullt, folk som är skitstövlar, störiga, obehagliga, tafsar, luktar illa, tar med sig nötter eller annan olämplig föda (som till skillnad från pälsdjur faktiskt
kan ge mer allvarliga problem), osv.
Det här med "djur kommer inte in, så enkelt är det" eller "jag kommer slå ner den som hindrar mig att komma in med mitt djur" är bådadera kvalificerat skitsnack av folk som inte verkar förstå eller sett ett skyddsrum, inte vet vad "pragmatik" är, tror att rättsväsendet har tid med total bullshit i krig, inte har förståelse för att det finns en tidsaspekt, blir kränkta för andras räkning osv, osv. De flesta av dem nyktrar nog till när det verkligen gäller, vill jag tro. Det här är ingen "människa vs djur"-fråga, eller "människa vs X"-fråga ö.h.t, utan en fråga om
plats, pragmatik och flexibilitet (vad gör t.ex. en som tror "djur får inte komma in" är Guds lag, ifall en annan människa explicit vill avsäga sin plats till förmån för en tredje människas hund, etc. Börjar bråka? Bli våldsam inför andras demonstration i altruism? Vad gör någon som kommer med en hund till ett skyddsrum som uppenbart är fullt? Börjar bråka? Drar vapen och hotar sig in? Det lilla jag vet om gruppdynamik är att sammanhållningen som helhet tenderar att öka inför ett yttre hot, samtidigt som folk också fort kan gadda samman mot någon som avviker för mycket, även om det är en ingruppsmedlem. Att ö.h.t. gå emot "lokalt konsensus" eller lokal uppfattning om "rätt och fel" kan gå illa, oavsett om man är djurägare eller någon som neka djur tillträde p.g.a. plattityder snarare än nöd). Återigen. Jag tror detta är en meningslös diskussion kring ett icke-problem. Det kommer sannolikt finnas djur i somliga skyddsrum, samtidigt som det inte kommer på fråga i andra. Självreglering, är min gissning.
Edit: Tycka vad man vill om Wilderäng, men han skrev faktiskt förnuftigt om saken på sin blogg:
https://cornucopia.se/2022/03/sa-tar-du-hunden-med-dig-ner-i-skyddsrummet/
Citat:
[...]Och vet ni vad – i Kyjiv tar de flesta med sig sina djur. Både till skyddsrummet, källaren eller när de evakuerar. För sådan är verkligheten bortom teorierna. Eller så ordnar man någon som kan ta hand om djuren. Undantag finns, men alla som har djur borde inte ha det. Har du djur så tar du ansvar för dem.[...]
Kontentan av det han skriver är mycket likt min poäng: i huvudsak är det ett icke-problem och pragmatism och förnuft kommer råda. Som både han och jag skrev i ett tidigare inlägg - många med djur kommer ändå gå till sin egna källare eller djupt in i sin lägenhet, oavsett status på skyddsrum.