2022-04-16, 14:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av punishersweden
Vilka lögner. Utgick från de fakta som fanns vid tillfället.

Du har ju satsat på fel häst, precis som så många andra proryssar kommer du så småningom försvinna från tråden, min gissning är efter att ryssarna fått episkt med pisk i sin våroffensiv och ukraina återtagit allt sitt territorium.
Citera
2022-04-16, 14:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av N9HN
Det där var det mest idiotiska jag läst på länge. Fria val? Hade du läst nåt om dom valen hade du fattat att dom var allt annat än fria. Att du inte har läst vet man eftersom du inte ens får sifforna rätt. 85% var valdeltagandet, 96% av rösterna var fär att tillhöra Ryssland. Du ser inget misstänkt i en sådan enorm seger? För sådana siffror brukar endast finnas i diktaturer.

Putins krav ger jag inget för, den som litar på något den mannen säger är antingen köpt, hjärntvättad eller idiot. Eller alla tre.

Ska vi ha tillbaka Norge då? i omröstningen 1905 röstade 99.95% för upplösning! och Sverige hade inte ens allmän rösträtt då. Men det tycker du är rimliga siffror?????

Men inte när Krim hade omröstning och 96% röstade för att bli en del av Ryssland? skulle du påstå att dagens Ryssland är mindre demokratiskt än Sverige 1905?

Så ja bara säga åt norrmännen att det är tillbaka in i unionen tills vi haft en omröstning för valresultaten på 99.95% är inte rimliga.
Citera
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av goseigen
Grundtanken är väl att det är tråkigt när folk dör, varför det är viktigt att få till ett så snabbt vapenstillestånd som möjligt.

I den nuvarande situationen verkar det dock inte fungera, och förmodligen därför att vissa politiker tycker sig behöva en "vinst" som de kan sälja på hemmaplan.

Lyssnar man på ryska tongångar kan man höra att målet till viss del nu handlar om att slå vissa specifika enheter i det ukrainska försvaret. När man har gjort det är det då kanske möjligt för Putin att köra en Bush - hitta ett hangarfartyg där han kan stå och prata om hur han nu har utrotat nazismen i Ukraina, och att det är fred.

För Ukrainas del är det nog tänkbart att de tycker att kriget går bra och att de kanske har chanser att kasta ut ockupanterna från fler områden. Ifall de känner så finns det åtminstone ett argument för dem att inte gå med på någon vapenvila.

Vad som är uppenbart är att Rysslands invasion helt har misslyckats, och att de inte alls kan nå de mål de ställde upp. Landet verkar inte heller ha mycket till chans mot väst i ett utnötningskrig, och det har dessutom drabbats av omfattande sanktioner.

Rent objektivt borde det därför vara mycket smartare för Ryssland att dra sig tillbaka tills väst blir nöjda. En ofta förekommande tanke är att båda sidor kanske skulle kunna enas om framtida folkomröstningar på Krim och i LNR och DNR. Helst borde Ryssland också få en annan ledare. Det vore bra ifall Putin avsattes och att han och några andra tar på sig skulden för det som har hänt.

För Ukrainas del är det nog en bra idé om landet kan få garantier från väst utan att vara med i NATO. Kan man med smarta avtal fixa en sådan situation tar man också bort ett av Rysslands kort utan att det betyder så mycket. Det viktigaste för freden är att Ryssland förstår att det blir krig med väst nästa gång de försöker sig på något sådant här.

Men ett slut på kriget är inte ett slut på sanktioner och inte ett slut på utredningar om krigsbrott. Putin eller Putins efterträdare, kommer nog vilja väva in att allt skall tillbaka till hur det var innan kriget. Men det kommer aldrig att ske. Inte ens USA kan påverka det; domstolar kommer fortsätta utredningar om krigsbrott, många länder i Europa kommer inte gå tillbaka till hur det var tidigare ekonomiskt och diplomatiskt. Många företag kommer inte återvända till Ryssland. Alla, inkl. Tyskland kommer att hitta nya råvaruexportörer. Så det är en förändring för alltid.
Citera
Medlem
Trolltestets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av baggebo1
Det finns nånting väldigt stört och för mig otroligt främmande i det här. Men vi ser det här från Ukraina gång på gång.

Jag menar, en människa som en läser en rubrik som den här:
Citat:
New: Ukraine has run more than 8,600 facial recognition searches on dead or captured Russians in the 50 days since the war began, using the scans to find the soldiers' social media profiles - and send photos of their corpses to their families back home
och tänker att: "Yes, det där är mitt lag, det där är mina grabbar!" kan ju inte vara frisk?
Eftersom det är enda sättet att informera deras anhöriga om att deras lille krigsbrottsling till son var i Ukraina och dog där, så kan jag respektera förfarandet. Det är ju viktigt att familjerna sedan ansöker om ersättning hos ryska staten för ett dödsfall den ryska staten kanske inte ens har informerat dem om att det skett.
Citera
2022-04-16, 14:22
Medlem
Citat:
Azov i soptunnan, precis som det ska vara:

https://t.me/intelslava/25468

Varför då, dom förhindrar ju att ukrainska femåriga barn våldtas.

