2022-04-03, 00:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av calamato
Ja det verkar tyvärr skilja en hel del mellan olika mottagningar och det är helt sjukt det du skriver. Jag har aldrig haft några såna restriktioner utan jag har fått det jag mått bra utav. Finns det ingen annan mottagning i närheten du kan byta till? Hur resonerar dom med dig om du nu inte mår bra på 16mg som är max?

Asså läkaren har sagt att han vägrar skriva ut mer än 12mg då han säger att 8mg ska fylla receptorerna fullt ut. Var påväg o börja på en privat mot. men då hade det blivit buvidal och mycket krångligare än att komma in i landstinget. Men jag uppnådde ändå stabilitet när jag fick 12mg, så det fungerar för mig, vågar inte direkt fråga om höjning nu när en annan läkare höjde mig. Men hoppar jag över på buvidal så får jag nog 96mg skulle jag tippa på. Det stog att om man har 12-16 mg så ska 96mg fungera bra.
Citera
2022-04-03, 00:13
Medlem
calamatos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ImovaneKungen
Asså läkaren har sagt att han vägrar skriva ut mer än 12mg då han säger att 8mg ska fylla receptorerna fullt ut. Var påväg o börja på en privat mot. men då hade det blivit buvidal och mycket krångligare än att komma in i landstinget. Men jag uppnådde ändå stabilitet när jag fick 12mg, så det fungerar för mig, vågar inte direkt fråga om höjning nu när en annan läkare höjde mig. Men hoppar jag över på buvidal så får jag nog 96mg skulle jag tippa på. Det stog att om man har 12-16 mg så ska 96mg fungera bra.
Vilken idiot han kan väl inte vägra, får han ens det? Jag skulle anmäla honom/henne till patientnämden om jag vore dig. Hur vet han att just dina receptorer blir fulla på 8-12mg? Alla människor är väl olika. Blir Buvidal månadsdos krångligt också? Jag har ett pissyrke och om inte det funnits månadsdos hade jag fortfarande knarkat då Subuxone/Subutex inte funkade för mig och Metadon ville jag inte ha pga alla biverkningar.
Citera
2022-04-03, 00:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av calamato
Vilken idiot han kan väl inte vägra, får han ens det? Jag skulle anmäla honom/henne till patientnämden om jag vore dig. Hur vet han att just dina receptorer blir fulla på 8-12mg? Alla människor är väl olika. Blir Buvidal månadsdos krångligt också? Jag har ett pissyrke och om inte det funnits månadsdos hade jag fortfarande knarkat då Subuxone/Subutex inte funkade för mig och Metadon ville jag inte ha pga alla biverkningar.

Aa han är helt skruvad han hade tom. bestämt dos innan jag började helt sjukt. Nu vart det ju mer men det var inte hans förtjänst. Känns rent spontant som att dem är schysstare med dosen i den privata sektorn. Medans läkare på beroende mottagningar har läst nån artikel där det står att 8mg ska räcka och mer än så leder till läckage. Men egentligen vad spelar det för roll om man står på 16mg eller 20 så länge man mår bra och är drogfri. Jag menar det handlar om några milligram. Vissa läkare tror dem är bäst och kan mest och deras sätt är det enda rätta och vad ska en missbrukare kunna säga emot en läkare?
Citera
2022-04-08, 09:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Coolt-nick
Heja alla laro-vänner!

Jag har läst i tråden, och hört på annat håll, att gabapentin är en sån medicin många mottagningar kan skriva ut när patienten upplever ångest/oro. Stämmer det, hur ser det ut hos er?

Jag har varit med i laro 4-5 år, lämnat väldigt många (1-3ggr vecka 5 år) pissprov utan anmärkningar.

Jag har bett om att få prova just gaba pga mina ångest/orokänsla. Jag har +20 år av väldokumenterad ångestproblematik samt insomningssvåeigheter.

Trots detta så får jag inte imovane tex. Jag har bett om gaba en gång över telefon, men strax ska jag ha möte.

Vad tror ni, kommer jag få gaba utskrivet??
Beror på läkare, om du har en anledning att ha dom, t.ex. nervsmärta så får du dom men knappast för ångest eller insomning.
Citera
2022-04-12, 19:28
Medlem
Är det någon här som går på Vallentuna eller åkersberga som vet om dom tar salivprov? För jag är sjuk (fått feber, möjligen covid då jag träffat en polare som testades positiv igår) och ska mötas nere på parkeringen för utdelning av subuxone. Och tänkte höra om ni visste om man får göra salivprov då?
Citera
2022-04-12, 21:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av x-bend
Är det någon här som går på Vallentuna eller åkersberga som vet om dom tar salivprov? För jag är sjuk (fått feber, möjligen covid då jag träffat en polare som testades positiv igår) och ska mötas nere på parkeringen för utdelning av subuxone. Och tänkte höra om ni visste om man får göra salivprov då?

