Citat:
Ursprungligen postat av
john19
Jag är också född på 80-talet och även jag är förvånad över den snabba och stora omsvängningen vi ser. När jag växte upp fick jag lära mig att älska fred och hata krig, att sätta mig in i andra människors perspektiv, att kompromissa och undvika öppen konfrontation.
Numera beundrar vi ukrainarnas stridsförmåga, är stolta över vår egen högteknologiska försvarsindustri, vill bli medlemmar i militäralliansen NATO. Vi är beredda att slåss till sista blodsdroppen för våra principer och vägrar att ge efter en enda tum för Putins krav. Kärnvapenscenariot med 100-tals miljoner döda människor är inget som avskräcker oss.
För att kunna bedöma (och respektera) den nuvarande polariseringen och kampviljan i Väst, måste man ha perspektiv.
I sjuttio år var Ryssland i kommunisternas klor.
Man levde i ett av de dummaste, mest ineffektiva och grymma system som funnits. Det gick åt helvete.
Sovjetunionen kraschade och ryssarna fick en ny chans.
Det blev Kgb-mafffia-diktatur istället. Och Rysslands tillgångar förskingrades, som i Sovjet.
Diverse fifflare har åderlåtit Ryssland.
Det är ett hopplöst land.
I 30 år har Väst förhandlat, fjäskar och hoppats.
Man har försökt få med Ryssland, man har hoppats på demokrati och modernt tänk.
Det Putin gör nu, är att han slutligen ger Väst fingret.
Han tänker leka Tsar och härförare. Han bryr sig inte.
Genom att invadera Ukraina, utmanar han Väst.
Väst fattade detta direkt och har agerat historiskt snabbt. Sämja blir det inte på decennier.
Putin har helt enkelt tröttnat på Väst och Väst har tröttnat på Putin.....
Nu råkar ryssarna vara sämre än Väst på det mesta, inklusive krig, så det är bara att vänta och se....
Proxy-kriget i Ukraina kommer att gå utmärkt.
För Väst alltså.