2022-04-01, 15:38
Medlem
MissDecibellas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Izzardking
fan va bra jag har det på min laro-motagning!
den ligger i helsingborg och det är en privat mottagning med över 250 klienter, men ändå
går allt snabbt och smidigt och en jättebra läkare, han är dansk.
jag gick på en annan privat mottagning i 3år och det var bra tyckte jag, men sen när jag började på den nya mottagningen den kändes typ som himmelriket! alla som jobbar där inklusive läkaren
lyssnar verkligen på en
jag ger den gamla mottagningen 6 av 10.
den nya mottagningen ger jag 9 av 10 .
ni som går på typ sub t.e.x och verkligen har försökt att sluta flera gånger, kontakta en laro-motagning och så får ni ju en tid och ta med den du har på soc, det gör mycket att ha med soc.
men tänk efter många gånger bara....

Är inte just danska läkare lite mer ”förstående” gällande LARO över lag?
Typ att dom i Danmark har en annan syn på dessa som är inskrivna där jämfört med Sverige? Dvs att dom behandlar dessa som helt vanliga människor och inte bara ser trasiga narkomaner.

Har åtminstone fått den bilden när jag pratat med vänner och bekanta om detta.
Citera
2022-04-01, 15:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MissDecibella
Är inte just danska läkare lite mer ”förstående” gällande LARO över lag?
Typ att dom i Danmark har en annan syn på dessa som är inskrivna där jämfört med Sverige? Dvs att dom behandlar dessa som helt vanliga människor och inte bara ser trasiga narkomaner.

Har åtminstone fått den bilden när jag pratat med vänner och bekanta om detta.
Samma sak i Norge.

Det är egentligen bara Sverige och svenskarna som sticker ut där man medvetet i kulturen stigmatiserar och ser missbrukare som mindre värda människor och det avspeglar sig i bemötandet i den svenska vården.

Och anledningen till att man inte gjort sig av med sådana ålderdomliga synsätt är för att Sverige och svenskarna blivit fattiga. Det är billigare att behandla människor dåligt och suboptimalt.
Citera
2022-04-01, 16:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ImovaneKungen
Undrar lite hur det går för alla LARO patienter här på fb, tar ni några återfall? Vad får ni för konsekvenser vid återfall?
Nu bor jag i utlandet, men jag har fått ett helt fantastiskt liv. Jag tjänar extremt bra med pengar och livet leker verkligen. Jag trodde inte att det var möjligt för mig att få ett sådant här helt fantastiskt liv. Jag har inte tagit några särskilda återfall. Jag tar mdma med bruden kanske 3 gånger om året, men det är inte något återfall liksom. Det är ju en vanlig fin upplevelse av livet.
Citera
2022-04-02, 22:57
Medlem
calamatos avatar
Citat:
Undrar lite hur det går för alla LARO patienter här på fb, tar ni några återfall? Vad får ni för konsekvenser vid återfall?
Jag har gått på Laro sen den 1:e november 2020 och har inte brukat något sen dess. Har mycket motivation och inget kan få mig att börja med andra substanser igen. Varenda pissprov sen dag 1 har varit negativa. Är oerhört glad att jag fick börja med Laro och har 2 fantastiska sjuksköterskor och läkare som stöttat mig från början och verkligen lyssnat på mig och jag har själv fått bestämma vad jag vill ha för behandling. Går nu på Buvidal 96mg/månad och det fungerar bra för mig. Det enda negativa är att jag blir riktigt dålig första dygnet efter jag fått min spruta men det står jag ut med.
Citera
2022-04-02, 23:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av calamato
Jag har gått på Laro sen den 1:e november 2020 och har inte brukat något sen dess. Har mycket motivation och inget kan få mig att börja med andra substanser igen. Varenda pissprov sen dag 1 har varit negativa. Är oerhört glad att jag fick börja med Laro och har 2 fantastiska sjuksköterskor och läkare som stöttat mig från början och verkligen lyssnat på mig och jag har själv fått bestämma vad jag vill ha för behandling. Går nu på Buvidal 96mg/månad och det fungerar bra för mig. Det enda negativa är att jag blir riktigt dålig första dygnet efter jag fått min spruta men det står jag ut med.

