2022-04-15, 19:43
Medlem
at0m3ns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrNoob
Förstår mig inte på folk som tror att Sverige skulle bli anfallna av ryssen. Jag kan inte se någonting som skulle göra att det hände. Skulle väl vara om Sverige kom på den galna idén att kapa naturgasledningarna.
Men man skulle väl få Tyskland och halva EU emot sig då också.

Det är bara gammal vanlig rysskräck. Folk som fortfarande tror att det var ryssarna som ubåtskränkte på 80-talet och inte NATO.

Ryssland har en ekonomi som växer långsammare än genomsnittet, dvs de går baklänges ekonomiskt.
De har en krympande befolkning. Militären skulle aldrig klara att anfalla skandinavien som den ser ut nu. Det är väl knappt att de klarar av att anfalla Ukraina.

Det funkade inte så bra i Afghanistan. Varför skulle ett erövringskrig fungera bättre någon annanstans?
Det är ju inte ens det uttalade målet i Ukraina att erövra hela Ukraina.
Allmän värnplikt borde man återinföra. Men det är väl mer på grund av dess starka sammansvetsande sociala funktion snarare än att det finns något större skäl att öka på försvarsförmågan. Hellre lägga pengar på att skola och vård funkar än att folk ska få kuta runt i busken och leka krig.
Dom har ju sjävla gått ut med hot genom sin sötfula Maria som säger att Sverige och Finland borde ändra sin inställning till Nato.....Enligt mig skyddar Ukraina hela EU och världen just nu.
Citera
2022-04-15, 20:40
Medlem
whosyourdaddys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av at0m3n
Dom har ju sjävla gått ut med hot genom sin sötfula Maria som säger att Sverige och Finland borde ändra sin inställning till Nato.....Enligt mig skyddar Ukraina hela EU och världen just nu.
Vad baserar du det på förutom medianarrativ?
Dom kunde seriöst ha förhandlat fred med Ryssarna i stället för att eskalera ett krig som de var dömda att förlora från första dagen.
Det hade skapat fred i Europa samt undgått tiotusentals mänskliga tragedier, det hade varit det förnuftigare alternativet.
Citera
2022-04-15, 20:42
Medlem
at0m3ns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av whosyourdaddy
Dom kunde seriöst ha förhandlat fred med Ryssarna i stället för att eskalera ett krig som de var dömda att förlora från första dagen.
Det hade skapat fred i Europa samt undgått tiotusentals mänskliga tragedier, det hade varit det förnuftigare alternativet.
Förhandlat?
Zalensky försökte förhandla med Putin flera månader och veckor före Putin skickade 200.000 män vid hans gräns.....Putin är en maffia ledare och en sjuk man. Jag skiter i vad du känner personligen.

Jag anser att om Ukraina faller kommer fler länder vara under Putins hot man behöver inte alltid använda vapen men cyberattacker osv.....Våra kriminella tar säkert även dom emot pengar för att förstöra vårt land. Ja det finns mycket Putin kan göra om Ukraina faller.
Citera
2022-04-15, 20:47
Medlem
Citat:
Har Ukraina eskalerat kriget? Jag börjar nästan luta åt att Sverige inte bör gå med i Nato. Det är bättre att de slipper människor som du. Du skulle göra mer nytta i Ryssland.
Citera
2022-04-15, 21:02
Medlem
whosyourdaddys avatar
Citat:
Förhandlat?
Zalensky försökte förhandla med Putin flera månader och veckor före Putin skickade 200.000 män vid hans gräns.....Putin är en maffia ledare och en sjuk man. Jag skiter i vad du känner personligen.

