Citat:
Ursprungligen postat av
firechromenorr
Ahh okay, nu är jag med. Du menar att om det blir ett twitter/medie drev som inskränker är det inte samma som lagen? Men samtidigt är det ju dem medier som skriver och värnar om yttrandefriheten? Vad säger det om moralen menar jag?
Helt riktigt, lagen och twitter är inte alls samma sak som lagen i mina ögon. Att ha rätt att yttra en åsikt betyder ingalunda att du har någon sorts rätt att stå oemotsagd. Om inte yttrandefrihet är lika för alla så är den ganska värdelös. Moral är en högst subjektiv konstruktion som inte kan appliceras på det här alls, även riktigt vedervärdiga åsikter måste få komma fram och samtidigt finns det ju heller ingenting som säger att bra åsikter kan vara immuna mot vedervärdiga motargument. Den som har rätt vinner. Inte den som skriker högst eller känner sig mest sårad. Som Chapelle säger, twitter är ingen verklig plats och spelar ingen roll.
Ibland får man skit på twitter och ibland knackar Expressen eller rent av Aschberg på dörren. Ingen av dem har makten att tysta någon med något annat än sina feelz. När polisen knackar på blir det annat. Eller en jihadist för den delen.