Jag är nu uppriktigt nyfiken varför du vill förenkla för barn att bli våldtagna.
Citera
Medlem
oyinbozs avatar
Citat:
Det här kom via Russians with Attitude (som förresten är tillbaka på twitter!)

https://twitter.com/RWApodcast/status/1515300977901031431

Men läs den här tråden och förstå hur jävla störd och närmast ondskefull mentaliteten i "Ukraina" är:

https://twitter.com/drewharwell/status/1514949803729428487

Det finns nånting väldigt stört och för mig otroligt främmande i det här. Men vi ser det här från Ukraina gång på gång.

och tänker att: "Yes, det där är mitt lag, det där är mina grabbar!" kan ju inte vara frisk?
De anhöriga är oroliga och vill veta. Ryssen ljuger ju sina egna rakt upp i ansiktet och det vet du.
Citera
Medlem
allegragellers avatar
Citat:

Men läs den här tråden och förstå hur jävla störd och närmast ondskefull mentaliteten i "Ukraina" är:

Är väl storartat att någon engagerar sig för att dels identifiera dessa människor som ryssen lämnar efter sig att ruttna på fiendemark, dels berätta för deras familjer att sonen/pappan är avliden och dog för ingenting.
Citera
2022-04-16, 14:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Möjligheten att vi hade agerat likadant idag ang grundstött ubåt är stor. Man får skilja på felnavigering och krigshandling.
Att U137 hade felnavigerat är väl ställt utom varje rimligt tvivel. Faktum är dock att man hamnat där med avsikt. Så dom har kränkt ett annat lands territorium. Men vi ser ju att navigering inte är ryssarnas paradgren, soldaterna visste inte ens att dom var i Ukraina.
Citera
2022-04-16, 14:24
Medlem
goseigens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sektledarenII
Måste vara jobbigt att sitta och vänta på instruktioner.

Moskva har inte sjunkit

Moskva har inte sjunkit

Moskva har inte........

Moskva är nu en ubåt

Vore du normalbegåvad skulle du förstå att du skämmer ut dig, men jag gissar att rubeln måste in så det är bara att köra på.

Skeppet gick under i en väldig storm. Det är bara globohomomaffian som säger något annat. I byarna kunde det vara hela tio sekundmeter.
Citera
2022-04-16, 14:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av goseigen
Grundtanken är väl att det är tråkigt när folk dör, varför det är viktigt att få till ett så snabbt vapenstillestånd som möjligt.

I den nuvarande situationen verkar det dock inte fungera, och förmodligen därför att vissa politiker tycker sig behöva en "vinst" som de kan sälja på hemmaplan.

Lyssnar man på ryska tongångar kan man höra att målet till viss del nu handlar om att slå vissa specifika enheter i det ukrainska försvaret. När man har gjort det är det då kanske möjligt för Putin att köra en Bush - hitta ett hangarfartyg där han kan stå och prata om hur han nu har utrotat nazismen i Ukraina, och att det är fred.

För Ukrainas del är det nog tänkbart att de tycker att kriget går bra och att de kanske har chanser att kasta ut ockupanterna från fler områden. Ifall de känner så finns det åtminstone ett argument för dem att inte gå med på någon vapenvila.

Vad som är uppenbart är att Rysslands invasion helt har misslyckats, och att de inte alls kan nå de mål de ställde upp. Landet verkar inte heller ha mycket till chans mot väst i ett utnötningskrig, och det har dessutom drabbats av omfattande sanktioner.

Rent objektivt borde det därför vara mycket smartare för Ryssland att dra sig tillbaka tills väst blir nöjda. En ofta förekommande tanke är att båda sidor kanske skulle kunna enas om framtida folkomröstningar på Krim och i LNR och DNR. Helst borde Ryssland också få en annan ledare. Det vore bra ifall Putin avsattes och att han och några andra tar på sig skulden för det som har hänt.

För Ukrainas del är det nog en bra idé om landet kan få garantier från väst utan att vara med i NATO. Kan man med smarta avtal fixa en sådan situation tar man också bort ett av Rysslands kort utan att det betyder så mycket. Det viktigaste för freden är att Ryssland förstår att det blir krig med väst nästa gång de försöker sig på något sådant här.

Angående Donbass, Luhansk och Krim, det har gått för långt.

Hade Putin inte gjort alla misstag i misstagsboken första veckorna hade han nog inringat 50 000 ukrainare och hållit östra Ukraina fram till Dnepr och där hade vi fått ge oss.

Nu är ju ryssarna både idioter och har extrem otur så dom lyckades inte med det. Ukraina kommer återta allt sitt territorium nu.
Citera
2022-04-16, 14:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av john19
Jo jag har principer. Men det kanske finns andra principer än den som säger att ett lands territoriella gränser ska respekteras. T ex principen att mänskligt lidande ska undvikas i möjligaste mån. Om det nu någon gång är rätt att leverera vapen till en stridande part bör man åtminstone ställa sig frågan hur det påverkar händelseutvecklingen. Resulterar det exempelvis i en förhöjd risk att kärnvapen kommer till användning eller att ett världskrig bryter ut? Är det då fortfarande rätt?

Ja, Ukraina dör för oss, det minsta vi kan göra är att beväpna dom med det senaste häftiga att döda ryss-svinen med.
Citera
2022-04-16, 14:27
Medlem
Citat:

Jag vet att det är störande för dig och dina kamrater att ryska mödrar får veta sanningen vad som hänt deras söner. Dumpade i diken någonstans i Ukraina, där man var på övning.
Ja du har rätt, det är jävligt stört av ditt Ryssland att lämna kvar sina soldater dumpade i diken och sen påstå att de har försvunnit i nån övning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in