Dem flesta mottagningar kör saliv, allt beror väll på om man verkar påverkad/skum. Jag har aldrig behövt lämna saliv vid sjukdom men det är nog mest för att dem inte misstänkte något. Har du inte tagit något så är det inget att oroa dig för...har du däremot tagit något så ja... Det har blivit väldigt vanligt med saliv test nuförtiden kan man inte pissa så brukar det bli saliv. Sen vet jag inte exakt hur det är i det Stockholms området. För kommer man dit efter att man slirat på typ tjack så märker dem det på en gång. Allt handlar oxå om hur länge man vart med och hur man skött sig tidigare. Det positiva är att saliv har kortare spår tid, men dem proven utvecklas oxå hela tiden och blir bättre.

mvh/ IK
Citera
2022-04-14, 08:05
Medlem
Julle128s avatar
Citat:

Alltså terapeutisk dos ligger på 16mg, inte först den dosen den stänger av suget efter droger, så jag fattar inte Hans problm. På mitt team får ingen under 16mg.
Citera
2022-04-15, 01:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Julle128
Alltså terapeutisk dos ligger på 16mg, inte först den dosen den stänger av suget efter droger, så jag fattar inte Hans problm. På mitt team får ingen under 16mg.

Tror 8-16 rent generellt är "LARO doser" iaf vad jag märkt på min mottagning. Självklart vill landstingsläkarna att man ska vara på så låg dos som möjligt...då det leder till läckage att vara överförskriven. Finns som sagt folk som nöjer sig på 8mg men dem e oftast blandmissbrukare, riktiga opi torskar står generellt mellan 12 & 24 enligt mina erfarenheter.
Citera
2022-04-15, 02:45
Medlem
Oskarss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Julle128
Samma här, vad är det för jävla pajasläkare? Det är vård han ska erbjuda inte någon form av självspäkning.

Jag som gammal heroinist svarade svinbra på 16 mg och fick ungefär drygt 6 månader senare höja till 20 mg. Tycker synd om er som går på team som verkar styras av nån småpåve som ska smutsa ner vårdutbudet med sin egna snedvridna moral.
Citera
2022-04-15, 02:52
Medlem
Oskarss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av svinpels99
Ok tack för jag tycker sexdrivet har sjunkit, eller så är det åldern
Som många har sagt är det en vanlig biverkning av i princip alla opis. Men jämfört med när jag var aktiv (gick på varor) och sen jag kom in på LARO där jag legat mellan 16-20 mg film så är det mycket bättre.

När jag var aktiv var jag TOTALT ointresserad av kvinnor. Har iofs börjat träna och känner själv att lusten är milsvidder bättre nu än tidigare.. men tänkte ändå kolla värdena och köra en "kur" antingen via vården eller själv för att se om det påverkar välmåendet i framtiden.

Försmäkta inte! Den är inte borta för alltid.
Citera
2022-04-15, 19:47
Medlem
Julle128s avatar
Står idag på 24mg Bup (utan naloxon). Hade tidigare metadon , men blev av med det under ett längre fängelse straff och fick börja med sin när jag kom ut eftersom jag nästan omgående började med varit igen. Nu är jag på behandlingshemm och skall vara här ca 2 månader till, men jag har flera skador i kroppen och lider av svåra smärtor dygnet runt vilket är sjukt jobbigt, så om ca två veckor skall jag ha samtal med min läkare på LARO och diskutera om att åter igen börja med meta eftersom det är mer potent som smärtstillande. Jag låg på en metadon på 140mg tidigare, jag funkar bra på suben men smärtan tar all min energi så jag hoppas jag får återgå till meta, dock fick jag mer biverkningar av meta, fick upp i vikt i svettades massor, märke det inte själv men enligt andra blev jag avstängd och frånvarande samt kunde jag börja nodda utan att jag själv märkte det.
Jag vet att det går bra att byta rätt av från sin till meta utan att behöva trappaner suben.
Finns det andra här som haft meta och bytt till sin och sedan tillbaka till meta?
Citera
2022-04-15, 20:08
Medlem
Citat:
Aa han är helt skruvad han hade tom. bestämt dos innan jag började helt sjukt. Nu vart det ju mer men det var inte hans förtjänst. Känns rent spontant som att dem är schysstare med dosen i den privata sektorn. Medans läkare på beroende mottagningar har läst nån artikel där det står att 8mg ska räcka och mer än så leder till läckage. Men egentligen vad spelar det för roll om man står på 16mg eller 20 så länge man mår bra och är drogfri. Jag menar det handlar om några milligram. Vissa läkare tror dem är bäst och kan mest och deras sätt är det enda rätta och vad ska en missbrukare kunna säga emot en läkare?
Svenskarna är verkligen helt sjuka i huvudet, speciellt läkare i beroendevård.

Det bästa är ju att få patienten så stabil och så pass mentaliserande kring sin situation att det inte är aktuellt med läckage.

Att istället undanhålla rätt dos och på så sätt låta patient vara smådålig innebär mycket hög risk för tillbakagång i missbruk.

Jag menar att läckage är totalt oundvikligt oavsett hur man gör just för att patientgruppen är så heterogen sett till vilket stadie av tillfrisknande man är.

Att då straffa alla genom att hushålla med buprenorfin är sinnessjukt.

Och ev. läckage används av redan missbrukande människor.

Och skulle det vara ungdomar som får tag på det så är det mycket bättre att det är säkra stabila mediciner än allt annat skitfarligt som säljs på nätet.

Och det är på grund av den läkaren och den mentaliteten i Sverige kring missbrukare och missbruk som gör att det säljs giftknark fentanyl på nätet i Sverige med många många döda som följd.

Näst högsta dödlighet i Europa.

I Norge säljs det mindre än 1% av det internet-research chemicals skiten och inte heller fentanyl. Situationen för människor som vill bli rena och för de som blivit det är så mycket bättre än i eländets Sverige.

Av hela mitt hjärta; gud så jag hatar Sverige och svenskarna. Mitt hat är utan gräns.

Glad påsk!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in