2022-03-04, 12:18
Medlem
hippilis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kungsgarden
Du skulle inte släppas in med djur.

Jag läste bisarra inlägg i sociala medier ikväll. Det cirkulerar ett upprop med namninsamling för att riksdagen ska tillåta djur i skyddsrummen. Orm - och andra reptilägare skulle sitta och trängas bland allt från hamstrar till hundar och katter av alla personligheter.

Protestpåskrivarna kunde inte förstå att djuren kunde börja reta och till och med skada varandra i en sådan miljö. Ej heller att vi inte har skyddsrum så de räcker till människor, och att djuren tar plats från just människor. För att inte nämna hur oroligt det kunde bli om skällande, rädda hundar for runt bland allergiska och ormar slingrade runt och åt barnens hamstrar.

Hela syftet med skyddsrum är att de ska vara trygga.

Det var samma vid evakueringarna under skogsbränderna i Hälsingland. Militären lät bara människor åka med. Djurägare fick åka tillbaka när det var säkert igen, och leta efter sina katter.
Djur kommer inte in i skyddsrum förstår inte djurägaren det får som söka skydd någon annan stans
Citera
2022-03-04, 13:14
Medlem
Epimaness avatar
Ni får väl bygga egna skyddsrum på tomten?
Citera
2022-03-04, 13:18
Medlem
R5As avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Så du hade låtit ditt djur ta upp platsen för en människa. Hade du hamnat i mitt skyddsrum hade både du och hunden åkt ut illa kvickt.

Du hade fått smaka om du rört min hund.
Citera
2022-03-04, 13:23
Medlem
hippilis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av R5A
Smaka?
Citera
2022-03-04, 14:07
Avstängd
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av R5A
Det hade skapat mer utrymme för människor - det smakar inte utan förklaras bäst av att man känner.
Hundar har inte i skyddsrum att göra och är faktiskt inte tillåtna där.
https://www.msb.se/sv/rad-till-privatpersoner/forbered-dig-for-kris/husdjur/
Citera
2022-03-04, 15:50
Medlem
Kungsgardens avatar
Nu i P1 förklaras att djur och vapen inte släpps in i skyddsrum. Ingetdera är tillåtet. En vapenägare ringde in och hävdade att han ringt både polisen och MSB, och att ingen av dessa visste vad som gällde om vapen. Det är så tydligt hur tryggt svenskar levt när man hör okunskapen om skyddsrum.
Citera
2022-03-05, 12:39
Medlem
Nog för att man är djurvän, men jag vill då inte sitta instängd i ett skyddsrum med allt vad det innebär ihop med hela kvarterets brokiga skara av djur. Nej tack.
Citera
2022-03-05, 12:42
Medlem
DeValeras avatar
Ganska uppenbart att människor ska prioriteras. Hur tänker djurägare egentligen? Det är ju inte meningen att man ska bosätta sig i skyddsrum. Man får se till att hunden tar tillräckligt med mat och vatten så den klarar sig några dagar.
Citera
2022-03-05, 15:11
Medlem
orvarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Orkanuz
Samma här och om någon började tjafsa om detta hade de fått smaka på bomberna utanför skyddsrummet istället.
Hade skyddat mina hundar med mitt eget liv och tillochmed tagit en allergikers liv om det krävdes.
Är helt seriös.

Visste inte ens om denna regel. Blev fan förbannad.
Ponera att det är fullt i skyddsrummet,pågrund av att flera har tagit med sina hundar och du får inte komma in överhuvudtaget?

Är ditt liv värt mer än andras hundar?

Varför är inte andras liv värt mer än dina hundar?

Antingen stannar du med dina djur,eller så går du ner i skyddsrummet.

Man MÅSTE ju inte gå dit... det är frivilligt...
Citera
2022-03-05, 21:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av orvaren
Ponera att det är fullt i skyddsrummet,pågrund av att flera har tagit med sina hundar och du får inte komma in överhuvudtaget?

Är ditt liv värt mer än andras hundar?

Varför är inte andras liv värt mer än dina hundar?

Antingen stannar du med dina djur,eller så går du ner i skyddsrummet.

Man MÅSTE ju inte gå dit... det är frivilligt...

I första hand tycker jag att detta är ett stort problem som är dags att vi löser så situationen aldrig uppstår. Låt några skyddsrum per kommun vara ickeallergiker-skyddsrum tex.

Jag hade naturligtvis accepterat läget och letat vidare, precis som när det är fullt på bussen och liknande.
Jag tror dessutom att alla är ordentligt jävla flexibla när det gäller ytan i ett skyddsrum. Om jag så fick plats att stå hade jag varit glad och jag hade gärna gett upp min liggplats mot att stå om jag kunde rädda 3-4 andra personers liv.

Det är just det här jag avskyr med människan. Vi tar handgripligen djuren från sin mamma när de fortfarande är bebisar. De litar villkorslöst på att vi tar hand om dem, ger dem mat, ger dem värd och täcker alla behov de har. Tacken vi får är världens bästa livskamrat som inte skulle tveka en millisekund på att ge sitt eget liv för att skydda oss.

Men inte vi! Om det verkligen krisar lämnar vi dem förkrossade i sin ensamhet att långsamt svälta ihjäl i sin egen avföring medan bomberna haglar.

Fy fan för sådana som du - ni gör mig fan illamående.
Citera
2022-03-05, 21:39
Medlem
hippilis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Orkanuz
I första hand tycker jag att detta är ett stort problem som är dags att vi löser så situationen aldrig uppstår. Låt några skyddsrum per kommun vara ickeallergiker-skyddsrum tex.

Jag hade naturligtvis accepterat läget och letat vidare, precis som när det är fullt på bussen och liknande.
Jag tror dessutom att alla är ordentligt jävla flexibla när det gäller ytan i ett skyddsrum. Om jag så fick plats att stå hade jag varit glad och jag hade gärna gett upp min liggplats mot att stå om jag kunde rädda 3-4 andra personers liv.

Det är just det här jag avskyr med människan. Vi tar handgripligen djuren från sin mamma när de fortfarande är bebisar. De litar villkorslöst på att vi tar hand om dem, ger dem mat, ger dem värd och täcker alla behov de har. Tacken vi får är världens bästa livskamrat som inte skulle tveka en millisekund på att ge sitt eget liv för att skydda oss.

Men inte vi! Om det verkligen krisar lämnar vi dem förkrossade i sin ensamhet att långsamt svälta ihjäl i sin egen avföring medan bomberna haglar.

Fy fan för sådana som du - ni gör mig fan illamående.
Blir det krig och man måste ta sej fort som fan till ett skyddsrum så är det bra att få med vatten och mat. Ja man mår garanterat illamående i ett skyddsrum, jag bor ute på landet så jag har inget skyddsrum och det är nog lika bra det
Citera
2022-03-05, 21:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hippili
Blir det krig och man måste ta sej fort som fan till ett skyddsrum så är det bra att få med vatten och mat. Ja man mår garanterat illamående i ett skyddsrum, jag bor ute på landet så jag har inget skyddsrum och det är nog lika bra det

Och vad är din poäng?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in