Grymt jobbat! Har själv gått snart 1 år och bara lämnat rena prover. Hoppas på att inte återfalla...det är målet men det är tufft!
Citera
2022-04-02, 23:14
Medlem
calamatos avatar
Citat:
Grymt jobbat! Har själv gått snart 1 år och bara lämnat rena prover. Hoppas på att inte återfalla...det är målet men det är tufft!
Tack detsamma! Jag har drogsug emellanåt men har bestämt mig och vill inte skada förtroendet jag byggt upp med alla människor som är involverade. Det är helt enkelt inte värt det. Jag har lärt mig att hantera perioderna när jag har drogsug
men det är som du säger det är tufft ibland. Min plan är att när jag inte har ett drogsug längre så ska jag efter noga övervägande så smått sätta ut Buvidal. Jag kommer absolut inte ha någon brådska utan tiden får ha sin gång.
Har du lärt dig några strategier hur du ska avleda dig själv när suget kommer?
Citera
2022-04-02, 23:19
Medlem
Citat:
Tack detsamma! Jag har drogsug emellanåt men har bestämt mig och vill inte skada förtroendet jag byggt upp med alla människor som är involverade. Det är helt enkelt inte värt det. Jag har lärt mig att hantera perioderna när jag har drogsug
men det är som du säger det är tufft ibland. Min plan är att när jag inte har ett drogsug längre så ska jag efter noga övervägande så smått sätta ut Buvidal. Jag kommer absolut inte ha någon brådska utan tiden får ha sin gång.
Har du lärt dig några strategier hur du ska avleda dig själv när suget kommer?

Låter bra är den buvidal dosen mellan dosen?
Citera
2022-04-02, 23:35
Medlem
calamatos avatar
Citat:
Låter bra är den buvidal dosen mellan dosen?
Ja jag tror det. Efter 96 kommer 128 och sen 160 som jag tror är maxdosen/månad. Man ökar med 32 varje gång till maxdos.
Citera
2022-04-02, 23:37
Medlem
Citat:
Ja jag tror det. Efter 96 kommer 128 och sen 160 som jag tror är maxdosen/månad. Man ökar med 32 varje gång till maxdos.

OK trodde bara det fanns 3st alltså 64,96 elr 128 men 160 verkar knappt användas?
Citera
2022-04-02, 23:52
Medlem
calamatos avatar
Citat:
OK trodde bara det fanns 3st alltså 64,96 elr 128 men 160 verkar knappt användas?
Jo det verkar stämma efter en Googling. 26-32mg sublingualt motsvarar tydligen 160mg Buvidal månadsdos om man översätter det. Jag tror man måste gått på Metadon eller något starkare för att få så hög månadsdos.
Citera
2022-04-02, 23:54
Medlem
Citat:
Jo det verkar stämma efter en Googling. 26-32mg sublingualt motsvarar tydligen 160mg Buvidal månadsdos om man översätter det. Jag tror man måste gått på Metadon eller något starkare för att få så hög månadsdos.

Ja det är inte många som nu börjar laro som får stå på mer än 16mg/dygn. Jag står på 12mg och det är max vad man får stå på min mottagning.
Citera
2022-04-03, 00:01
Medlem
calamatos avatar
Citat:
Ja det är inte många som nu börjar laro som får stå på mer än 16mg/dygn. Jag står på 12mg och det är max vad man får stå på min mottagning.
Ja det verkar tyvärr skilja en hel del mellan olika mottagningar och det är helt sjukt det du skriver. Jag har aldrig haft några såna restriktioner utan jag har fått det jag mått bra utav. Finns det ingen annan mottagning i närheten du kan byta till? Hur resonerar dom med dig om du nu inte mår bra på 16mg som är max?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in