Jag anser att om Ukraina faller kommer fler länder vara under Putins hot man behöver inte alltid använda vapen men cyberattacker osv.....Våra kriminella tar säkert även dom emot pengar för att förstöra vårt land. Ja det finns mycket Putin kan göra om Ukraina faller.
Skillnaden mellan våra perspektiv är just att du baserar situationen på vad du ”känner” medans jag baserar mitt perspektiv på realism.
Alla dina påståenden har noll förankring i realism eller verklighet utan just medianarrativ och känslor.
Citera
2022-04-15, 21:08
Medlem
at0m3ns avatar
Citat:
Skillnaden mellan våra perspektiv är just att du baserar situationen på vad du ”känner” medans jag baserar mitt perspektiv på realism.
Alla dina påståenden har noll förankring i realism eller verklighet utan just medianarrativ och känslor.
Nej det jag skriver är sant, Ukraina avvecklade hela sitt kärnvapen arsenal man lät Putin ta Donbas och andra hamnområden och även efter det försökte man förhandla, Putin tänke kan jag komma undan såhär lätt borde jag kunna ta hela Ukraina men ack så fel han hade...
Citera
2022-04-15, 21:09
Medlem
whosyourdaddys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Har Ukraina eskalerat kriget? Jag börjar nästan luta åt att Sverige inte bör gå med i Nato. Det är bättre att de slipper människor som du. Du skulle göra mer nytta i Ryssland.
Ja, som sagt, hade de seriöst förhandlat fred hade detta varit över för länge sedan och många liv hade skonats.
Dessutom har *elenskyy dels retoriskt samt genom regelrätta avrättningar på civila ukrainare eskalerat detta krig.
Citera
2022-04-15, 21:12
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av okok1
Jag tror inte Ryssland bluffar. Går vi mot ett medlemskap är nog risken stor att det blir krig i Sverige. Och vi kommer inte få någon hjälp. Och hur fan ska vi civila försvara oss när det är olagligt att vara beväpnad?

Vi passar på medan de är i Ukraina och härjar.

Vidare så är logistiken mot Sverige brutalt mycket svårare än mot Ukraina. Det vi kan förvänta oss är nog massiva flyganfall och "robotregn" från ubåtar. De har nog inte den planering som krävs för ett lyckat krig, men däremot så skulle de kunna ställa till med en jävla massa skada.

Cyberangrepp är en möjlighet. Att buffa på en massa arga människor som inte kan bete sig är också en möjlighet. Tänk typ, Linköping.
Citera
2022-04-15, 21:16
Medlem
whosyourdaddys avatar
Citat:
Nej det jag skriver är sant, Ukraina avvecklade hela sitt kärnvapen arsenal man lät Putin ta Donbas och andra hamnområden och även efter det försökte man förhandla, Putin tänke kan jag komma undan såhär lätt borde jag kunna ta hela Ukraina men ack så fel han hade...
Du bör lyssna på Putins tal från München 2007, han förklarade för NATO och omvärlden vart ”the red line” drogs och vad konsekvenserna skulle bli.
Att återspegla verkligheten gör mig inte till någon anhängare av Ryssland.
Citera
2022-04-15, 21:18
Medlem
at0m3ns avatar
Citat:
Du bör lyssna på Putins tal från München 2007, han förklarade för NATO och omvärlden vart ”the red line” drogs och vad konsekvenserna skulle bli.
Att återspegla verkligheten gör mig inte till någon anhängare av Ryssland.
Jag anser att Putin är en smart man, han talar flera språk, tyska, engelska men fler franska osv osv, han är stark och frisk, men jag förstår inte varför han gick in i Ukraina det hade han kunnat lösa annrolunda, fortsätta sälja gas till EU och om Ukraina så som skickade ett skott över den Ryska gränsen kunde han ha attackerat.....Men inte såhär för fan.
Citera
2022-04-15, 21:37
Medlem
whosyourdaddys avatar
Citat:
Jag anser att Putin är en smart man, han talar flera språk, tyska, engelska men fler franska osv osv, han är stark och frisk, men jag förstår inte varför han gick in i Ukraina det hade han kunnat lösa annrolunda, fortsätta sälja gas till EU och om Ukraina så som skickade ett skott över den Ryska gränsen kunde han ha attackerat.....Men inte såhär för fan.
Jag köper resonemanget.
Ta dock i beaktning att Putin många gånger varnat ”väst” för just den situationen som nu uppstått, hade vi lyssnat hade situationen inte behövt uppstå.
Det kan också finnas aspekter av konflikten vi inte har direkt insyn i.
Ett sådant exempel är de Bio-labs som USAs Department of Defence finansierat tillsammans med Kanada och även Sverige (en roll som dock EU tog över i början av 2000-talet) som väcker många frågor.
Citera
2022-04-15, 21:46
Medlem
at0m3ns avatar
Citat:
Jag köper resonemanget.
Ta dock i beaktning att Putin många gånger varnat ”väst” för just den situationen som nu uppstått, hade vi lyssnat hade situationen inte behövt uppstå.
Det kan också finnas aspekter av konflikten vi inte har direkt insyn i.
Ett sådant exempel är de Bio-labs som USAs Department of Defence finansierat tillsammans med Kanada och även Sverige (en roll som dock EU tog över i början av 2000-talet) som väcker många frågor.
Men Ukraina har ingen kapaciet att attackera Ryssland även om dom så velat tänker jag.
Putin kunde fortsatt tjänat pengar istället och vid ett eventuellt hot gått till attack om fienden skjutit det första skottet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in